Gravidtråd for dummies

@Bexzor usch det låter skitjobbigt rent ut sagt. Jag hoppas verkligen att mitt illamående går över men det är ju bra att veta att möjlighet till sjukskrivning finns. Tack!

I övrigt har jag märkt att om jag knaprar på knäckebröd typ konstant så mår jag helt okej. :angel:

Men jag börjar bli rätt trött. Jag har jagat mvc i 2 dagar nu! Jag kommer inte ens fram till telefonsvarare eller nåt. Bara " vi har många som ringer just nu pröva igen senare". Kan väl åtminstone få hamna i en telefonkö eller sån när man lämnar telefonnumret och blir uppringd. Har ringt två olika mvc och har inte kommit fram på nån... Fattar att det är mycket just nu i semestertider men jag börjar känna mig lite utelämnad. Jag vet ju ingenting. Knappt vad jag får och inte får äta....

http://www.1177.se/Tema/Gravid/Graviditeten/
säger jag bara. Jag använder 1177 till allt som har med barn att göra ;)

Exempelvis angående mat: http://www.1177.se/Tema/Gravid/Graviditeten/Halsa-under-graviditeten/Bra-mat-nar-man-ar-gravid/

Jag plussade idag och känner mig helt vilsen. Vad gör jag nu?

Ska jag ta kontakt med mvc eller är det för tidigt? Hur vet jag hur långt gången jag är? Jag laddade ner en app och enligt den ska jag vara så långt som i 7e veckan. Jag trodde jag bara skulle vara i typ vecka 2. :o

Är det dumt och omoget av mig att behålla? Jag har sambo sedan drygt 1 år och vi är väldigt stabila.
Han är egenföretagare och tjänar bra, vi skulle klara oss på bara hans lön. Men jag har ett semestervik och hade hoppats på att få ett vik när en annan går på mammaledighet. Det kan jag ju fetglömma eller hur? För jag måste ju säga till min chef.

Jsg mår så sjukt illa (har inte spytt än) och jag är så trött. Vad kan jag göra åt det?
Jag jobbar på varuhus så jag kan ju liksom inte spy lite där det passar om det skulle bli så. Hur har ni andra löst det?

Jag drack vin på midsommar och jag snusar. Är mitt eventuella barn missbildat nu?

Förlåt om det är rörigt och massor av frågor. Jag är så sjukt vilsen och smått livrädd. :nailbiting:Jag vill ha barn och min sambo också, så det tvivlar jag inte på. Men jag vet inte om det är extremt dålig tajming. Jag är 25 och han är 28. Hjälp mig!
Jag skulle inte vilja ha barn utan fast jobb, men det är jag det. Om du är redo kan bara du svara på. :-) men det mesta löser ju sig om man vill!

Och nu googlade jag ryggmärgsbråck. Det skulle jag inte ha gjort... Ångest! I 7 veckor har det stackars fostret inte fått folsyra.

Herregud jag måste sluta noja. Barn har ju fötts i alla tider.

Och nu googlade jag ryggmärgsbråck. Det skulle jag inte ha gjort... Ångest! I 7 veckor har det stackars fostret inte fått folsyra.

Än så länge så har fostret inte fått något av dig alls utom anlagen i ägget.

Folsyra finns i maten, så lite brukar man få i sig utan riktad kost eller tillskott.

Äsch jag åt ingen folsyra alls. Köpte och glömde bort, gick bra ändå. Så det är nog ingen fara :)

Och jag skulle inte göra abort bara pga frånvaron av tillsvidareanställning. Finns det fler faktorer, visst. Men inte bara pga det.

Fast även om du har fast anställning kan du ju bli uppsagd/sjuk/konkurs mm så det är ju ingen garanti. Jobb finns det alltid nya, det löser sig.

Det är så jag känner nu också. Jag har väl alltid tänkt att "man ska" ha fast jobb och bla bla men nu har jag inte det tyvärr. Och det är ju som det är. Jag vill inte göra abort för det.

Jag hann plugga en av tre terminer innan barnet kommer i augusti. De löser sig. Innan jag började plugga, när vi började försöka, hade jag fast deltid och timmar resten och började ändå medvetet försöka få barn. Men de fasta var inte så fast visade det sig, personlig assistent med brukare som dog, så man är aldrig säker och ska man vänta kan man få vänta tills de är försent.

@Bexzor usch det låter skitjobbigt rent ut sagt. Jag hoppas verkligen att mitt illamående går över men det är ju bra att veta att möjlighet till sjukskrivning finns. Tack!

I övrigt har jag märkt att om jag knaprar på knäckebröd typ konstant så mår jag helt okej. :angel:

Men jag börjar bli rätt trött. Jag har jagat mvc i 2 dagar nu! Jag kommer inte ens fram till telefonsvarare eller nåt. Bara " vi har många som ringer just nu pröva igen senare". Kan väl åtminstone få hamna i en telefonkö eller sån när man lämnar telefonnumret och blir uppringd. Har ringt två olika mvc och har inte kommit fram på nån... Fattar att det är mycket just nu i semestertider men jag börjar känna mig lite utelämnad. Jag vet ju ingenting. Knappt vad jag får och inte får äta....
Testa att boka tid på nätet via Mina Vårdkontakter? Fungerar på vissa ställen.

Jag skulle inte vilja ha barn utan fast jobb, men det är jag det. Om du är redo kan bara du svara på. :-) men det mesta löser ju sig om man vill!
Fast det är ju rätt stor skillnad på att planera "en perfekt tidpunkt" när man vill ha barn jämfört med att vilja behålla barnet när graviditeten är ett faktum även om det inte var planerat. TS verkar ju dessutom på alla sätt ha en "ordnad tillvaro" även om just detaljen fast jobb saknas.

Äsch, man liksom vänjer sig när alla graviditeter är såna :grin:
Men att småäta hjälper många så hoppas du får en lindrig variant av illamående.

Ser att det diskuteras fast jobb också. Jag fick min äldsta son 20 år gammal när jag levde på ekonomiskt bistånd. Jag kände direkt på MVC när BM berättade att jag var gravid att detta barn ska jag ha, fanns ingenting som kunde få mig att göra abort trots att det inte alls var en planerad bebis. Började arbeta på inringning i handeln när sonen var 1 1/2 år och när jag var 28 år gammal fick jag min fasta tjänst i vården. Så känn efter vad du/ni vill, resten löser sig ofta :)

Det är samma här, men när jag väl kom fram fick jag ändå tid först en månad senare så jag fick gå rakt på kub osv. När det gäller vad du ska tänka på med kosten behöver du inte mvc, det finns på nätet. Socialstyrelsen är tex en bra källa, 1177 kan jag tänka mig åxå. Man får ta eget ansvar och kolla upp. De hinner ändå inte gå igenom allt på mvc. Google är din vän ;)

Och grattis till plusset! Jobbdelen fixar du säkert, vill du så kan du lösa det mesta, ni är ju dessutom två. Viktigast är att det känns rätt. :heart

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka