Gravid och sjuk ...

klockmalva

Trådstartare
Är det någon mer här som blivit sjuk när ni är gravida? Jag är sjukskriven sen 1,5 månad Jag har BF 10 April så det är låång väg. I Januari är det TVÅ år sedan det började. Jag väntade då dottern som nu är 1,6 år. Jag hann inte bli "helt bra" innan jag blev gravid igen ... Jag har foglossning kanske jag ska nämna. ;)

Jag är jättehandikappad. Klarar mig inte utanför huset med kryckor, ibland inte ens inomhus utan kryckorna, fått p-tillstånd för att kunna ta mig ut (är helt beroende av h-platserna), ingen smärtlindring funkar - TENS får musklerna som behandlas att slappna av men då säckar bäckenet när jag reser mig upp och det gör tusen gånger värre.
Min läkare har skrivit:" maken sköter allt i hemmet" och det är faktiskt sant. Utan honom skulle det varken bli städat eller tvättat just nu. Han fixar all service kring dottern mm. Vi har ett väldigt friktiosnfritt sammarbete så det är jätteskönt men det är fruktansvärt fustrerande...

Hela mitt liv går på någon form av sparlåga. Att det är så har jag börjat "vänja" mig vid på något vis men mitt upp i allt detta väntar jag faktiskt ett barn också ....

Igår natt vaknade jag av världens ångest, det gick över fort så det var ingen fara. Men jag är jätteorolig och rädd för att jag inte ska kunna glädjas för barnet och njuta av det som är gott första tiden med nya bebisen (det är andra barnet) - för att jag är så upptagen med att vara sjuk ... :crazy:

Jag får jättefint stöd från BM och MVC på det hela taget, men jag skulle vilja höra om et är någon mer som blivit sjuk och hur det gick och kändes och så ....

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grvid och sjuk ...

Så hemskt, tycker synd om dig, men som du själv skriver så är det viktigt att du tar hjälp både fysiskt och physiskt. :)

Jag är absolut inte på din nivå men har också haft en tuff graviditet, är i vecka 33 idag och har fortfarande 2 månader kvar till BF det är vårt första barn vi väntar, jag har varit sjukskriven sen vecka 17... pga rejällla foglossningar, ingenting har hjälpt, varken bad, sjukgympa, akupunktur, stödbälten m.m. Har fått gå på massor av möten för att tänka på hur jag rör mig osv.. men att bara ligga i sängen på natten är smärtsamt, man känner sig helt "lös", inte en enda muskel som orkar hålla allt på plats.

Sen i vecka 28 gick det även över i kraftiga samandragningar och risk för att föda för tidigt, läkarna gav stränga order om vila... vilket jag sa att det har jag mer elelr mindre gjort sen vecka 17.. :angel: Här hemma får sambon också sköta det mesta... bara att glöma att tvätta elelr damsuga... dessutom bor vi på gård på landet och har hästar, får, jordbruk, hundar m.m. som också ska ha sitt utöver att sambon jobbar sitt heltidsjob borta. Det är tufft... riktigt tufft.

Jag har ingenaning om hur min kropp kommer att va efter förlossningen och framtiden... jag blir kanske också en sådan som märker av och får fortsatt men av gravidteten m.m Har redan nu fått prata med läkarna om hur jag ska lägga upp träning och börja stärka kroppen när bebis är född... så det återstår att se hur det går med allt. :d

Sv: Grvid och sjuk ...

Jag kan inte längre fullt ut sortera ut vilken av mina fyra graviditeter som var hurdan, men åtminstone två av graviditeterna har jag varit beroende av kryckor pga foglossningar. Andra graviditeten (tror jag bestämt) försökte jag åka och handla, men blev stående vid mejeriavdelningen och funderade på hur f*n jag skulle lyckas ta mig bort till kassorna. Att plocka något som låg placerat nedanför midjehöjd var omöjligt.
Det ENDA jag kunde göra smärtfritt var, otroligt nog, att sitta i sulky (riktig travsulky, med fötterna på fotstöd vid skalmarna) bakom mina shettistravare och träna dem. Då hade jag inte minsta lilla smärta! :love:
Tredje graviditeten var tätt efter tvåan, det är 15 månader mellan dem. Med en dryg månad kvar till bf kunde jag inte längre jaga ikapp den då 14 månader gamla systern och då gav jag upp. Hade dessutom väldigt mycket sammandragningar och rejäla förvärkar, så jag blev sittande i soffan graviditeten ut. (maken fick ta ut tfp för att ta hand om barnen)
Med fyran mådde nog fogarna egentligen lika dåligt, men då hade jag tränat i bassäng regelbundet i ett par år och faktum är att den bålstabilitetsträning jag fått där gjorde att jag klarade av foglossningarna betydligt bättre. Så ett litet tips, träna gärna i bassäng! Om möjligt, leta reda på en sjukgymnast och be att få övningar, kanske till och med i behandlingsbassäng i landstingets regi...

Om det kan vara till någon glädje så kan jag berätta att jag förvisso hade besvär av mina fogar ganska länge efteråt, men NU har jag inga bekymmer som jag kan relatera till foglossningarna.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Har gjort några tester från apoteket för att jag ville skaffa mini-piller och upptäckte att jag är gravid. Väldigt chockerande faktiskt...
2
Svar
26
· Visningar
3 187
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix