Gravidtråd for dummies

clusia

Trådstartare
Jag plussade idag och känner mig helt vilsen. Vad gör jag nu?

Ska jag ta kontakt med mvc eller är det för tidigt? Hur vet jag hur långt gången jag är? Jag laddade ner en app och enligt den ska jag vara så långt som i 7e veckan. Jag trodde jag bara skulle vara i typ vecka 2. :o

Är det dumt och omoget av mig att behålla? Jag har sambo sedan drygt 1 år och vi är väldigt stabila.
Han är egenföretagare och tjänar bra, vi skulle klara oss på bara hans lön. Men jag har ett semestervik och hade hoppats på att få ett vik när en annan går på mammaledighet. Det kan jag ju fetglömma eller hur? För jag måste ju säga till min chef.

Jsg mår så sjukt illa (har inte spytt än) och jag är så trött. Vad kan jag göra åt det?
Jag jobbar på varuhus så jag kan ju liksom inte spy lite där det passar om det skulle bli så. Hur har ni andra löst det?

Jag drack vin på midsommar och jag snusar. Är mitt eventuella barn missbildat nu?

Förlåt om det är rörigt och massor av frågor. Jag är så sjukt vilsen och smått livrädd. :nailbiting:Jag vill ha barn och min sambo också, så det tvivlar jag inte på. Men jag vet inte om det är extremt dålig tajming. Jag är 25 och han är 28. Hjälp mig!

Börja med att skriva in dig på någon MVC. Där kan du få massor med svar. Det är ingen fara med alkohol eller snus den allra första tiden. Det tar några veckor innan ägget fäster i livmoderväggen. Men sluta så fort du kan. Om du vill använda nikotinfritt snus (hjälpte bra tycker jag) så ska det vara en sort utan ginseng.

Du kan bli sjukskriven en kort tid pga illamående. Håller det i sig så finns det läkemedel som kan hjälpa.

Du behöver inte säga något alls till din chef och denne får inte diskriminera dig för att du är gravid.

Jag tycker inte det låter som du är oansvarig. De flesta barn kommer nog till av en "olyckshändelse"/slarv men är man någotsånär normalt funtad så hittar man nog lösningar på de flesta problem som kan uppkomma. Det man ska tänka på är att man måste komma överens med pappan även om förhållandet tar slut. Så då underlättar det om han är en snäll och trevlig person.

Om det är dålig tajming kan bara du själv veta. Vad du berättar verkar ni väl ha tillräckligt ordnat liv och vara vuxna nog för att kunna ta hand om ett barn om ni vill behålla!

Vad gäller vin på midsommarafton tycker jag heller inte du behöver oroa dig. Väldigt, väldigt många människor (bl a jag med första barnet) har inte järnkoll på exakt när de blir gravida och följaktligen har många gjort precis som du. Barn som föds med skador p g a alkohol är barn till personer som druckit mycket/ missbrukat. Dessutom delar mor och barn inte blodomlopp precis först i graviditeten. Nu när du vet att du är gravid ska du ju däremot såklart avstå från alkohol och sluta snusa så snart du bara kan för att inte ta någon risk alls.

Du kan ringa MVC redan nu, det kan ta några veckor att få tid för inskrivning och första ultraljudet görs i många landsting redan vecka 12.

Lycka till och grattis !

Om det är dålig tajming kan bara du själv veta. Vad du berättar verkar ni väl ha tillräckligt ordnat liv och vara vuxna nog för att kunna ta hand om ett barn om ni vill behålla!

Vad gäller vin på midsommarafton tycker jag heller inte du behöver oroa dig. Väldigt, väldigt många människor (bl a jag med första barnet) har inte järnkoll på exakt när de blir gravida och följaktligen har många gjort precis som du. Barn som föds med skador p g a alkohol är barn till personer som druckit mycket/ missbrukat. Dessutom delar mor och barn inte blodomlopp precis först i graviditeten. Nu när du vet att du är gravid ska du ju däremot såklart avstå från alkohol och försöka snusa så snart du bara kan för att inte ta någon risk alls.

Du kan ringa MVC redan nu, det kan ta några veckor att få tid för inskrivning och första ultraljudet görs i många landsting redan vecka 12.

Lycka till och grattis !
Dubbelpostat!

Du behöver inte säga något alls till din chef och denne får inte diskriminera dig för att du är gravid.

För att lagstiftningen ska gälla måste man meddela sin chef om graviditeten, men detta gäller mer om man har risker i arbetsmiljön (typ buller, farliga kemikalier etc.). Det kan även vara betryggande att veta att arbetsgivaren inte får diskriminera dig som gravid (precis som Milosari nämner), så det ska vara okej att berätta för sin arbetsgivare.
Nu jobbar ju du på ett varuhus så det blir ju inte samma som på mitt jobb inom industrin, men hos oss vill arbetsgivaren (och även jag som skyddsombud) att man berättar så tidigt som möjligt eftersom vi måste bedöma om det kan vara farligt att arbeta på sin arbetsplats (vi har mycket buller och kemikalier). Hos oss sköts det alltid jättebra med att cheferna håller tyst och inte sprider ut det till de andra på jobbet om det är så att man meddelar tidigt.

Ät folsyra om du inte gör det redan. Finns åksjuketabletter man kan ta mot illamående, men namnet försvann ur minnet nu... Det finns även receptbelagda du kan få av mvc om det är illa.

Jag ringde ganska direkt, tror jag hade inskrivning i v9 och kub ultraljud v 13.

Man räknar enligt sista mensen, så om den brukar vara regelbunden stämmer det nog. Sättet att räkna är dock lite skumt, för man har inte är/blir gravid förrän v2 :)

Tycker inte alls du låter oansvarig.

Tack alla ni för svar. :heart Det känns redan mycket bättre.

När sambon kommer hem från jobbet ska vi prata igen allt ordentligt.
Det som gör att jag tycker det är taskig tajming är dels min osäkra jobbsituation (även om jag är rätt säker på att jag skulle få vara kvar på timmar) och att vi "måste" köpa en ny båtmotor. Båten är vårt, framförallt min sambos, största intresse.

Jag ska ta kontakt med mvc. Min mamma fick missfall tre gånger innan jag föddes. Jag misstänker att man bör nämna sånt?

Jag började må illa för drygt en vecka sedan och har sen dess inte snusat. Drog ner på kaffet också eftersom jag trodde att jag hade magkatarr. Ska naturligtvis inte börja nu igen.

Ska köpa folsyra! Tack för tipset.

Jag är helt övertygad om att ni kan klara både båtmotor och barn ! Båtmotorn är en engångskostnad - dessutom innan barnet föds, och små barn är inte särskilt dyra i drift. Om det är det du ser som problem så släpp det !

Tack alla ni för svar. :heart Det känns redan mycket bättre.

När sambon kommer hem från jobbet ska vi prata igen allt ordentligt.
Det som gör att jag tycker det är taskig tajming är dels min osäkra jobbsituation (även om jag är rätt säker på att jag skulle få vara kvar på timmar) och att vi "måste" köpa en ny båtmotor. Båten är vårt, framförallt min sambos, största intresse.

Jag ska ta kontakt med mvc. Min mamma fick missfall tre gånger innan jag föddes. Jag misstänker att man bör nämna sånt?

Jag började må illa för drygt en vecka sedan och har sen dess inte snusat. Drog ner på kaffet också eftersom jag trodde att jag hade magkatarr. Ska naturligtvis inte börja nu igen.

Ska köpa folsyra! Tack för tipset.
Och möjligheterna att utbilda dig vidare och skaffa annat jobb finns ju i allra högsta grad kvar efter föräldraledigheten

Glöm inte att köpa folsyra på apoteket bara om du inte gjort det :) barnmorska kan man ringa direkt man vet om graviditeten :)

Ska fixa det! Bör jag köpa järn också i och med att jag är så trött? Eller är det onödigt tills jag träffat en barnmorska?

... och där kom första spyan... Jag som precis började känna att det här kanske inte är så farligt. :cool:

Ska fixa det! Bör jag köpa järn också i och med att jag är så trött? Eller är det onödigt tills jag träffat en barnmorska?
Det finns multivitamin för gravida inkl folsyra och järn, du kan ju köpa dom så får du i dig lite extra! Men annars köp folsyra o invänta besök hos bm, dom brukar ha koll på järnvärde! Men många blir väldigt trötta i början av graviditeten :) så inget onormalt!

Det finns även armband mot illamående, dock är det extremt olika hur bra de fungerar. För mig hjälpe det jätte mycket, mådde visserligen illa med det tog bort udden av det liksom så kunde ändå äta och leva normalt.
Iövrig har du fått så mycket bra svar så jag önskar er bara lycka till :)

Du kan bli sjukskriven en kort tid pga illamående. Håller det i sig så finns det läkemedel som kan hjälpa.
+ @Chardonnay

Man kan bli sjukskriven hela graviditeten pga illamående om man har extrema kräkningar. Har varit sjukskriven från början till slut med mina två minsta barn delvis pga illamåendet :)

Finns utöver åksjukeband även receptfria postafen på apoteket som kan lindra illamåendet.

/Jag som alltid fått extremt graviditetsillamående har nog provat allt som finns i läkemedelsväg och gamla husmorsknep :crazy:

@Bexzor usch det låter skitjobbigt rent ut sagt. Jag hoppas verkligen att mitt illamående går över men det är ju bra att veta att möjlighet till sjukskrivning finns. Tack!

I övrigt har jag märkt att om jag knaprar på knäckebröd typ konstant så mår jag helt okej. :angel:

Men jag börjar bli rätt trött. Jag har jagat mvc i 2 dagar nu! Jag kommer inte ens fram till telefonsvarare eller nåt. Bara " vi har många som ringer just nu pröva igen senare". Kan väl åtminstone få hamna i en telefonkö eller sån när man lämnar telefonnumret och blir uppringd. Har ringt två olika mvc och har inte kommit fram på nån... Fattar att det är mycket just nu i semestertider men jag börjar känna mig lite utelämnad. Jag vet ju ingenting. Knappt vad jag får och inte får äta....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka