M

Mizzan

Vet inte om detta är rätt forum eller om de ska ligga under äldre ungdom skitsamma..

Jag är rent ut sagt panikslagen :confused: Jag har under ett års tid ätit p-piller och jag har aldrig gjort ett graviditets test.. Jag är ganska noga med mina piller men vist har de hänt att man har missat med någon timme..

Den senaste månaden har jag haft mer humörsvägningar än jag hade som tonåring. Tycker att min mage ser lite annolunda ut och känner av nederdelen av magen. Vet inte om de är inbillning eller om de faktiskt är något.

Vilka tecken brukar man ha på graviditet?
När/hur ska jag göra ett graviditets test när man käkar p-piller får ju ingen mens..

När kan man göra en abort? Hur går en abort till?

Mycket som snurrar just nu!

Sv: Gravid?

Normalt kan man göra ett grav test från den dag man skulle haft mens, ibland ännu tidigare.

Om du är osäker och behöver prata med nån så vänd dig till den barnmorska som skriver ut dina p-piller så kan hon säkert hjälpa dig med både test och dina funderingar kring abort.

Lycka till!:)

Åh tack för dina råd! Är ju så tok förvirrad just nu..

Ska man gå till barnmorskan när man är 20 (fyller 21)? Tror du man kan ha mail kontakt? För jag vill inte riktigt sitta på jobbet och prata om mina funderingar..

Alltså har det gått så långt så du har mage så borde det visa på gravtest även om du äter p-piller.

Abort kan man göra till v.18 har jag för mig.

Eftersom du är såhär orolig och har så mkt frågor så tycker jag att du ska vända dig till ungdomsmottagning eller någon BM. Du kan väl gå ut och ringa ett samtal så inte alla hör?

Alltså jag är ganska mullig och har alltod varit smalare över mellangärdet och haft stor mage nertill så är inte helt säker :confused: Är kanske bara nojjig och jag skulle bokstavligt talat få panik om jag är gravid!

Är nyinflyttad i sthlm så har nollkoll på mottagningar osv här uppe :( Har lite svårt att komma ifrån jobbet :( Då vi har ganska mycket just nu och de sitter en precis innan för dörren..

Kan man köpa test på apoteket eller vart kan man köpa de?

Ett test finns att köpa på apoteket, ica, pressbyrån. Ja istort sett överallt idag.
Gör ett test idag så att du vet hur det ligger till!

De finns på apoteket, kostar 70-200 kronor. De kan också finnas i kassan på vissa affärer-bland kondomerna (från Rfsu).

Från ett av testens sidor

Om man tar p-piller, när då testa?

Vi rekommenderar att du gör testet minst 19 dagar efter oskyddat samlag, eller från den dag då du väntar din mens.

Jag tar p-piller. När ska jag göra testet?
Om du tar p-piller kan det vara svårt att veta när du ska göra testet eftersom blödningen som du får när du tar p-piller är en uppehållsblödning, och inte en riktig menstruation.
Vi rekommenderar ett graviditetstest minst 19 dagar sedan du hade samlag senast, eller efter att du glömt att ta pillret, har varit magsjuk eller tagit antibiotika. Om resultatet är "Inte gravid" men du ändå tror att du kan vara gravid, bör du vänta tre dagar innan du gör ett nytt Clearblue graviditetstest.

Jag tar p-piller påverkar det resultatet?

Nej, p-piller påverkar inte resultatet. Om du tar p-piller kan det dock vara svårt att veta när du ska göra testet eftersom blödningen som du får när du tar p-piller är en uppehållsblödning, och inte en riktig menstruation.

Vi rekommenderar att du gör testet minst 19 dagar efter att du hade samlag senast eller missade ett p-piller, var magsjuk eller tog antibiotika. Om resultatet är "Inte gravid" men du ändå tror att du kan vara gravid, bör du vänta tre dagar innan du gör ett nytt Clearblue graviditetstest.

(bara för information, just frågorna ovan besvarades av Clearblue, hoppas det inte räknas som reklam eller ngt. Ville bara visa svar på frågorna från en googling och detta kom upp + det kan vara bra att veta vem som svarade på dem)

Enda problemet verkar alltså vara om du tar testet för tidigt, dvs innan den mens som normalt uteblir vid graviditet kommit, dvs före vecka 5? Om du tror att du ev varit gravid en månad borde det bara vara att testa.

Om din stad har privat gynekolog kanske du kan få en tid utanför arbetstid? I min stad har de till och med extra tidiga och sena öppettider i primärvården sedan ngn månad tillbaka tydligen, kolla din. (jag förstår absolut problem att komma från jobbet, försök få tid utanför arbetstid helt enkelt, maila istället för att ringa så slipper du prata i telefon där folk hör.). Btw privat behöver alltså inte bli dyrt, landstinget ska betala det också utom patientavgiften såvitt jag vet.

Men börja med att helt enkelt köpa ett test på närmsta matvaruaffär, pressbyrå eller apotek.

Ibland står det att man ska testa på morgonen, om jag var hyperstressad och kände mig rik kanske jag i så fall skulle testa direkt ändå. För att ev göra om vid negativt resultat. (mina test visade nämligen positivt på eftermiddagen även tidigt i grav)

Senast ändrad:

Gör ett test, och när du vet resultatet där så ringer du till en barnmorskemottagning, vissa har så du bokar med e-leg på internet och även kan maila. Eller så ringer du och talar in på telefonsvararen så ringer de upp. Då gör det ju inget om någon annan hör för de vet ju inte om det är tandläkaren eller en barnmorska som ringer.
Test kan man beställa på nätet oxå om du inte vill köpa det i butik.
P-piller ger ju biverkningar som är som graviditetsymptom. Så du kanske ska testa och byta om det känns jobbigt och du inte är gravid?

Gravidsymtomen är jätte olika, vissa märker inget alls och andra blir jätte illamående. En bekant till mig var in och gjorde ultraljud härom veckan och det visade sig att hon var i vecka 30. Alltså 10 veckor kvar tills bebisen är färdigbakad. Då har hon en son som är 2 år men hon missade det ändå.

Tusen tack! Känner mig kanske lite lugnare..

Då ska jag verkligen försöka få tag i ett test! Hoppas bara jag hinner göra de idag innan dom stänger!

OM jag skulle vara gravid så är det för ungefär en månad sedan och för kanske 2 veckorsedan som jag missade mina tabletter med några timmar.. Så då borde jag kunna ta ett test iaf? Har alltså glömt ta på morgonen och gjort det när jag komit hem från jobbet dock inom 12 timmar..

Borde ju finnas någon privat mottagning här i stockholm.

OM jag inte är gravid så måste de vara mina p-piller som får mig att bli som en kännslomässig jojo. För att inte tala om världens morgon humör! Jag som annars är rå stabil jämt...

Har dessutom blivit sjukligt trött på sista tiden nästan så jag nickar till så fort jag sätter mig..

Jag är 20 år och arbetsledare på ett företag och att skaffa barn nu finns inte ens på kartan.

Så allt skrämmer mig mycket!

Hoppas att jag kan få tag i ett test nu bara!

Måste säga tusen tack till er alla för att ni är så hjälpsamma!!

Nej fick inte tag i något :( men har fått en tid på Umo på måndag :) så får se hur de går!

Jag hade nojor om att bli gravid i princip konstant under de fyra ar jag och maken varit tillsammans.
Jag at minipiller och joda, hande att jag missade nangang men da var vi mer an forsiktiga under en tid efterat istallet.
Jag sag till att alltid ha ett par test liggande hemma. Sarskilt som jag kunde dromma att jag var gravid och da tog ett test mitt i natten (satt pa toan med panikangest vid tretiden flera ganger).

Mitt tips - ha en laddning test hemma. Mer for ditt eget sinnesfrid an for ngt annat.

måndag?!!
Om du nu är så "panikslagen" är det väl bättre att köpa ett test innan det?

Jag hade aldrig kunnat vänta tills dess :)

Jo, ett bra tips att ha några test hemma ifall att.
Jag är testnarkoman, testar direkt det känns lite udda eller mensen uteblir det minsta. Sist var det faktiskt positivt men slutade i mf v8 :cry:

Jag har lugnat ner mig lite men känner mig fortfarande lite orolig! Man blir liksom nojig.. Och jag får ju ingen mens av mina p-piller så man kan inte hålla koll på de heller.. Fick som sagt tid på Umo och om jag inte är gravid så måste jag byta p-piller eller hitta någon annan lösning..

Det är ju faktiskt ganska smart att ha några liggandes hemma!

Jo stämmer att jag bor i sthlm :) Men allt var stängt när jag slutade jobbet vid 8 och kom hem..

Håll tummarna för mig på måndag!

Men alltså, test kan du ju köpa ÖVERALLT! Du har garanterat en matvarubutik i närheten som har öppet till 22. Och garanterat en dygnet runt öppen bensinstation.

Måndag är ju hur lång tid som helst för att ha väntat sen i onsdags :eek: Jag köpte mitt första gravtest på pressbyrån och mitt andra på OKQ8, samma pris som på apoteket.

Jag vet att det är långtid.jag är fruktansvärt rädd för svaret. Jag pendlar mellan att tro att jag är gravid till att jag absolut inte kan vara det. Just nu är det väldigt ostabilt mellan mig och min kille oxå. Jag känner mig väldigt osäker på mig själv och pendlar mer i humör och mående än jag gjorde under tonåren och vet inte vad jag ska tycka och tänka.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 974
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 300
Gravid - 1år Jag har två barn, den äldre blir 11 år i år och den yngre fyller alldeles snart 4 år. Båda mina graviditeter har varit jobbiga, den...
Svar
3
· Visningar
2 538
Senast: Bexzor
·
Kropp & Själ Ca en-två veckor innan förra mensen glömde jag ett p-piller och hade oskyddat sex nån dag efter. Pillret togs så fort jag kom på att det...
Svar
9
· Visningar
1 642
Senast: mafias
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama