Linisen

Trådstartare
Jag tog ur min pstav den 18 maj i år. Senaste veckan har jag känt mig illa mående och igårkväll och idag har tuttarna varit så ömma så jag vet inte vad. Även att det har kännts konstigt ibland när jag ligger på mage, samt att jag har haft en mensverkande smärta i flera veckor. Har inte haft ngn mens, men haft en mini blödning för 1-2 veckor sen. Vet att jag hade oskyddad med min sambo dagarna innan jag tog ur staven samt i fredagskväll. Jag hade staven i 3 år och lite drygt en månad. Kan skyddet slutat verka från pstaven? Har ett gravtest hemma, men vet ju inte när mensen infaller då jag inte fått ngn än efter jag tog ur staven. Hade inga blödningar när jag hade i staven. Känner mig helt förvirrad...

Sv: Gravid?

Räknade ut att idag är det 28 dagar sen jag tog ur staven och min menscykel var på 28 dagar förut.

Jag måste bli kissnödnig först bara... sitter här och hinkar vatten

Sexet du hade medan staven fortfarande satt i kan nog ses som skyddat samlag, även om skyddet sagta men säkert försvagas.

Även om det tog sig i fredags (när ni juffsade oskyddat) så är det för tidigt för att ge utslag på gravtest (urinsticka) .

Håller tummarna för att det tog sig då :)

Ja, att det som var i fredags är för tidigt, det vet jag om. Men att det kännts så himlans konstigt i kroppen så kände jag att det va lika bra och kolla. Vi får se vad som händer och sker. Mer kan man inte göra.

P-staven är väl 99% säker i minst 5 år?
P-staven gör att du inte får ägglossning och spermierna inte kommer in i livmodern.

Det är syntetiska hormoner du haft i kroppen 24/7 i 3 år. Det är inte konstigt om det händer asskumma saker nu när de försvinner.

Att ta bort p-stav är som att sluta med minipiller, dvs man kan bli gravid direkt. frågan är väl var i menscykeln du var när ni hade det oskyddade och när staven togs bort... Det är, som jag ser der, inte alls omöjligt att ni prickade rätt redan den gången.

och nej, staven borde inte ha hunnit sluta fungera, det är god marginal på det - mina egna första stavar satt i 10 år i stället för rekommenderade 5 och jag blev inte gravid förrän jag tog bort stavarna,,,,

Senast ändrad:

Jag fick också gravidsymptom en gång för några år sedan, och då hade det gått ett bra tag sedan jag slutade med P-piller så det var inte själva omställningen som spökade heller.

Jag inväntade lämplig tid för att göra test, och under tiden hann symptomen försvinna... Testet var såklart negativt, men lite spännande var det allt. :D

Vet inte vad som orsakade symptomen, någon slags superägglossning, kanske?

Vet inte vad som orsakade symptomen, någon slags superägglossning, kanske?

PMS kan det vara.

PMS-besvären är mest uttalade 3 – 10 dagar före mens men många kvinnor kan även ha uttalade besvär vid ägglossning.

Bland annat eftersom kroppen behåller mer vätska dagarna innan mens och orsakar allmän viktökning och svullen mage. Många kvinnor får även ömmande bröst, ryggont, migrän eller känner sig allmänt illamående

Även syntetiska gestagener (som finns i vissa p-piller) omfattas av överkänsligheten.

Ja, kanske det?

Jag har aldrig haft såna besvär, och mensvärk har jag väl haft sisådär 4-5 gånger på 17 år, så jag kunde väl inte identifiera symptomen, sas...;)

Spännande var det iaf, som sagt.:angel:

När vi försökte få till Rasmus som tog 8 försök så kände jag mig skengravid jämt, men sen av någon konstig anledning läste jag om PMS och insåg att det nog faktiskt var det som jag hade :rofl:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 896
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Övr. Barn Det är många känslor och många tankar på en och samma gång. Jag är bara 18 år och väntar en unge, och man får hela tiden höra att:Du är...
2
Svar
22
· Visningar
3 289
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering