Sv: grävling under altanen hur låter dem
Grävlingar som skriker låter ganska likt en katt som skriker i ett slagsmål tex.
Vi har tyvärr gott om grävling här för ett tag sedan såg jag en grävling gå in i vårt öppna "garage" och efter en liten stund så skrek det och det lät precis som om det var en katt, tänkte helvete den jäveln gick på en av katterna och rusade dit och förväntade mig att hitta en sargad katt där i stället fick jag kasta mig undan då det kom ytterligare en grävling utfarande därifrån. Grävlingar är ju inte att leka med utan rejält otäcka djur om de blir trängda.
Det man snabbt brukar se om man fått dit grävlingar är skit, bladdiga högar med ganska lös konsistens. Har de ett gryt så brukar de alltid göra ett toalett hål precis intill.
Jobbigt är det att ha dem inpå sig då de går in överallt där de kan, vi kan inte ha en öppen dörr någonstans på natten då bosätter de sig där inne och är hopplösa att bli av med.
Vi hade för något år sedan en påkörd skadad grävling i en av hagarna, vi upptäckte den inte förrän unghästarna som gick i den hagen började uppföra sig mystiskt de nyfikna varelserna skulle ju försöka nosa på den och den fräste och högg besinningslöst mot hästarna. Tur att vi var hemma och kunde flytta väck hästarna innan någon blev skadad och sedan var det bara att ringa till grannen som är jägare så fick han komma och skjuta den.