graviditet och sprit

Penny_Lane

Trådstartare
Följande scenarion

*Om man är gravid i 8 veckan och dricker ett par cider och några snapsar under en kväll?

*om man äter p-piller resp minipiller under en stor del av graviditeten?

*Om man äter minipille/p-piller och dricker sprit under den tidiga graviditeten?

Vi förutsätter att "mamman" inte planerat barn och inte vid tidpunkten vetat om att hon var gravid.

Vilka skador kan det få på fostret ? Hur farligt är det egentligen?

Vill påpeka att jag INTE är gravid utan detta är något som jag funderat på under julhelgen i och med alla familjesammankomster. Då man träffar folk i alla former.

Sv: graviditet och sprit

Fetalt alkoholsyndrom, FAS, en kombination av medfödda symptom drabbande hjärna, ansiktsskelett och andra organ till följd av en exposition för stora mängder alkohol under fosterstadiet; det fullt utvecklade syndromet har bara beskrivits hos barn till svårt alkoholiserade mödrar, men lindrigare symptom (FAE, fetala alkoholeffekter) kan förekomma även om modern haft en måttligare överkonsumtion under graviditeten.

(Gillberg 1999, Cura Bokförlag och Utbildning AB)

Diagnoskriterier:

Det som är utmärkande för FAS är följande:
1. Tillväxthämning prenatalt och postnatalt.
2. Utvecklingshämning, främst intellektuellt och motoriskt.
3. Strukturella förändringar och missbildningar.

FAS-barn har låg födelsevikt och är kortare än normala barn. De växer långsammare. De får också ett avvikande utseende. Ansiktet är platt, näsan kort och bred, de har en tunn överläpp, underutvecklad käke och ett veck vid inre ögonvrån.

Hos barn där skadorna är mindre uttalade talar man om FAE, Fetala Alkohol-Effekter. Det finns stöd för att vissa fall av läs- och skrivsvårigheter och MBD kan bero på alkoholförtäring av modern under graviditeten.

Källa: http://www.medicallink.se/mlnews1176.htm

1. Tillväxthämning före eller efter födelsen.
2. Missbildningar av ansikte och andra organ.
3. Skador i centrala nervsystemet.

Alla tre kriterierna ska uppfyllas för FAS men det räcker med två för diagnosen FAE.

Källa: Bibbi Hagberg, psykolog
http://home.swipnet.se/~w-90787/rbu/konferens.html

Fakta:

Blivande mammor som dricker 15-25g ren alkohol per dag skapar en risk på 20-50% för att deras barn får FAS, fetalt alkoholsyndrom och annars FAE, fetala alkoholeffekter.

Dessa barn kommer att få stora svårigheter att klara ett normalt liv.

Barnen får bl a svårigheter med ....

-koncentration,
-uppmärksamhet,
-impulsstyrdhet och
-uthållighet.

De uppvisar svårigheter avseende ...

-matematisk förmåga,
-sekventiellt minne,
-problemlösning och
-inlärning överhuvudtaget.

Problemen kvarstår hela livet.

Andra diagnoser som ADHD, MBD, DAMP, Aspergers syndrom och autism är vanliga i samband med FAS och FAE.

I en undersökning av 24 barn där 16 av dessa var familjehemsplacerade visade just de familjehemsplacerade barnen en bättre utveckling. Båda grupperna hade samma frekvens av andra diagnoser som t ex ADHD.

Prognosen är mycket ogynnsam och alarmväckande. Av vuxna med FAS har de flesta neuropsykiatriska problem, mer än hälften har avbruten skolgång, lika många kriminell bakgrund, en tredjedel hade drogproblem och fyra femtedelar var arbetslösa.

--------------------------------------------------------------------------------

I Sverige föds varje år upp till 400 barn med grava skador till följd av moderns missbruk. Ett barn med fullständigt fetalt alkoholsyndrom har beräknats kosta samhället 6 miljoner kronor fram till sin myndighetsdag (Huddinge sjukhus). I denna siffra ingår förlossning, neonatalvård, utredningskostnader, kostnader för placering i familjehem samt kostnader för specialundervisning av barnet.

Källa: http://www.kastanjebacken.net/1996_2005/skola/fas.htm

En snabb sökning på p-piller under graviditeten fick jag bara fram att det inte finns några bevis på att fostret kan ta skada.

Man har inte sett några ”fosterskadande” effekter av minipiller, men vanliga p-piller tros kunna ge en för hög hormondos till fostret, dock har man inte sett några egentliga skador på fostren.

Källa: viforaldrar.se

I tidig graviditet gör det väl ingen större skada.
Alkohol i vecka 8 - jag vet inte riktigt var gränsen går när det börjar vara skadligt, det är nog där någonstans. Oftast händer väl ingenting alls, men det kanske inte är något man önskar... Man bör nog nämna det vid inskrivningen så att det kan göras noggrannare kontroller av fostret i alla fall.

Sen vet jag att de som blir gravida trots hormonspiral får ha spiralen kvar hela graviditeten, för att risken är stor att man sätter igång ett missfall om man drar ut den. (har en vän som råkat ut för exakt det, de visste inte att hon var gravid när de ryckte spiralen pga blödningar och strax därefter fick hon missfall)

tackar. Men om man bara dricker sprit en enda gång under graviditeten och då så pass tidigt att man inte vet om at man är gravid. Är det farligare om man dricker sprit en gång i slutet av graviditeten

I v.10 gör sig moderkakan för att börja kunna förse fostret (gränsen embry/foster går vid 10 veckor) med näring, men det kan ta några veckor (kring v.12) innan den till 100% börjar förse fostret med näring och tar över gulkroppens funktion som fram tills dess försett fostret med näring.

När moderkakan förser fostret med näring så pumpas mammans blod genom navelsträngen direkt in i fostret.

Det är farligare att dricka alkohol när moderkakan förser barnet med näring, eftersom barnet får mammas blod och även alkoholen. Det är väldigt mkt promille för en så liten kropp.

Det är ju också så att även om promillehalten är låg hos fostret så är levern inte så utvecklad att den klarar av att bryta ner alkoholen, utan den kissas ut och dricks sedan upp igen från fostervattnet...

Åh vad grymt... Det där har jag inte känt till. Barnet kan alltså vara påverkat "hur länge som helst" :cry: Det tar väl några rundor innan allt är nedbrutet...

Min barnmorska berättade även att det gjorts studier där mamman druckit en lättöl och man kunde då se att det lilla intaget påverkade fostret så mycket att det somnade.

tackar. Men om man bara dricker sprit en enda gång under graviditeten och då så pass tidigt att man inte vet om at man är gravid. Är det farligare om man dricker sprit en gång i slutet av graviditeten

Utan att veta säkert skulle jag säga att det antagligen är sämre att dricka alkohol senare i graviditeten än i tidigt skede, just pga. hur moderkakan bildas. Den finns ju inte helt från början utan är inte fullt utvecklad förrän efter ca 12 veckor (den finns redan tidigare men står inte ensam för näringstillförseln förrän efter den tiden). När väl moderkakan tagit över helt går ju alkoholen i mammans blod direkt in i fostret, fostret som inte alls har någon vidare kapacitet att bryta ner den. Alkohol kissas ut i fostervattnet och barnet dricker fostervattnet och får i sig alkoholen flera gånger om.

Det är nog inte särskilt ovanligt att gravida kvinnor intar alkohol de första veckorna under graviditeten, just pga. att de faktiskt inte vetat om att de varit gravida.

Oftast vet man ju inte att man är gravid i början och det brukar inte göra nåt om man druckit lite i början. Däremot har jag för mej att sista 3-4 månaderna är viktiga att inte dricka då hjärnan utvecklas för fullt.
Har för mej att barnmorskan sa nåt om det...

Sen förstår jag inte varför man skulle dricka sprit i slutet av graviditeten? Har man hållit sig i nästan 9 månader varför dricka just då????

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 433
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024