Gravid vid amning

V

vemvet

Jag vet mycket väl att man kan bli gravid när man ammar och därför har vi använt skydd sen sonen kom.
Men så gick kondomen sönder. Så det jag tänkte höra är om det är vanligt att bli gravid när man ammar? Är det någon av er som blivit det?
Han är nu 7 månader och ammas regelbundet under dygnet.

Gör inte så mycket om jag nu skulle vara det, även om vi hade tänkt att vänta lite längre...;)

Sv: Gravid vid amning

Jag har inte blivit det men två i min mammagrupp blev gravida då de ammande. Dock ej helamning.
Har du fått tillbaka mensen? Vet du om du har ägglossning nu i dagarna?

Har fått tillbaka mensen men kanske inte helt regelbundet.
Om det stämmer det jag har försökt räkna ut, så ska jag ha ägglossning nu de närmsta dagarna. Det är därför jag funderade, för att min känsla är att ägglossningen kommer de närmsta dagarna.

Det jag läst på WHOs hemsida är att OM man ammar mer än var 4e timme dygnet runt så är man 98% säker de första 6 månaderna. Om man har ett barn som sover sött på natten kan det alltså paja allt. På mig funkade det som preventivmedel i 13 månader. Jag ammade fortfarande men hade slutat amma mellan 08 och 20, då tog det en månad och så kom ägglossningen (och sen blev jag gravid :D)

Delvis KL

OM man har fått tillbaks mensen så kan man givetvis bli gravid. Det har ju inget med amningen att göra om man kan bli med barn eller inte, det är om man har ägglossning eller inte som avgör.

Regelbunden amning kan hindra ägglossningen (och därmed mensen) att komma igång, men har man fått tillbaks mensen så har man. Sen kan man amma hur mycket som helst och ändå bli med barn, liksom...

Så, vänta några veckor och gör graviditetstest!

Ja den biten trodde jag alla visste :D

Ägglossningen kommer före mensen så det är inte säkert att man har mens först...

Ja, jo, men TS skrev att hon fått tillbaks mensen, och undrade sedan om hon kunde bli gravid fast hon ammade, så jag tänkte att ett förtydligande kunde vara på sin plats. :)

För övrigt har jag flera högskoleutbildade kompisar som blivit förvånade och sedan gjort abort då de blivit gravida fast de ammade...

Vi var tre eller fyra i min mammagrupp som blev gravida igen medans vi fortfarande ammade. Inget statistiskt underlag men tydligen inte så ovanligt. Jag har ett år och fem månader mellan mina.

Min svärmor fick höra att man inte kan bli gravid när man ammar. Hon lyckades få sina tre första på två år och fem månader. (Man tycker kanske hon skulle förstått efter nr 2:angel:)

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
762
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar