Greenguard i sommar?

aiquen

Trådstartare
Jag har en fjorddam på 23 år som är väldigt rund om magen, något som hon alltid (så länge jag har känt henne i alla fall) har varit. Nu är hon pensionär men även när hon reds nästan dagligen var hon bra rund. Jag funderar nu på om det går att banta bort den här magen eller om hon rentav "är sån" (:confused: :crazy: ) med tanke på att det inte ens tycks gå att motionera bort kulan.

I vinter har hon ätit ca 8-9 kg hösilage/dag med ett värde på 4,8 MJ och 53 g Smrp/kg foder. MJ-värdet låter ju väldigt bra men om det är så att proteinet på något sätt kan omvandlas till fett förklarar väl det saken varför magen knappast har blivit mindre. :crazy:

Min tanke för att försöka banta bort magen i sommar är i alla fall att hon får gå med greenguard på sig dagtid. Nattetid går inte hästarna på betet alls just för att de inte ska bli för feta, så då slipper hon ju masken men får å andra sidan inte i sig något gräs ändå. Men frågan är om hon då får i sig tillräckligt med mat för att må bra? För hon behöver ju en viss mängd gräs/dag för att få i sig den näring hon behöver o.s.v.

Vad tror ni? Jag vill ju inte svälta stackars damen, men samtidigt är det ju inget kul att se henne så rund! :(

Tips, råd och åsikter önskas!
 
Sv: Greenguard i sommar?

Bild? :)

Rund mage kan ofta bero på proteinunderskott och för lite foder, tänk på det. Och betestjock mage kan även bero på mycket tarminnehål, dvs hästen äter mycket grovfoder som tar mycket plats i magen. Du får känna över hästens revben ifall hon känns FET, kolla över muskler hur hon ser ut där osv.

Äldre hästar brukar ha ett lite högre behov av protein vad jag vet, jag skulle nog inte oroa mig för din kvot, men jag är inte säker där.

MVH Z
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 125
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 075
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp