gravidmat?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Naggur

Tips på bra mat att äta när man e gravid?

tycker saker och ting smakar mindre nu=(

Stekt mat klarar jag inte av längre...

Inte mat som luktar mycket heller...

Har blivit sugen på soppor=) de e ju bra. så man inte sitter å mular in massa bullar å skit. käkade köttsoppa igår. va gott de va!

Jag är till och med sugen på ravijoli! och fiskbullar! rena barnmaten. å pannkakor. jag gillar inte pannkakor annars men nu skulle de sitta fint=) synd bara att jag inte klarar av att steka dom. blir bara en degklump av allt. får tvinga mamma å göra pankakor till mig=)

Vad åt/äter ni?

:bow:
 
Sv: gravidmat?

Jag mådde extremt illa i början och åt INTE:
-stekt mat
-kryddad mat
-varm mat
-tillagad mat
-mat som luktade

:crazy:

Åt mest smörgåsar och citrusfrukter.
Kunde peta i mig lite ris och pasta emellanåt.
Äpplen åt jag i mängder, men endast GrannySmith. Alla andra sorter fick mig att må illa.

Så fort illamåendet släppt kunde jag snart äta som vanligt.
Hade inte heller några speciella "nojjor", utom någon kort period när jag kunde äta hur mycket isglass som helst.
 
Sv: gravidmat?

jag livnärde mig på lingongrova med makrill + fullkornsvälling.. klarade inget annat i princip...

han "ploppade ut frisk - 4.2 kilo och 56 lång.. nu är han 4 månader och väger 9 kilo... Nu får han nästan bar sushi - retroaktivt alltså;)
 
Sv: gravidmat?

Hm...
Jag åt mest mackor och frukt under de första månaderna.
Klarade inte av kött, mådde illa av tanken på köttbullar.

Sallad var också gott.
 
Sv: gravidmat?

Jag är så OTROLIGT glad att livsmedelsverket nu ändrat sina rekommendationer och inte längre avråder gravida från att äta sushi för det är min allra bästa gravidmat! Det är så jäkla gott, fräscht och luktar inte, och innehåller en massa omega 3 som är bra för både mamma och foster :) Minst en gång i veckan blir det sushi här (mannen och 1,5-åringen är också tokiga i det så det blir dyrt...)

(sen ska man ju inte äta bitar med tex färsk tonfisk, men alla de vanliga bitarna med lax, räka etc går bra)

Sen brukar jag ha en period i graviditeten när jag tvärtom vill ha riktigt bastant husmanskost. Verkar som om du är i samma fas ;) Gör ugnspannkaka om du inte orkar steka i stekpanna! :idea:
 
Sv: gravidmat?

haha min bästa kompis hade nojja på att käka stearinljus! :eek: :D

mm. mums=)

min låssasmammas mamma tror jag det var tuggade på gummi=) asså sånt gummi som gummistövlar e gjort av=)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp