graviditet å övervikt?

Sv: graviditet å övervikt?

Varför ska det vara skillnad på olika sorters hälso- och sjukvård då? Du kan ju inte välja andra medicinska åtgärder eller behandlingar helt fritt?
 
Sv: graviditet å övervikt?

Ska man resonera så kan man ju fråga sig varför skattebetalare överhuvudtaget ska betala för att folk har lust att skaffa barn?

Själv tycker jag det är vansinne att kvinnor inte får välja vilken metod som känns bäst för henne, såklart i samråd med läkare. Att det kostar extra är ett vagt argument.
Först - ett fungerande samhälle KRÄVER att det föds barn. Så att samhället står för vissa kostnader i samband med detta är bara en investering för framtiden.

Däremot - det ekonomiska är EN DEL av beslutet om huruvida man får välja kejsarsnitt eller inte. Den stora biten är att det är en läkare som ska fatta beslut om detta ska göras eller inte och det är då läkaren som har det medicinska ansvaret för det. Jag kan förstå att man anser att det ska finnas goda skäl till varför man ska genomföra en stor bukoperation.
Märk väl, jag är snittad fyra gånger och även för mig var det en process att gå igenom. Nu var det förvisso bara inför första snittet, för jag VILLE jobba på mina hjärnspöken inför tvåan för att kunna föda vaginalt, men blev förbjuden att göra det av läkaren, av medicinska skäl.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Varför ska det vara skillnad på olika sorters hälso- och sjukvård då? Du kan ju inte välja andra medicinska åtgärder eller behandlingar helt fritt?

Nä helt fritt kan man såklart inte välja, men när det kommer till förlossning så tas ingen hänsyn utöver det medicinska.

Att man är en aktiv kvinna som rider, springer, cyklar, värdesätter ett bra sexliv etc är inget man beaktar alls. Vissa barnmorskor t.o.m erkänner att man mörkar vilka men en vaginal förlossning kan innebära - för det kan skrämma kvinnor att vilja föda vaginalt. I vilken annan vård mörkar man komplikationer för att på så vis motivera patinenter att "välja" en viss behandlingsform?

Som patient vill i alla fall jag respekteras så pass att man diskuterar alternativen som finns, väger för och nackdelar mot varandra, ser till mig som individ och tillsammans kommer fram till en (för mig och mina behov) bra vård.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Men nu är det ju överskott på människor och vi har egentligen nått våra maximala kapacitet för vad som är hållbart på denna jord. Således kan man ju, om man ska resonera som vissa vill, se att barnafödande inte är nödvändigt och därmed något som samhället inte vinner på. Alltså behöver man inte alls lägga skattepengar på förlossningar och mödravård.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Menar du på allvar att för att man är en aktiv kvinna och vill ha kejsarsnitt ska man få det? Rent generellt är ju komplikationerna mycket färre vid vaginala förlossningar och borde således innebär att man kan vara aktiv mycket snabbare igen. Så det argumentet är ju skitdåligt.

Självklart ska det bara vara medicinska orsaker som man tar hänsyn till, där allvarlig förlossningsrädsla kan vara en. Att diskutera alternativen har man självklart rätt till, men det är inte samma sak som att man som patient kan välja helt fritt.

Ska jag som patient kräva att få ett benbrott opererat för jag vill vara helt 100% säker på att det läker korrekt, när det egentligen inte finns någonting som talar för att inte skulle läka lika snabbt och bra utan operation?

Vilka behandlingar/medicinska ingrepp tar hänsyn till annat än medicinska faktorer?

Jag är absolut inte en sådan som förespråkar vaginal förlossning till varje pris, men tycker att det är en läkare med medicinsk kunskap som ska göra bedömningen och inte gemene man.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Men nu är det ju överskott på människor och vi har egentligen nått våra maximala kapacitet för vad som är hållbart på denna jord. Således kan man ju, om man ska resonera som vissa vill, se att barnafödande inte är nödvändigt och därmed något som samhället inte vinner på. Alltså behöver man inte alls lägga skattepengar på förlossningar och mödravård.
Man måste skilja på vad som händer på hela jorden och vad som händer nationellt i vårt land. Här föds det snarast för få barn ut ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Alternativet är att vi bjuder in ett stort antal barn från andra delar av världen - men då hamnar vi i stället i annan problematik, då somliga anser att man inte ska bo här om man inte är född och har hela sin släkttavla här. :meh:
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag anser att man ska få diskutera alternativen med sin BM/läkare och tillsammans komma fram till ett beslut som passar en bäst. Är man t ex aktiv med löpning, cykel och liknande kan en vaginal förlossning orsaka en problem i framtiden.

När jag frågade en kvinnlig kollega varför hon inte skulle följa med på spinningen svarade hon lite ursäktande att "har man fött barn kan det vara lite svårt att cykla". Tror hennes yngsta är 13 år...

Vidare kan man läsa då och då på olika forum, kvinnors egna berättelser hur ärrvävnad, framfall och läckage satt stopp för träning och löpning. Och hur ärr, framfall och skador inuti underlivet gör att dom inte längre vill ha sex, både av fysiska och psykiska skäl.

Jag är mycket väl medveten om att t ex framfall även orsakas av andra faktorer. Graviditeter i sig själva är en riskfaktor för framfall och läckage, men vaginal förlossning ökar den risken ytterligare. Jag vet också att många skador går att reparera så pass att man inte får några kvarstående men - men risken finns ändå. Precis som man kan få men av ett kejsarsnitt.

Jag är varken för eller emot något jag heller, man jag anser att man har rätt att få ta del av opartisk information om de båda alternativen. Jag anser också att det är ens förbannade rätt att ens livsstil och behov ska beaktas tillsammans med ens hälsa. Varför skulle rädsla vara mer medicinsk än att man tävlingsspringer?
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag anser inte att vi vanliga ska fatta medicinska beslut, det ska den som är kompetent på området göra.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag anser att man ska få diskutera alternativen med sin BM/läkare och tillsammans komma fram till ett beslut som passar en bäst. Är man t ex aktiv med löpning, cykel och liknande kan en vaginal förlossning orsaka en problem i framtiden.

Jag har faktiskt aldrig hört talas om det, det var något nytt. Du får gärna visa en källa. Jag har svårt att tro att man inte kan få skador av kejsarsnitt som gör att samma eller liknande aktiviteter blir svåra.

Tror man mer på internetforum än läkare och barnmorskor så är det väll upp till var och en. Men jag håller fortfarande fast vid att det är läkare som ska fatta beslutet, man ska inte själv få välja utifrån vad man läst på buke eller flashback.

Jag anser också att det är ens förbannade rätt att ens livsstil och behov ska beaktas tillsammans med ens hälsa. Varför skulle rädsla vara mer medicinsk än att man tävlingsspringer?

Det är nog där vi går isär. Jag tycker att det är stor skillnad på förlossningsrädsla och tävlingslöpning. Rädslan är orationell till sin natur. Om tävlingslöpning är så viktig så tror jag att man ska överväga att inte skaffa barn eller i alla fall vänta. Risken för att man inte kan/hinner tävlingslöpa på grund av att man är småbarnsförälder känns oerhört mycket mer överhängande än att man skulle få sådana skador av en vaginal förlossning, men inte av ett kejsarsnitt.

Kejsarsnitt är en stor operation och kan ge allvarliga komplikationer, vaginala förlossningar kan också ge allvarliga komplikationer men risken är mindre, även komplikationer hos barnet är mindre vanliga vid vaginala förlossningar. Alltså är det en läkare som ska göra bedömningen, efter diskussion med kvinnan så klart.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag har faktiskt aldrig hört talas om det, det var något nytt. Du får gärna visa en källa. Jag har svårt att tro att man inte kan få skador av kejsarsnitt som gör att samma eller liknande aktiviteter blir svåra.

Tror man mer på internetforum än läkare och barnmorskor så är det väll upp till var och en. Men jag håller fortfarande fast vid att det är läkare som ska fatta beslutet, man ska inte själv få välja utifrån vad man läst på buke eller flashback.

Som jag redan nämnde i texten så upplever min kollega problem med att cykla efter sina förlossningar. Forum får man inte länka till vad jag vet.

Det handlar inte om att tro mer på kvinnors egna berättelser framför läkare och barnmorskors erfarenhet, det handlar väl mer om att lägga ihop och se helheten.

Det är nog där vi går isär. Jag tycker att det är stor skillnad på förlossningsrädsla och tävlingslöpning. Rädslan är orationell till sin natur. Om tävlingslöpning är så viktig så tror jag att man ska överväga att inte skaffa barn eller i alla fall vänta. Risken för att man inte kan/hinner tävlingslöpa på grund av att man är småbarnsförälder känns oerhört mycket mer överhängande än att man skulle få sådana skador av en vaginal förlossning, men inte av ett kejsarsnitt.

Fast egentligen så kan man ju då vinkla det till att kvinnan upplever rädsla att inte kunna fortsätta med något hon brinner för att göra.

Kejsarsnitt är en stor operation och kan ge allvarliga komplikationer, vaginala förlossningar kan också ge allvarliga komplikationer men risken är mindre, även komplikationer hos barnet är mindre vanliga vid vaginala förlossningar. Alltså är det en läkare som ska göra bedömningen, efter diskussion med kvinnan så klart.

Håller jag fullständigt med om! Jag tror, precis som dig, att där våra åsikter går isär är vad som ska "bedömas" så att säga.


Några intressanta länkar inom ämnet där för och nackdelar med båda alternativen lyfts fram:

Ökad risk för bäckenbottenskador efter vaginal förlossning

Kvinnan kan själv göra ett informerat val

Bör antalet kejsarsnitt minskas?
 
Sv: graviditet å övervikt?

Och jag tycker inte att man ska få beviljat kejsarsnitt enbart utifrån att man har en väninna som inte kan cykla efter att ha fött barn. Precis som det man läst på forum inte heller ska vara grund för ett så stort beslut.

Däremot tycker jag att ev. skador efter förlossningar måste tas mer på allvar! Det har ju diskuterats i media att kvinnor inte tas på allvar och får den hjälp som de behöver. Det kan ju handla om både inkontinens och ej fungerade sexliv, men som jag förstått det går det mesta att fixa till!

Rädsla att inte kunna fortsätta med något man älskar att göra är inte det samma som irrationell förlossningsrädsla. Men jag skrev ju vad jag tyckte om det i förra inlägget.

Jag vet att det finns både för- och nackdelar. Det är därför jag är öppen för båda lösningarna.
 
Sv: graviditet å övervikt?

kl
Jag har gjort 2 akutsnitt, och jag hade alla gånger valt en vaginal förlossning om det hade gått. Första gången kom jag väl igång ganska bra, hemma efter 3 dagar, uppe på hästryggen efter 1 vecka och tävlade hoppning efter 5 veckor. Men egentligen var det bara galet och ren tur att det inte gick illa. Den här gången hade jag riktigt ont, svårt att gå och orka saker och det tog lång tid innan jag kom igång någorlunda igen. Snittet har läkt riktigt dåligt, sonen är nu 9 veckor och det är fortfarande inte helt läkt. Klart man hör skräckhistorier om kvinnor som fått men efter vaginala förlossningar, men det är långt ifrån alla. Alla kvinnor som har gjort kejsarsnitt däremot har alla gjort en ganska omfattande operation och har ett rejält snitt rätt igenom buken. Jag är jätteglad att möjligheten för snitt finns, speciellt med tanke på att jag inte kunde föda naturligt, jag var dessutom förlossningsrädd efter första födseln men jag tycker ändå inte att man ska göra ett snitt bara för att man inte vill föda naturligt.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Att man är en aktiv kvinna som rider, springer, cyklar, värdesätter ett bra sexliv etc är inget man beaktar alls.

Nej, varför skulle man beakta det? (som om inte de flesta kvinnor vore intresserade av ett hyfsat sexliv!!)
Att göra kejsarsnitt kan ge ärr och skador för livet. Det är alltså ingenting som man vill utsätta kvinnor för i onödan. har man riktig otur, kan ett misslyckat snitt hindra dig från att få fler barn. Då verkar en bristning i underlivet mycket lindrig i jämförelse. Och skulle man skadas där, finns det sätt att behandla det på.

Jag är helt på det klara med att man inte vill skrämma kvinnor i onödan, men det är för att vaginala förlossningar är bättre för både mor och barn, inte för att det är statlig komplott mot kvinnors hälsa.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Jag anser också att det är ens förbannade rätt att ens livsstil och behov ska beaktas tillsammans med ens hälsa. Varför skulle rädsla vara mer medicinsk än att man tävlingsspringer?

Jag skulle säga att ett sådant sätt att tänka skulle leda till korruption och att samhällets elit får en gräddfil till vården. "Jag är chef för ett statligt verk, jag har inte råd att stå i kö till en höftoperation." "Jag är elitryttare, därför ska jag ha en dyrare behandling än någon som bara hobbyrider." "Jag är modell, så det är viktigt att jag inte får några synliga ärr. Därför kräver jag en annan operationsmetod."

Nej tack...
 
Sv: graviditet å övervikt?

Att man är en aktiv kvinna som rider, springer, cyklar, värdesätter ett bra sexliv etc är inget man beaktar alls.
Alltså, att göra ett kejsarsnitt betyder ju inte att man snittar lite fint på ytan på huden och sen kommer barnet ut.
Har du minsta lilla aning om hur vävnaderna innanför huden ser ut efter ett kejsarsnitt?
Jag vill minnas att det är 7 lager av diverse hud, hinnor och muskler man ska igenom för att få ut barnet. När detta sen ska läka ihop så är det ingen självklarhet att det blir 7 lager igen. Jag kan tala om att på mig själv ser det mest ut som slafsig köttfärs mellan huden och livmodern ovanför blygdbenet där snittet läggs. På utsidan är det ett prydligt väl ihopläkt ärr (min sista barnmorska var tämligen imponerad över hur man kan ha läkt så fint efter tre snitt på samma ställe - den fjärde låg i magen då). Men när man öppnar huden så ser det rent för jävligt ut! Jodå, jag vet för jag hade möjlighet att se spegelbilden på hur det såg ut i lampan ovanför, jag ville se!

Varför berättar jag nu då detta?
Jo, för att man ska ju inte tro att detta inte påverkar de muskler som finns i området! Inte sjutton kan magmuskler som ser ut som köttfärs, med diverse bukhinnor och annat tjafs inblandat, fungera lika bra som en frisk, oskuren muskel...

Efter en normal vaginal förlossning har du samtliga kroppens funktioner intakta, inget är sönderskuret. Jag är faktiskt övertygad om att det är betydligt lättare att komma tillbaka som idrottare på hög nivå, oavsett vad man tävlar i för sport, efter en vaginal förlossning än efter ett kejsarsnitt.
Om det sen finns någon enstaka som fått svåra komplikationer så kan jag nog plocka fram tio gånger så många som fått svåra komplikationer efter sina kejsarsnitt...
 
Sv: graviditet å övervikt?

Vilket sjukhus var det?
Låter helt galet att skattebetalarna ska betala för att någon inte har lust att föda vaginalt. :eek:


Att det är möjligt att "välja" beror sannolikt på att vf i hög grad innebär komplikationer, av olika grad.
Om snitt hade varit ett så pass sämre alternativ ur medicinskt perspektiv hade det inte beviljats.

Hade det funnits privata alternativ, dvs att "patienten" betalar sin kejsarsnittsförlossning ur egen ficka, så hade troligen även det spelat in.
 
Sv: graviditet å övervikt?

*kl*

Jag bara undrar var man finner dessa läkare som beviljar kejsarsnitt bara sådär. Min erfarenhet är att tom. kvinnor med allvarlig förlossningsskräck har svårt att få ett kejsarsnitt beviljat. Det är inga duvungar till kvinnor det handlar om heller utan pålästa och välutbildade kvinnor som absolut kan föra sin talan.
 
Sv: graviditet å övervikt?

Tror det är 9 lager till och med... Och håller med dig i allt du skriver, jag har fått massa sammanväxningar i snittet efter första barnet, vilket är en stor risk för både mig och ett eventuellt kommande barn då livmodern kan brista i ärret. Och det är inget specifikt i just mitt fall utan för alla som gjort ett snitt.
Att tänka på är att det dessutom är större risk för barnet att bli sjuk vid ett kejsarsnitt.

Det här dokumentet är nog något alla som funderar på kejsarsnitt att tänka till. Det fick iaf mig att ge mig på ett försök till en vaginal förlossning igen..
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=It_LzQREfgdGLfxWsog21Q&bvm=bv.54934254,d.bGE
(pdf-fil)
 
Sv: graviditet å övervikt?

*kl*

Jag bara undrar var man finner dessa läkare som beviljar kejsarsnitt bara sådär. Min erfarenhet är att tom. kvinnor med allvarlig förlossningsskräck har svårt att få ett kejsarsnitt beviljat. Det är inga duvungar till kvinnor det handlar om heller utan pålästa och välutbildade kvinnor som absolut kan föra sin talan.


Talar jag för egen del och bland de bekanta som det gått lätt för har den gemensamma nämnaren varit att man varit väl insatt i komplikationerna snitt vs vf och kunnat ge uttryck för detta på ett korrekt sätt.

Den beslutande läkaren jag talade med, på ett sjukhus med uttalad nollvision gällande snitt, sa sonika att hon inte kunde säga emot mig gällande mitt anförande. Om snitt verkligen var vad jag ville så tänkte hon inte vara principiell i beslutet.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
451
Senast: Emma-pemma
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 759
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 066
Senast: mamman
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 422
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp