Gravid -och- rid -tråden

DarkInNight

Trådstartare
Nog är det fler än mig som rider under graviditeten? Eller red under sin graviditet?

Tänkte att vi skulle behöva en tråd där vi kan komma med tips, funderingar etc.

Kommentarer huruvida ridning under graviditet är lämpligt eller ej önskar jag denna tråd ska slippa. Respektera gärna det :bow:

Jag är i vecka 27 och rider ännu. Har trappat ner, men kroppen mår som bäst uppe på hästryggen så jag planerar att fortsätta sålänge det känns bra.
Var ut en snoa idag på förmiddagen, pigg häst och lyckligt ägare i 3 dm orörd snö. Det var underbart kan jag lova!

Fler gravida som rider? Hur går det ? :)

Sv: Gravid -och- rid -tråden

Jag passade på att betäcka mitt sto när jag blev gravid (många år sen nu :o ) men red tills jag var i 6:e månaden...då ramlade jag av och bestämde mig för att ta det lugnare så jag gick promenader med hästen istället, tömkörde och donade på från marken. Graviditerna efter det fick jag sån attans foglossning så om jag tog mig upp så tog det en evighet att komma av så jag fick ge upp det hela...:cool:

Jag råkade också betäcka ena hästen innan det visade sig att jag var gravid.. lite tur i turen kanske eftersom jag då kan lägga fokus på att motionera bara den andra :) .
Gick det bra när du ramlade av?

Jag har sån otur (?) att jag inte kan gå så långa sträckor, rida däremot går bra. Annars var planen att longera/tömköra/köra hästen rätt mkt under graviditeten men den planen har jag fått lägga undan.

Under min första graviditet så valde jag att inte rida. Mest för att jag mådde så himla illa och så blev jag gravid under vinteruppehållet på ridskolan, så det kändes rätt att bara strunta i att börja vårterminen.
Graviditet nr 2 så blev jag åter igen gravid under jul uppehållet, men började ändå vårterminen. Red halva terminen. Jag fick så dryga sammandragningar i traven och galoppen och var så stor, så i vecka 20 gav jag upp. :) När man rider på ridskola så är det ju inte så lätt att sänka tempot.
Nu har jag egen häst och skulle jag bli gravid igen så skulle jag rida så länge jag orkade. Nu bestämmer vi ju tempot själva. :)

Jag red dagen innan förlossningen :). Jag red alla dagar i veckan samt tränade, dressyr, tills jag var i början av femte månaden och detta barbacka (hästen för tjock i somras så hon fick skav av gjorden). Sedan tog min tränare över ridbanepassen och min medryttare började rida, först en dag per vecka och sedan ytterligare en. I slutet red jag två dagar per vecka, mest i skritt men även en del i galopp, hur mycket beroende av dagsformen. Traven blev jag förbaskat kissnödig av..

Jag trillade av en gång i tredje månaden, på fötterna i skritt, så det var ingen fara. Däremot hoppade jag av två gånger när jag märkte att min häst blev rädd, eftersom jag inte ville sitta på henne om hon skulle hoppa runt (i slutet av graviditeten). Nu blev det aldrig några konflikter men jag hade tänkt att hoppsan oqch ta det från marken om hon började strula.

Barnmorskan tyckte bara att det var bra att jag höll igång så länge allt kändes bra. Jag ska väl nämna att jag inte gick upp mer i vikt än bullen på magen och jag mådde inte illa eller fick foglossning. Däremot fick jag ont i bäckenleden och lite i ljumskarna men det fick det vara värt eftersom jag skulle ha fått spel annars av allt stillasittande. Jag fick dessutom mer ont av att gå än att rida.

Så rid på du så länge det känns bra för dig men ta inga onödiga risker i slutet av graviditeten. Barnet ligger länge bra skyddat och trillar du av innan så är riskerna som vanligt störst för dig. Lycka till!

Jodå, det gick bra när jag ramlade av. Red barbacka och hästen blev rädd för nåt och for åt sidan. Jag var väl inte fullt så smidig som jag brukar så jag stöp i backen. Lite genant och ett par blåmärken, men inget värre än så ;)

Har två graviditeter bakom mig och det är minsann svårare att hinna rida ordentligt när busarna är på utsidan av magen ;)

Första gången red jag till en vecka före bf men gick över 12 dagar så någonstans på bf+10 var jag uppe på hästen igen för jag var så rastlös :D
Tävlade 1,10 hoppning i v 25-27 någonting och sen hoppade jag bara hemma i paddocken men tränade nästintill som vanligt.

Andra gången red jag ut på morgonen jag hade bf och var stensäker på att jag skulle gå över igen. Vid fem körde jag ut till stallet och tog in hästarna för det var rätt blåsigt och dom andra klarade inte av en del av hästarna då. Kvart över tio på kvällen är sonen född :angel:
Red pay n jump i v27 men bara 80 och 90cm, banbyggaren tyckte att hästen såg trevlig ut med bra kapacitet och såg rätt förskräckt ut när jag förklarade varför vi inte hoppade högre. Mitt i vintern och min lagom stora mage syntes inte under vinterjackan ;)

Är i vecka 33, 34 imorgon, och rider ca 3, ibland 4 ggr i veckan. Resten av dagarna arbetar jag damen från marken och sen har hon en vilodag. Mer vila klarar varken hon eller jag.:angel:
Jag har visserligen gått upp en del i vikt (ca 18-19 kg) och det är en stor bebis därinne plus att jag även haft problem med foglossning från och till, men som någon annan skrev så upplever även jag att jag får mer besvär av att tex gå långt än att rida. Iom ridandet slipper jag även just de långa promenaderna som hunden annars kräver då han följer med när jag rider ut (rider nästan alltid ut en sväng innan pass på banan som uppvärmning).
Enda nackdelen är att jag just nu (och fram tills jag fått ihop till min 20 000kr-sadel:angel:) är utan sadel så det är lite bök med att komma upp. Hästen ifråga är 165 i mhd och av den inte helt tålamodiga sorten.:cool: Brukar dock lösa det genom att ställa henne intill en mur som är på precis lagom höjd så jag bara kan lägga över benet i princip!:)

Iom att jag inte kan rida lätt och hästen har en stor trav är den ingen njutning direkt men det funkar om det är en hyfsat kontrollerad arbetstrav/samlad trav. Galopp går däremot bra!

Jag red två hästar per dag tills värkarna satte igång :laugh: Jag hoppade sista gången i vecka 29-30 någonstans. Dråsade av en gång i vecka 25 men det är knappt att det räknas som avfallning. Ponnyn blev rädd för en fågel och hoppade åt sidan. Jag hängde på sniskan och valde att slänga över benet. Landade på rumpan och satt upp direkt igen. Hade jag inte haft magen i vägen så hade jag inte ramlat av alls utan kunnat klänga upp i sadeln igen.

Förutom ridningen så klarade jag av allt vanligt stallpyssel med mockning av boxar och hagar, ut- och insläpp och liknande. (Och heltidsstudier och extrajobb på lager. Extrajobbet slutade jag dock med i slutet av mars då jag istället gick på graviditetspenning.) När det gäller studierna så var jag på seminarium en vecka efter Mathilde är född och skrev en sjutimmarstenta tre veckor efter förlossningen.

Fotot är taget 2 maj. Dottern är född 15 maj. (Jag rider inte i sneakers i vanliga fall, hoppade upp bara för fotots skull.)
225339_10150279684141102_598856101_9277578_6847604_n.jpg

Avis på alla er som kan rida med bebbe i magen... Ridit en enda gång som gravid. Någon dag efter plusset med sonen. Kände direkt att det inte gick så jag klev av så gott som omgående.

Jag red till vecka 26-27. Väntade tvillingar, rätt stora tvillingar, så magen var stor väldigt tidigt. Slutade rida pga av att jag var så otymplig och pga av det var inte riktigt balansen som den skulle. Den ena hästen är inkörd så honom kunde jag fortsätta köra när jag lade ner ridningen :)

Tjejerna kom två veckor förtidigt med akut KS och vägde nästan 7,5 kg tillsammans. Hoppade upp och började rida igen när de var 2 veckor. Fick infektion i snittet så de öppnade upp hela såret så det fick läka inifrån. Det kändes när jag red med lånade ett sådant där ryggbälte, vände det bak o fram och spände hårt över buken över snittet så magen hölls stilla i traven o galoppen, funkade jättebra.

I vecka 19 rådde en barnmorska (som själv är hästägare) mig att sluta rida pga av att det var tvillingar och det är större risker med en sådan graviditet. Min vanliga bm tyckte att jag kunde rida så länge det kändes okej, men inte ta några risker och gärna ha sällskap, om det skulle hända något, vid uteritter.

Jag mådde mkt illa i början på min graviditet så då red jag inte, men när jag blev bättre red jag resten av grav (red dock hubertusjakt när jag var i v7)

Balansen blev lite sämre och jag kände mig klumpig, men det gick ändå bra.
Tyckte mest framvalvet på sadeln var i vägen och slog ofta i magen där.
Bebis blev ofta mkt aktiv när jag red och sparka för fullt.

Eftersom jag skulle få planerat kejsarsnitt så skaffa jag en medryttare under sommaren för jag inte visste hur det skulle vara efteråt, men jag red igen 3 veckor efter snittet och det var en av de bästa ridturerna jag haft, kände mig så lätt och smidig...

När bebis 3½ månad red jag hubertusjakt igen =)

Jag är i vecka 20 och rider fortfarande både min gamla och unga häst :)

Rider bara unghästen på ridbanan, känns säkrare där och han kan bli lite busig ute i skogen :angel: Längtar tills vi kan ta en galopp tillsammans på en fin grusväg! Hade bara tänkt rida honom fram till nyår, men magen är inte så stor än och jag har inga problem annars så jag försöker nog rida honom ett par ggr i veckan ett tag till :) När jag inte känner mig säker längre blir det markarbete och promenader så han kommer ut ur hagen iallafall :)

Gammelhästen rider jag ungeför som vanligt fast utan några stolliga galopper utan vi tar det lite lugnare ute :) Honom kommer jag rida så länge jag känner att det är okej och jag tar mig upp :angel:

Känner ingen värre press att rida båda flera ggr i veckan för jag vill ta det lugnt så det inte händer nåt :) Kör en del markarbete med dom :)

Barnmorskan sa att jag får gärna fortsätta rida bara jag sitter kvar på hästen och inte ramlar av. Så jag försöker ta det lugnt.

Jag kommer inte skaffa någon som rider under tiden jag inte kan. mina hästar får hellre en längre vila då. min sambo kan rida den gamla när han vill och den unga kan vila utan att ta skada, han är i en bra ålder nu :)

Senast ändrad:

Så roligt med så många svar! Det är väldigt intressant och roligt att läsa om era upplevelser ang graviditetsridning :)

Igår när jag julshoppade så önskade jag att hästen varit med så jag kunde ta honom mellan affärerna, hade ont pga promenaderna trots att jag hade bärhjälp.

Hur har gångarterna fungerat för er?
Jag har börjat märka av att rida lätt börjar bli ett problem eftersom jag kan få lite ont/värker i ljumskar. Galopp och nedsitt i arbetstrav fungerar mkt bättre. (Otur att galopp är hästens sämsta gångart, men från och med nu ska här övas :devil: ). Någon som ridit islänning under graviditet? Att tölta borde ju vara perfekt!

Nu är inte jag gravid och det kommer nog dröja ett tag, men jag är avis på er som kan rida. Jag kommer troligen bli väldigt tung (är 184 cm och hyffsat grov utan att vara gravid) när jag är gravid så kommer troligen inte rida för hästarnas skull.

Man ska aldrig säga aldrig. Det är så olika från person till person. Det finns de som knappt går upp något alls under graviditeten :)

Jag red till vecka 30. Då fick jag såna sammandragningar efter en dressyrträning att det var rätt obehagligt och sen dråsade jag omkull när jag HOPPADE AV den hästen jag ridit och rullade in under femåringen som min syrra ridit.... :o

Hrrrm, tur att ingen annan såg det där, men det sa mig något om att min balans inte var riktigt hundra. Men hästen stod blickstilla och såg mest förvånad ut :D Men jag linade och grejade med dem nog ytterligare en månad, sedan tog syrran över helt och hållet. Jag cyklade med några gånger på uteritterna också och sen kom snön....

Jag var inte rädd för att göra mig illa eller så utan det blev bara så förbaskat obekvämt med sammandragningarna och trycket neråt mot sadeln. Kändes som bebisen låg mot sadeln med lite skinn emellan bara = inte skönt!

Första graviditeten red jag till början av 7:e månaden. Sen slog magen i framvalvet så då slutade jag. Andra graviditeten lät jag bli att rida helt.
Så länge du tycker det känns bra så rid på.

Oj, red du två veckor efter snittet? Jag har fått instruktion om att vänta två månader...Har också fått tvillingar.
Jag hade nog kunnat rida till halva graviditeten denna gång, men blev så stor och tung tidigt att jag nog knäckt den stackars hästen...

*kl*

När jag väntade första barnet red jag till ca vecka 30...Sedan hade jag ont + att stoet jag red då var dräktig.
Med andra barnet så hade jag ont i fogarna tiiiidgt och så hade jag bara en unghäst som inte var inriden än så då red jag sista gången i vecka 15 tror jag.
Efter båda förlossningarna har jag börjat rida igen ca 5 veckor efter förlossningarna....första var en lite mer komplicerad förlossning och efter andra kände jag av fogarna fortfarande så jag vilade 5 veckor.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 109
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama