Gräva ner hästen - var ringer man?

B

Bennie

Ja, det börjar bli dags att låta en liten häst gå vidare, så nu kollar jag upp hur det ska gå till.

Det rimliga i detta fall är att gräva ner hästen hemma, men jag hittar inte var man ringer för att få tillstånd.
Länsstyrelsen, eller?
OCh vem på Länsstyrelsen i så fall? Hittar ingen info på deras hemsida.

Sv: Gräva ner hästen - var ringer man?

Det är länsveterinären som utfärdar tillståndet men kommunens miljöskyddsinspektör skall först yttra sig så om det fungerar som i min kommun så skickar man ansökan dit så skickar de sedan vidare till länsveterinären. Skickar du ansökan direkt till länsstyrelsen så tar det något längre tid att få tillståndet eftersom de skickar ansökan till kommunen först.

Sök på trotjänarbegravning så hittar du nog mer information. Vissa avstånd till vattentäckt gäller men i vår kommun var de inte petnoga. Karta med platsen utritad skall bifogas ansökan.

jag ringde kommunen, sen kopplade dom mig vidare & skickade ut en kontollant.
Kostade några hundralappar att få tillståndet.

Till mig kom det ingen kontrollant, jag skickade bara in någon blankett och markerade platsen på en karta.

Men det är som alla säger miljö & hälsa på kommunen som man vänder sig till. Sen ska länsveterinären också ge godkännande, men ringer man till kommunen så förklarar de hur man gör med allting.

När min fick tas bort akut så ringde vi miljö -och hälsa som kom ut och inspekterade platsen som var tänkt att hästen skulle grävas ner på. Sen gav länssveterinären ett muntligt tillstånd (en distriktveterinär kom ut och avlivade hästen på natten och detta var dagen efter). Hästen grävdes ner dagen efter han avlivades.

Ta först kontakt med miljö -och hälsa, sedan vill de ha ett intyg från länsveterinären.

I vår kommun ska dessutom provgrop grävas som sen bedöms av länsstyrelsen. För oss räcker det inte med att visa platsen alltså.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 751
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 426
Senast: Jahopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar