Gravid + unghäst.

D

Dunis

Hejsan allihopa.

Ni som har bebisar, är gravida eller haft bebisar och häst, hur har ni gjort?
Nu är jag gravid i vecka 9 :banana: och jag är som ni ser jätte glad över detta.
Men så till mitt problem, jag har en unghäst på 3år som är min bebis nu, problemet är att jag håller på att rida in henne och hon är en dam som kan stå på bakbenen och jag känner att det inte känns så kul om det skulle hända något när man har bebis i magen, plus att min sambo blir galen på mig om jag sätter mig på henne igen.
Men hur har ni gjort ni som haft häst om blivit gravida?
Sen undrar jag om verkligen tiden för häst räcker till när man väl fött barnet.
Får lite panik över vad jag ska göra.
Älskar min häst och vill ju att hon ska få det hon förtjänar.

Och en liten fråga till, hur länge väntade ni med att berätta för nära och kära att ni skulle ha bebis?
Vi håller på att spricka över att få berätta, men man vill ju inte berätta för tidigt om det nu skulle hända något tidigt i graviditeten.

Hoppas ni orkar läsa allt och att ni vill ge mig lite tips :)

Sv: Gravid + unghäst.

Och en liten fråga till, hur länge väntade ni med att berätta för nära och kära att ni skulle ha bebis?
Vi håller på att spricka över att få berätta, men man vill ju inte berätta för tidigt om det nu skulle hända något tidigt i graviditeten.

Vi berättade ganska omgående för familjen.
Vi resonerade som så att det är bättre/lättare att familjen vet ifall något händer, så dom också vet varför man är ledsen.

Är i v.11 nu och många av mina vänner vet inte än ;)

Har också tänkt på att det faktiskt kan vara bra att familjen vet, om något nu skulle hända kan det ju vara skönt att ha stöd.
Nu hoppas jag verkligen inte att det händer något, men man vet ju aldrig.
Man kanske kan ta och berätta snart då ;)
Ska på första undersökningen nästa vecka, hade tänkt vänta att berätta till efter den, men vet inte om jag kan hålla mig :)

Under min förra garviditet hade jag 2 hästar. Dels gamle Hugo som jag haft in många år, han red jag hela graviditeten. Hade dock en tjej som tog de mer seriösa träningspassen och tävlade honom lite, så jag mest ute i skogen och lullade omkring.
Sen hade jag även en 1-åring, henne slutade jag hantera runt vecka 20 ungefär. det var en liten dam med mycket full i fan i så jag litade inte på henne.

Berättade för familjen behövde vi aldrig göra, de listade ut det själva i och med att jag kräktes dygnet runt de första 18 veckorna:D. De köpte inte förslaget med långvarig magsjuka.

kan tillägga att jag nu är gravid igen och Hugo rider jag själv (fast med hjälp ett par gånger i veckan). Sen håller vi på att sitta lite smått på unghästen och det gör inte jag utan har lämnat över till en kamikazze (stavning?) pilot:angel:.

Tid för hästet efter barnet har kommit är nog väldigt olika. Själv tycker jag att de timmarna jag tillbringar i stallet efter att min man kommit hem och vissa dagar när dottern lagt sig är guld värda. Älskar att få rida, mocka, pyssla och rensa tankarna utan ett barn som hänger i byxbenet. Så visst finns det tid men man får prioritera. Nu bor jag på egen gård och det underlättar ju en hel del.

Sålde du 1 åringen eller lät du henne bara vara tills du var i "farten" igen?
Har du tid med hästar nu?
Många frågor blir det :)

Sålde inte henne. Var mest gravid på sommaren så hon gick på bete och så pysslade tjejen som har häst inhyrd hos mig om henne en del så hon inte kände sig försummad:D.

Och ja, jag har tid för hästar nu. Är dock inte ute och tävlar en massa ännu (tävlande FT innan). Men det beror nog mest på att jag är gravid igen:-). sen har jag ändrat min syn på hästeriet, jorden går inte under för att Hugo inte tränas 6 dagar i veckan. Jag har sänkt ribban lite.

Vi berättade på en gång, kände att skulle de gå snett ville vi att våra föräldras kulle veta så de kunde stötta oss. Vänner och syskon fick reda på det senare.

Hästen skafafde jag 2 medryttare till som höll igång henne men jag red henne också ibland. Köpte en martingal att hålla mig i.
Tyvärr funkade det inte för mig att jobba henne från marken för jag hade så hemska foglossningar.

Sen lånade jag ut henne på foder. Jag fick förlossningsdepression som inte ville gå över av sig själv och orkade inte ens ta hand om mig själv eller riktigt glädjas åt sonen.

Hon åkte när Rasmus var 2 månader och jag hämtade hem henne efter 5 månader då fodervärden bröt emot kontraktet. Red henne i 1½-2 månader och tävlade lite dressyr sen har hon bara gått på bete och vui köpt hus och flyttat och flyttad ehit henne för 1 vecka sen.

Det funkar tidsmässigt jätte bra att ha hästen, och har gjort hela tiden. När jag tog hem henne från fodervärden så märktes det direkt att min son och hans pappa blev tightare.

Det är skönt att komma till stallet och pyssla och mocka, då lugnar jag ner mig. Men kan ändå inte njuta utav det och eftersom jag tog hem hästen = kostar pengar = jag måste ta ut mer FP dagar så sprack våra planer om hur vi skulle göra med föräldraledigheten.

Jag kände också när hon var borta att jag inte saknade henne, åkte till en kompis och red när jag blev sugen. Så jag ska sälja henne. Pengarna för henne lägger jag på huset och det gör en himla skillnad i vår månadskostnad.

Men så till mitt problem, jag har en unghäst på 3år som är min bebis nu, problemet är att jag håller på att rida in henne och hon är en dam som kan stå på bakbenen och jag känner att det inte känns så kul om det skulle hända något när man har bebis i magen, plus att min sambo blir galen på mig om jag sätter mig på henne igen.

Jag tycker att det låter som att du ska lämna över hästen till ett proffs, oavsett barn i magen, faktiskt. Hästar som reser sig är sällan något för vanliga dödliga - särskilt inte unghästar med många gånger bristande balans och självbevarelsedrift. Låt henne utbildas av någon som har lång erfarenhet och gläds åt att få tillbaka en häst som håller sig på marknivå! ;)

Jo jag har verkligen funderat på att lämna iväg henne.
Bara det att det kostar så himla mycket, men det kan det ju kanske vara värt.
Vill ju ha henne kvar även fast vi ska ha barn, hon är ju min drömhäst :).
Fast någon hjälp det kommer jag att behöva det tror jag.
Det jag känner blir tajt är ju att jag har min häst inhyrd i ett stall där vi hjälps åt med sysslorna och det blir ju en del att hinna med.
Fast har jag tur så kan jag kanske få ha min totto hos grannen vartefter, dom ska bygga stall och ev kan jag "smöra" in mig där(dom ska bara ha sina två är det tänkt), det skulle underlätta en hel del.

Nu ska man bara hitta en vettig människa som kan tänka sig hjälpa mig rida in min brud också. :)
Jag är lite larvig med henne. :angel:

Jo man lär väl också märka när barnet väl ha kommit till världen om man har ork,tid och pengar att ha häst, sen får man väl ta ställning då.
Som sagt man känner ju en hel massa mäniskor med häst :)
Fast jag har försökt vara utan häst förr och det klara jag en månad sen hade jag abstinens :)
Men då fanns det ju ingen liten att grejja med. :)

Jag köpte en unghäst när jag hade bebis - min dotter var fyra månader då min nuvarande häst kom hem till oss. Så han reds in under min mammaledighet.

Jag tyckte det fungerade väldigt bra med unghäst och bebis samtidigt - jag promenerade till stallet dagtid och skötte allt "pyssel", och tränade sedan häst kvällstid när min make kommit hem och tog hand om dottern.

Under graviditeten red jag t.o.m. graviditetsvecka 34, då på en 11-årig tävlingshäst som jag hade på foder (tävlade "sista" gången i sjunde månaden).

En häst som reser sig hade jag inte ridit in själv, alldeles oavsett barn i magen eller ej....

Det kan vara skönt med en backup. Det hade inte jag, och har ju försökt få iväg hästen i 1 år nu. Visst hon var några månader hos fodervärden men det vart ju inte alls som jag tänkt mig.
Sen bodde vi knasigt så de var svårt att hitta en medryttare, nu står hon 800m hemifrån. Med belyst ridbana och ridhus. 1 km från samhället och inte flera km rakt ut i ingenstans ;)

Din häst kan ju också få en lugn peroid, är väl inte alls ovanligt att man rider in dem vid 3 och sen betäcker dem vid 4 års åldern?

Det jag känner blir tajt är ju att jag har min häst inhyrd i ett stall där vi hjälps åt med sysslorna och det blir ju en del att hinna med.

Det har jag också, och det fungerade verkligen jättebra både under graviditet och med bebis, tycker jag. Då måste man ju inte göra allt själv varje dag, utan iaf så har vi det så att man ex-vis har kvällsfodring vissa kvällar, intag från hage vissa eftermiddagar, mockning av flera boxar vissa dagar osv. för att sedan slippa stallsysslor helt vissa dagar. Och det tyckte jag var lättare än att vara bunden vid att släppa in och ut, fodra, mocka etc varje dag!!!

Ni som har bebisar, är gravida eller haft bebisar och häst, hur har ni gjort?
Jag spanade in en skötare till min häst redan ett år innan jag blev gravid. Jag ville inte bli gravid och sedan måsta "offra" min häst för att jag inte hade tid eller så.
Det var tur, för jag fick foglossning i vecka 15 och kunde inte rida eller mocka eller någonting.
Min skötare tog hand om motion och mockning under hela min graviditet och hjälper mig fortfarande, även om jag nu nästan alltid tar hand om min häst själv och rider. (Dottern är 6 månader)

Visst hade jag kanske klarat att ha hästen utan hjälp, men då hade hon förmodligen fått stå och det ville jag inte eftersom hon är 15 år och haft problem med benen. Om hon vilar såblir hon gallig och tokig i huvudet.

Om jag var du skulle jag nog se mig om efter lite hjälp, vilket kan vara bra att ha sen även när bäbisen är liten. Det är inte alltid man har tid och ork över.

Eftersom hästen är ung så kanske den skulle kunna ha lite vila nu medan du är gravid?

Hoppas det löser sig för dig.

Vi berättade för min bästa kompis och för sambons bästa kompis direkt eftersom vi visste att dom kunde hålla tyst.
Min pappa, mamma och mina syskon fick väl veta det i v 8-10 ungefär (Jag minns inte exakt)
Resten av världen fick veta i vecka 11-12 då vi hade varit på inskrivning.

Jag hade aldrig förlåtit mig jälv om jag fått missfall vid en avramling e d om jag tog en så pass stor risk som det faktiskt innebär att sitta och rida en unghäst som hoppar på bakbenen. Har du kollat henne så att hon verkligen bara är trotsig förresten, och inte har ont i ryggen e d? Om hon är OK, så hitta någon duktig person som kan hjälpa dig, alternativt (om du själv har kunskapen och erfarenheten att utbilda en så pass tuff häst) ställ av henne tills barnet är fött och ta upp ridningen sedan. Hellre att hästen hamnar ett år efter i utbildningen än att det händer ditt ofödda barn något p g a den, tycker jag.

Själv är jag just nu gravid i v 34. Jag slutade rida helt för en månad sedan, då jag inte kände mig motiverad när jag inte orkade och utan motivation tyckte jag inte det var värt risken. Jag red för fullt och tränade och tävlade (dressyr) till v 20 ungefär, och det hade blivit längre om inte hästen hade fått en liten luftvägsinfektion i juni som gjorde att han fick skritta i tre veckor (hade egentligen sista tävl inplanerad när jag var i v 25). Därefter red jag en månad till, men inte lika ambitiöst som vanligt. Tränade sista gången när jag var i v 26 eller så. Dock har jag inte varken hoppat eller ridit unghäst e d alls under grav, utan tränat derssyr och ridit ut på min egen 13- åring som jag känner väl, samt ridit ut med elever och då ridit i täten på en riktigt bussig ridskolehäst.

Just nu rids min pålle 3-4 dagar i veckan av en medryttare, det får räcka så. Han går ute mycket och hålls i allafall i gång så pass att jag kan börja jobba "på riktigt" med honom igen så snart jag kan börja rida. Dock kommer jag få hjälp av medryttaren då oxå, som tur är. Räknar nog inte med att hinna/orka rida ordentligt mer än ett par, tre gånger i veckan i början. Hoppas dock kunna sätta på mig tävlingskläderna framåt vårkanten ändå (eh... om jag någonsin kommer i mina vanliga ridbrallor igen..), debuterade Msv dressyr i början av grav, och vill gärna fortsätta där så fort jag kan.

Lycka till o ta inga onödiga risker!!

Blir nog så att jag får låta henne ta det lungt nu medans jag är gravid, se om jag kan hitta någon som kan hjälpa mig rida in henne för även om jag inte vore gravid vill jag nog inte ta risken att det händer mig något om hon skulle slå över, då jag blivit lite rädd av att hon står rakt upp så vågar jag inte gå på henne som jag borde och det måste nog någon orädd person ta tag i.
Men i vilket fall som helst ska jag nog försöka hitta någon skötare som kan hjälpa mig med henne.
Tror tyvärr att det kan vara svårt att hitta någon bra person som kan tänka sig att hjälpa till med en häst som man inte kan rida.
Och ja jag har kollat henne haft equieterapet (hur de nu stavas) och varit hos tandläkaren, och hon har inga problem nu vad vi kan se.
Fast jag prata med en tjej som höll på med in och tillridning som ung och hon sa att jag skulle ta det lite lungt då det kunde vara så att hon kommit in i en växtperiod igen.
Hon är ju bara 3år så vi ska nog hinna :)
Känns lite lättare nu, känns som om man ska kunna klara detta med både häst och bebis ;)

Och nu känns det ju verkligen som om man skulle kunna berätta för familjen är ju ändå i vecka 9.
Och som sagt händer det något kan det ju vara bra att ha allt stöd man kan få.
Värsta är att pappsen är i thailand så honom får jag nog vänta med tills han kommer hem man vill ju berätta när man träffas. :)

Kolla med vet på klinik oxå - tandläkare o equiterqpeuter ska ju trots allt vara komplement till vet - inte tvärt om.

Lycka till med både bebis o unghäst :)!

Fösta gången jag var gravid så berättade vi det för våra föräldrar ganska tidigt typ v 8 tror jag. Jag kände på mig då att något inte stod rätt till och ville att de skulle veta i fall något skulle gå fel. Det är skönt att få stöd i så fall. En vecka efter vi berättat så gick det snett, jag fick missfall, då var det skönt att de visste, vi fick mycket stöd från dom.

Jag blev gravid igen och när jag var i 3:e månaden skaffade jag mig en häst igen efter 5 år utan. Kanske lite knäppt! Jag började rida och red så mycket jag kunde (varje dag typ) Tills 2 månader innan beräknat, då skar jag ner på ridningen till ett par dagar i veckan. Jag hade tillgång till ridhus så jag löshoppade, longerade och bara släppte henne lös i ridhuset. När jag red så skrittade och travade jag lite. Jag red ut när jag hade sällskap, då är hon hur snäll som helst. Ensam kan hon va lite skrämslig.
Jag red sista gången 1 vecka innan förlossningen, då hade jag gått över tiden med 2 veckor!

Red igen 4 veckor efter förlossningen. För mig har det fungerat bra med barn och häst men det beror mycket på att jag har eget stall 30 meter från huset så bebisen har ju vart med i stallet sen hon var nyfödd och min man tar hand om henne den stunden jag rider så det går väldigt bra. Det blir nog mer ohållbart om man ska behöva åka till stallet varje dag.
Jag har inga andra fritidsintressen förutom hästarna så jag känner att jag måste få ha den stunden för mig själv, annars är man ju BARA mamma och så vill inte jag ha det, jag vill och tycker att man har rätt till en stunds egen tid varje dag, jag blir en bättre mamma av det.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 854
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama