Gravid, hur gör jag nu? UL, vikt och sådant.

Suspiria

Trådstartare
Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari kände jag att livet är för kort, det är dags och sambon höll med om att vi kan börja köra oskyddat. Jag och sambon har varit tillsammans i snart 6 år och jag är 31.

Vi la inte någon större energi på att verkligen försöka. Båda har varit trötta, nytt jobb osv så har inte blivit så mycket sex. Köpte ägglossningsstickor för några månader sedan för att få lite koll men de visade negativt hela tiden så gav upp.
Igår kom det hem ett paket till, som jag lite oplanerat beställde, med ägglossningstest, gravidtest med stickor och lite bättre digitala. Tänkte prova ägglossningstesterna och sedan använda gravidtesten. Hade tänkt börja efter nästa mens som ska komma när som helst, eller är lite sen, har inte så bra koll.
Så fick jag en tanke om att jag måste testa med en av gravidstickorna, sitter med öppen mun och glor när den visar positivt. Såg nog väldigt rolig ut. Blev helt ställd och förvånad. (trots att vi kört oskyddat ). :p Tänkte att jag måste prova igen, ännu en sticka positiv. Provar med båda de digitala testerna och jodå, plus på dem också. Köper ett som visar veckorna och den visar 2-3 veckor. Det roliga är att vi inte haft mycket sex alls sista tiden, men kring 2,5 vecka sedan hade vi sex och så sa sambon efteråt på skämt att han tror att det var den omgången som skulle göra mig gravid.

Berättade för sambon när han kom hem från jobbet och han blev paff, men glad. Det är ju inte oväntat för oss även om det kändes som det bara dök upp.

Jag har förstått det som att man inte gör ultraljud än på ett tag, kring vecka 12 eller så för att avgöra BF samt se avvikelser i måtten? Men har även läst att man gör första kring vecka 18-20? Vi har tänkt vänta med att berätta för släkt osv till efter ultraljudet kring vecka 18-20. Tänkte ringa barnmorska och boka tid.

Jag funderar även över min vikt. Jag har en del övervikt, väger 85 och hade väl gärna legat kring 70--75 iallafall. Tänker givetvis inte banta hårt som gravid men min last är godis, det ska ju gå att sluta med.
Hur mycket kan man motionera? Jag har dålig kondition så är ingen löpare, men ordentliga promenader.

Har mycket problem med stress, det känns inte bra heller. Hur kan man ta tag i det på bästa vis?

Slutligen är jag rädd för att föda också, men det är inte så mycket välja på. Det får jag ta längre fram.
 
Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari kände jag att livet är för kort, det är dags och sambon höll med om att vi kan börja köra oskyddat. Jag och sambon har varit tillsammans i snart 6 år och jag är 31.

Vi la inte någon större energi på att verkligen försöka. Båda har varit trötta, nytt jobb osv så har inte blivit så mycket sex. Köpte ägglossningsstickor för några månader sedan för att få lite koll men de visade negativt hela tiden så gav upp.
Igår kom det hem ett paket till, som jag lite oplanerat beställde, med ägglossningstest, gravidtest med stickor och lite bättre digitala. Tänkte prova ägglossningstesterna och sedan använda gravidtesten. Hade tänkt börja efter nästa mens som ska komma när som helst, eller är lite sen, har inte så bra koll.
Så fick jag en tanke om att jag måste testa med en av gravidstickorna, sitter med öppen mun och glor när den visar positivt. Såg nog väldigt rolig ut. Blev helt ställd och förvånad. (trots att vi kört oskyddat ). :p Tänkte att jag måste prova igen, ännu en sticka positiv. Provar med båda de digitala testerna och jodå, plus på dem också. Köper ett som visar veckorna och den visar 2-3 veckor. Det roliga är att vi inte haft mycket sex alls sista tiden, men kring 2,5 vecka sedan hade vi sex och så sa sambon efteråt på skämt att han tror att det var den omgången som skulle göra mig gravid.

Berättade för sambon när han kom hem från jobbet och han blev paff, men glad. Det är ju inte oväntat för oss även om det kändes som det bara dök upp.

Jag har förstått det som att man inte gör ultraljud än på ett tag, kring vecka 12 eller så för att avgöra BF samt se avvikelser i måtten? Men har även läst att man gör första kring vecka 18-20? Vi har tänkt vänta med att berätta för släkt osv till efter ultraljudet kring vecka 18-20. Tänkte ringa barnmorska och boka tid.

Jag funderar även över min vikt. Jag har en del övervikt, väger 85 och hade väl gärna legat kring 70--75 iallafall. Tänker givetvis inte banta hårt som gravid men min last är godis, det ska ju gå att sluta med.
Hur mycket kan man motionera? Jag har dålig kondition så är ingen löpare, men ordentliga promenader.

Har mycket problem med stress, det känns inte bra heller. Hur kan man ta tag i det på bästa vis?

Slutligen är jag rädd för att föda också, men det är inte så mycket välja på. Det får jag ta längre fram.

Ring din närmsta mödravårdscentral så hjälper de dig med kost, motion och eventuellt ultraljud.

Det vid v12 är ingen rutin utan "valbart" (all vård är frivillig) och görs för att se om barnet kan tänkas ha några kromosomavvikelser som Downs Syndrom. Kombineras med blodprov. I en del landsting erbjuds alla, i andra bara de som är 35 och äldre.
 
Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari kände jag att livet är för kort, det är dags och sambon höll med om att vi kan börja köra oskyddat. Jag och sambon har varit tillsammans i snart 6 år och jag är 31.

Vi la inte någon större energi på att verkligen försöka. Båda har varit trötta, nytt jobb osv så har inte blivit så mycket sex. Köpte ägglossningsstickor för några månader sedan för att få lite koll men de visade negativt hela tiden så gav upp.
Igår kom det hem ett paket till, som jag lite oplanerat beställde, med ägglossningstest, gravidtest med stickor och lite bättre digitala. Tänkte prova ägglossningstesterna och sedan använda gravidtesten. Hade tänkt börja efter nästa mens som ska komma när som helst, eller är lite sen, har inte så bra koll.
Så fick jag en tanke om att jag måste testa med en av gravidstickorna, sitter med öppen mun och glor när den visar positivt. Såg nog väldigt rolig ut. Blev helt ställd och förvånad. (trots att vi kört oskyddat ). :p Tänkte att jag måste prova igen, ännu en sticka positiv. Provar med båda de digitala testerna och jodå, plus på dem också. Köper ett som visar veckorna och den visar 2-3 veckor. Det roliga är att vi inte haft mycket sex alls sista tiden, men kring 2,5 vecka sedan hade vi sex och så sa sambon efteråt på skämt att han tror att det var den omgången som skulle göra mig gravid.

Berättade för sambon när han kom hem från jobbet och han blev paff, men glad. Det är ju inte oväntat för oss även om det kändes som det bara dök upp.

Jag har förstått det som att man inte gör ultraljud än på ett tag, kring vecka 12 eller så för att avgöra BF samt se avvikelser i måtten? Men har även läst att man gör första kring vecka 18-20? Vi har tänkt vänta med att berätta för släkt osv till efter ultraljudet kring vecka 18-20. Tänkte ringa barnmorska och boka tid.

Jag funderar även över min vikt. Jag har en del övervikt, väger 85 och hade väl gärna legat kring 70--75 iallafall. Tänker givetvis inte banta hårt som gravid men min last är godis, det ska ju gå att sluta med.
Hur mycket kan man motionera? Jag har dålig kondition så är ingen löpare, men ordentliga promenader.

Har mycket problem med stress, det känns inte bra heller. Hur kan man ta tag i det på bästa vis?

Slutligen är jag rädd för att föda också, men det är inte så mycket välja på. Det får jag ta längre fram.
Kan bara gratulera till graviditeten. Jag vet exakt vid vilka tillfällen jag blev gravid (fråga mig inte hur, jag bara visste "när det tog" så att säga). Hur killen din var så säker vet jag ju inte, men han är inte den ende i så fall ;)
Nu var det många år sedan jag var gravid, så rönen har säkert ändrats många gånger om. Det man kan tänka på är dock att låta bli socker i mesta möjliga mån och sedan inse att man inte äter för två. Att hålla sig till normal diet är alltså inte farligt. Man kan träna på så mycket som känns bra. Har du dålig kondis kan ju promenader och simning vara bra. Ridning funkar ju också förstås.

Att tänka igenom när stressen känns av och undvika de situationerna är klokt också.

Sedan när det kommer till förlossning: Ut ska den ju, på ett eller annat sätt. Oroa dig inte så mycket för det. Kroppen är gjord för det och sköter oftast det där bäst själv. Bara att lyssna på kroppen och hänga med :)
 
Han var nog mest skämtsam, men det var lite roligt. Nu verkar det dock som att det kanske är längre än jag trodde, då jag inte läste bruksanvisningen först på testet med veckovisare. Står det 2-3 veckor så räknas det som 4-5 veckor?

Jag älskar simning men avskyr bassänger, finns tyvärr bara en kall älv här i krokarna. :( Men promenader finns det gott om med 3 hundar och hästar som behöver röra på sig.
Jag får försöka vänja mig av med sockret igen. Innan pappa dog klarade jag av det men sen kom jag ur balans igen, men har jag klarat det en gång så ska det gå igen.

Jag ska iallafall på inskrivning den 1 augusti med sambon. Är så nojjig över missfall men försöker att inte oroa mig.

clearblue-digitalt-graviditestest-2-pack.jpg
 
Han var nog mest skämtsam, men det var lite roligt. Nu verkar det dock som att det kanske är längre än jag trodde, då jag inte läste bruksanvisningen först på testet med veckovisare. Står det 2-3 veckor så räknas det som 4-5 veckor?

Jag älskar simning men avskyr bassänger, finns tyvärr bara en kall älv här i krokarna. :( Men promenader finns det gott om med 3 hundar och hästar som behöver röra på sig.
Jag får försöka vänja mig av med sockret igen. Innan pappa dog klarade jag av det men sen kom jag ur balans igen, men har jag klarat det en gång så ska det gå igen.

Jag ska iallafall på inskrivning den 1 augusti med sambon. Är så nojjig över missfall men försöker att inte oroa mig.

clearblue-digitalt-graviditestest-2-pack.jpg

Ja man räknar ju graviditeten från sista mensens första dag :) det kan kännas lite konstigt men man vänjer sig vid tanken ;) enligt ditt test var det alltså ca 2-3 veckor sen du hade ägglossning men 4-5 veckor sen sista mensens första dag :)
 
Det känns ju helt klart bättre att tänka 4-5 veckor istället för 2-3 veckor. :angel:
Längtar till 18-20 veckor när det blir ultraljud och bild. Ska bli såååå kul att berätta för hans föräldrar och min mamma osv efter det och ge dem bild.
 
Det känns ju helt klart bättre att tänka 4-5 veckor istället för 2-3 veckor. :angel:
Längtar till 18-20 veckor när det blir ultraljud och bild. Ska bli såååå kul att berätta för hans föräldrar och min mamma osv efter det och ge dem bild.
I vissa län får man ju göra kub i v12 ca, då får man också bild och fosterdiagnostik. Här i örebro län får alla under 35 kub medans i vissa län får bara dom över 35 kub!
 
Det känns ju helt klart bättre att tänka 4-5 veckor istället för 2-3 veckor. :angel:
Längtar till 18-20 veckor när det blir ultraljud och bild. Ska bli såååå kul att berätta för hans föräldrar och min mamma osv efter det och ge dem bild.
Haha, vi sa ingenting alls om att vi väntade barn#2 och la upp en bild på fb efter ul. Det var lite roligt. Tror svärfar fick veta tidigare då vi behövde barnpassning på ul dock.
 
Hoppas jag kan dölja magen till vecka 20 ungefär. Jag är ju överviktig nu så den kanske blandar sig väl in med blobbet som redan finns på magen. Men jag hoppas ju på att en del av fettet ska försvinna nu när jag satt stopp för godsaker och rör på mig mer.
 
Och glöm inte att köpa folsyra! Finns både som ren folsyra alt gravid multivitamin inkl folsyra :)
 
Grattis! Jag har precis också plussat. Kolla i min tråd "geavidtråd for dummies" om du vill läsa om en annan som är helt vilsen. ;)

Jag ska på kubtest och inskrivning i början av augusti men det är som flera skrivit olika beroende på län och du gör när du är under 35.

Jag äter multivitamin med folsyra. Var sjukt trött innan men känner mig mycket piggare nu så tror jag hade lite järnbrist.
 
Grattis till graviditeten!
Resultatet är underbart :)
Första steget är ju barnmorskan för att boka in ultraljud ev KUB och så.
Sen får ni ta det som det kommer. Jag har mått skitilla med båda mina kräktes från start till slut. Gick upp totalt 5 kg startade på 80 kg efter förlossningen var vikten lägre än innan. Min kompis gick upp ca 25 kg med sina. Både kejsarsnitt och vaginalt ger lika underbara barn.
Har du tillgång så gå på Aurora mottagning. Prata med BM om rädslan ta reda på fakta läs inte massa åsikter på FL. Där hittar du extrem fallen. Och du ge dig tid att klappa på magen :)
 
Jag äter Folsyra sen tidigare också. Järn hade kanske varit bra, jag är trött mycket. Det kanske de kan testa för när jag går dit?
Vi ska till barnmorskan den 1 augusti! :D
 
Grattis!
Du har ju fått svar på de mesta men ville bara inflika att det där med att berätta inte är så lätt att planera
Haha jag skulle aldrig kunnat dölja min graviditet till v18! Vi hade planerat att lägga ULbilder i påskägg men Vi berättade redan v.12 för "allmänheten" (läs släkten och på jobbet, mamma visste mycket tidigare pga andra omständigheter) när vi hade fått träffa BM första gången annars hade alla gissat sig till det innan vi hunnit säga något :angel:

Men jag hade gått upp nästan 6kg vid inskrivning (sjukt mycket vatten).

Så bli inte allt för besviken om det inte blir precis som ni tänkt er.
Just vikten är svår att styra över under graviditeten hur sund man än är och jag beundrar verkligen dom som lyckas med viktmål denna tid i livet.
Jag är nu i vecka 32, äter som jag alltid gjort (blir galen på folks gnäll om att jag borde äta mer) och är ute i rörelse från morgon till kväll, magen växer i underkant av kurvan men växer som den ska.

Jag väger nu 76kg, började resan på ca 60kg och har aldrig tidigare vägt över 62 :p
 
Ojdå, så kan det också bli. Jag är som sagt väldigt plufsig på magen så jag hoppas att det inte ska synas så mycket förrän längre fram. Jag träffar inte folk så ofta iom att jag jobbar hemifrån så inte säkert att någon hinner se det heller. :angel:

Just nu känns magen lite uppblåst och jag är gasig. Väldigt trött och vaknar lättare på natten och behöver oftast kissa då också.
 
Och jag är i vecka 22, nästan 23 och de finns de som ännu inte märkt nått (tex vänner och de som jobbar på andra delar av labbet) jobbkläderna är rätt rymliga och har alltid burit lite pösigare kläder privat. Är lite rund sedan innan
 
Varit dålig i magen idag och mådde illa imorse. Just nu ligger jag på kökssoffan och har ont i magen. Har förstått att vissa kan ha ganska ont, som mensvärk, och att det inte är någon fara.
Annars är det väl egentligen bara tröttheten och att jag behöver kissa mer, även en gång tidigt tidigt på morgonen, som tyder på att något är på gång. Tycker att jag blir hungrig lättare också, men det kan iofs bero på att jag äter nyttigare nu än vad kroppen är van vid.
Får härda ut de 2 veckor som är kvar till inskrivning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
702
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 611
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 075
Senast: Jahaja
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp