gravid, abort-behålla?

Sv: gravid, abort-behålla?

Inte jag heller.

Här sätter vi in 4000:- på ICA-kortet varje månad och det tar slut. Men det är inte barnen som kostar särskilt mycket extra. Blöjor och tvättlappar är väl det enda.

det beror ju på vad man har för möjligheter och vanor..

våran familj ex:
vi är inga lyxkonsumenter men vi snålar aldrig genom att inte köpa något vi vill ha.. men vi är inga storätare heller. godis köper vi mkt sällan, bara läsk vid kalas eller liknande..
vi äter sällan griskött och det kött vi äter köper vi direkt från bonde med ett kilopris på 22kr våran totala köttkonsumtion ligger på 800-900kr/år affärerna tar 49kr/kg-199kr/kg för samma..
likaså ägg, köper vi med från bonde, frigående ekologiska 1kr/ägg...
i affärerna köper vi vissa varor i storpack och utnyttjar erbjudande..
vi bor på landet och från o med nästa år kommer vi bli självförsörjande vad gäller grönsaker kryddor m.m (iaf sommaren-hösten) så där faller en stor del av kostnaderna bort sommarhalvåret iaf...

kollar jag mina kontoutrdag så ligger vi ganska exakt på 2200kr +/-någon 100lapp varje månad...

men detta hör ju inte hemma i tråden egentligen;)

Jag förstår verkligen inte hur man kan lyckas med mat/hygien/blöjor m.m för en familj = 2250/mån :-

Jag erkänner, vi skulle absolut kunna dra ner våran mat- samt hygienkostnad men verkligen inte så att det skulle täcka mig, sambon + två barn på 2250:-/månad.

Vi storhandlar för ca 1.200kr varje månad, aldrig över 1.500kr. Sen veckohandlar vi på Lidl.

Sist jag handlade där:
1 liter standardmjöl
1 liter laktosfri mjölk
500g messmör
24 pack ägg
1 kg päron
1 fpk välling
1 fpk lingongrova
= 103 kronor :D

Det är en berg-o-dalbana, tycker fortfarande de kan va de ibland å mina är 3 och 1.

När du sa upp dig från din deltidstjänst började du studera då eller skrev du in dig på arbetsförmedlingen? Om inte så måste du ha ett jobb som beräknas pågå i minst 6 månader för att ha rätt till en sjukdomsgrundande inkomst och sen på de jobba 8 månader (tror jag det är) för att få en ersättning beräknad på lönen.

Om du jobbade deltid och stämplade upp till fulltid och sen var 100% arbetssökande/studerande när du slutade jobba så har du rätt till en ersättning på heltid. Då kan du ta din timlön * 2080 * 0,97 för att få fram din SGI.
Sen tar du SGI * 0,8 / 365 så får du fram vad du får ut per dag i föräldrapenning.

Har du ingen sgi får du lägstanivån på 180 kr om dagen i föräldrapenning.

Pratade med försäkringskassan igår, man måste tydligen tjäna över en viss summa för att få räkna så och det hade jag inte kommit upp i. Så jag får klara mig på 180 kr/dagen, men sen får man vel barnbidrag utöver det på 1050 kr? sen pratade hon även om bostadsbidrag. Eftersom sambon kommer att jobba så borde det inte vara några problem:)

Imorgon ska vi träffa "våran" barnmorska för första gången, ska bli kul och intressant att se vad hon säger!

Vi har fullt stöd från våra föräldrar, så det känns verkligen super skönt!:)

Senast ändrad:

Japp, ni får barnbidrag så klart, och troligen bostadsbidrag oxå! Vad roligt att ni har bestämt er för att behålla barnet, och skönt att ni har stöd från era föräldrar! Grattis och Lycka till!

blöjor kostade ca 140kr i månaden (köpte 40st för ca 70kr, bambino) ammade helt tills han var ca 9månader, spjälsäng beg kostade ca 200kr, vagn ca 200 (beg) köpte bara en dyna som sk skötbord kostade ca 100kr, det bästa är att amma...jag kämpade i över 1månad innan det inte gjorde ont...men det blir ju så dyrt med ersättning..sen kläder kostar ju en del...hade mkt hjälp från mina vänner samt mor och farförälder som köpte mkt kläder:) man behöver ju inte handla på de ställen som kostar mest, bättre med HM.

blöjor kostade ca 140kr i månaden (köpte 40st för ca 70kr, bambino) ammade helt tills han var ca 9månader, spjälsäng beg kostade ca 200kr, vagn ca 200 (beg) köpte bara en dyna som sk skötbord kostade ca 100kr, det bästa är att amma...jag kämpade i över 1månad innan det inte gjorde ont...men det blir ju så dyrt med ersättning..sen kläder kostar ju en del...hade mkt hjälp från mina vänner samt mor och farförälder som köpte mkt kläder:) man behöver ju inte handla på de ställen som kostar mest, bättre med HM.

HM är bra, men om man vill komma ner i pris ordentligt (och dessutom kanske köpa lite andra märken än HM o Lindex) så finns det en jättestor marknad för begagnade barnkläder. Man kan få riktigt, riktigt mycket för pengarna!

Sedan hoppas jag inte att kostnaden för ersättning är det som får mammor att amma eller ej, om man verkligen har det besvärligt med amningen hoppas jag att man har råd med ersättning - SÅ dyrt är det ju inte som tur är. Men visst är amning bra när det funkar!

Men du kan ju jobba upp din ersättning nu om du mår så bra att du fixar att jobba?

FP är ju uppdelad i 3 delar. Den 1a delen man får under de första 180 (tror jag) ersättningsdagarna kanske är för sent att jobba upp men den andra delen som inte är lägsta nivå dagar borde du kunna höjja.

Bostradsbidrag ska man nog vara försiktig med. Eftersom det beräknas ett år framåt och tjänar ni mer än ni skrivit blir ni återbetalningsskyldiga.

När de är inne lite på amning och ersättning. Så valde jag att donera mjölk med 2a barnet. Var många pumpar utlånade så jag hann bara pumpa i 1 månad men fick 570 kronor för den mjölken jag samlade ihop :) Jag hade som mål att pumpa 100ml varje dag. Alltså ganska lite mot vad man kanske brukar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här gäller inte mig, jag är för gammal både för graviditet och för abort. Men en kvinna i min närhet är gravid. Av många skäl, är...
Svar
15
· Visningar
4 626
Senast: a1agnlju
·
Övr. Barn Gammal medlem, nytt konto för anonymitet. Jag håller på att noja sönder och letar graviditetssymptom överallt, hjälp :D Jag kan ju...
Svar
10
· Visningar
2 469
Senast: Kaos
·
Gravid - 1år Jag behöver lite hjälp, råd eller kanske bara få prata lite... Jag har precis tagit ett gravtest och testat positivt. Jag skulle haft...
2
Svar
20
· Visningar
5 638
Övr. Hund Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som...
2
Svar
26
· Visningar
6 084
Senast: Lavender
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar