Greenguarden sliter på tänderna

Inte hos oss, jag hade tre oberoende källor som vittnade om vikten av GG för vår häst att slippa utveckla såväl fång som insulinresistens. Trots en motsträvig granne.

Skönt det är vettigt där

Vet nån bloggare frågade 2015? Och fick nej. Verkar bero lite på hur mkt vett den som svarar har.

Inte hos oss, jag hade tre oberoende källor som vittnade om vikten av GG för vår häst att slippa utveckla såväl fång som insulinresistens. Trots en motsträvig granne.
Skönt. Hästarna har ju som sagt behov, vår ponny tex stannar inte i en hage med "lagom mkt gräs" om det finns gräs utanför, vilket det ju gör sommartid. Om man skulle lyckas bygga en hage han inte tar sig ur skulle han bli otroligt stressad och frustrerad av detta. Med en betesreducerare på (24/7) kan han gå i vanlig hage och njuta av att han tror att han har fri tillgång på gräs.
När vi dagligen tar in honom så får han möjlighet att beta lite fritt + umgås fysiskt med sin kompis och jag har då aldrig sett att det skulle finnas ett uppdämt behov av att putsa. Å andra sidan så har han ju putsmöjligheter övriga typ 9 månader, det kanske räcker.

NEJ det är inte okej. Det har uttalats tydligt från myndighetshåll att 24/7 inte är acceptabelt. Det är inte ens enligt Jordbruksverket okej använda det för art begränsa vikten om man ska vara petig :/
http://databas.infosoc.se/rattsfall/15756/skrivut

Jag använder det inte för att begränsa vikten. Men med fång ponny är inte alternativen särskilt många! Har den INTE som begränsare för att hästarna skall lägga på sig i vikt. De motioneras en hel del.
Men vad är bäst fång av för mycket gräs?

Jag använder det inte för att begränsa vikten. Men med fång ponny är inte alternativen särskilt många! Har den INTE som begränsare för att hästarna skall lägga på sig i vikt. De motioneras en hel del.
Men vad är bäst fång av för mycket gräs?

De tyckte när det var som mest rabiata inte ens det var okej på fånghästar. Men där har dr sansat sig.
Sen kan jag tycka att var går gränsen mellan kontrollera vikt och förhindra fång? De hänger ju ihop. Min ponny har aldrig haft fång. Men han har alltid haft greenguard när han gått på gräs (alt stått i grushage under betestid). UTAN GG på gräs hade han säkert som amen haft fång liksom

De tyckte när det var som mest rabiata inte ens det var okej på fånghästar. Men där har dr sansat sig.
Sen kan jag tycka att var går gränsen mellan kontrollera vikt och förhindra fång? De hänger ju ihop. Min ponny har aldrig haft fång. Men han har alltid haft greenguard när han gått på gräs (alt stått i grushage under betestid). UTAN GG på gräs hade han säkert som amen haft fång liksom

Här aktiveras hästarna mycket de har bra kondis och är inte feta utan väl slimmade som en aktiv travhäst som veterinären sa sist. Men beta gräs o hejdat en timme eller två det funkar inte. Då blir det fång på ponnyn. Anser kontrollanten att vi gör fel får vi ta det då.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Här aktiveras hästarna mycket de har bra kondis och är inte feta utan väl slimmade som en aktiv travhäst som veterinären sa sist. Men beta gräs o hejdat en timme eller två det funkar inte. Då blir det fång på ponnyn. Anser kontrollanten att vi gör fel får vi ta det då.
Med vänlig hälsning
Pudlan
Ellerhur. Anmäl mig liksom..

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Madde71
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka