Gratis stallplats en skattefråga

Sv: Gratis stallplats en skattefråga

Ska det vara så? Att om man väljer att jobba i hästbranschen ska man vara beredd att jobba så man stupar?

Men så är det ju i många branscher.
Inom IT t.ex. eller om man har ett eget företag av något slag.

Oerhört många människor jobbar tills de stupar.
Om man inte vill det så får man ju välja ett lugnare yrke.

Eget företag är en annan sak tycker jag. Då väljer man ju själv hur mycket man vill jobba, är man anställd kan man ju tvingas på ett annat sätt.

Jag tycker inte det är ok att människor ska jobba tills de stupar. Jag ser inte poängen med slit och slängmentalitet, vare sig det gäller produkter, djur eller människor. Att jobba hårt är en annan sak, det har jag ofta gjort med glädje på de arbeten jag haft. Men att jobba så kroppen och/eller psyket säger tvärstopp och man får smärtor resten av livet, det ser jag ingen poäng med!

Jag har sett hur mycket skit anställda (och det är ju framförallt unga människor) fått när de jobbat med hästar! Det på ett sätt jag inte sett i någon annan bransch. Att få jobba dygnet runt till en minimal lön med arbetsvillkor som vilket fack och vilken arbetslag som helst säger nej till, det tycker jag inte är ok!
Men jag har även sett hästfolk som haft mycket bra anställningar de varit nöjda med, där även arbetsgivaren varit nöjd. Så det finns ju inte bara skit i hästbranschen!

De som jag har sett jobba hårdast och stupa värst är mellanchefer inom stora företag.
De har tagit på sig så mycket ansvar att de i princip dog av det.

Och visst, det är inte bra.
Men fortfarande så har man ett eget val.
Ha en galen ambition att göra karriär - eller inte.
Jobba inom en sport som man älskar - eller skotta skit kontrollerat hos travtränaren.

Det finns alltid ett val.
Det kanske inte är så hippt att skotta skit i ett travstall.
Men det ger avtalsenlig lön och reglerade arbetstider.

Oftast så går det snett när andra önskemål av typen "Jag vill utveckla min ridning" kommer med i ekvationen.
Då så hamnar man i avdelningen "Livsstil" vilket är något helt annat än reglerade arbetstider.

Tycker faxtist den där sofia bara snackar skit.
Jag har själv gått på Jälla och precis som jerseyko
Man börjar som sagt 7 sen fodrar man och tar på/av täcken och släpper ut hästarna, mockar det man hinner och sen är det lektion 9.30 igen. Mellan detta har man även frukost dvs rast. Man går i skolan 9.30-14 där man också har lunchrast 1h,man gör höpåsar och mockar klart det sista. Vissa dagar är även andra elever där på mornarna och underlättar arbetet en stor del, då de tar in/ut sina hästar,fodrar dom och mockar o gör höpåsar, sopar o liknande.
Man tar in hästarna och tar av/på täcken. och ger hästarna em mat.
Sen är man i princip klar om man inte har något annat som en sjuk häst att tempa eller liknande.

Sen är du ledig!
Ibland någon kvällsfodring vid 9 tiden, man får bestämma själv om man vill gå alla i samma stall och fodra varje kväll eller dela upp det och få var 3dje-4de kväll som går på 20min max.

det hästjobb jag fick så skulle man jobba 6 dagar/vecka från kl 07.00 till klockan 20.00 varje dag. Söndagar var man ledig om man hade tur....

En av de anledningarna till att jag och väldigt många med mig slutat jobba inom häst. Iaf som skötare eller liknande.

Hästsporten överlag är vedervärdig vad det gäller arbetstider och arbets uppgifter.

Jag vet inte om man skall beundra de som jobbat länge eller ifrågasätta dom.:confused:

Livs stil nämns det ofta om men det är mera likt slaveri.

Grundar mitt svar på den här artikeln oxå:
http://www.unt.se/uppsala/gar-i-skolan-15-timmar-om-dagen-970227.aspx

Sofia verkar ha något emot att hästskötsel tar mer än 40 timmar i veckan, och att man dessutom måste mocka och fodra åt alla hästar i ett stall.

Det är just det en skola och att slava för andras hästar när man går i skolan tycker jag är fel.
Gick själv på Sveriges sämta "hästgymnasium" så jag vet hur mycket extra tid man fick lägga på skolans hästar. Jag tycker att det är helt fel. Har man egen häst så får man ta hand om den själv varesig man är lärare eller elev.

Fast var har skatteverket gjort fel i sin bedömning a n g lärarnas hästar?
Att få gratis stallplats, foder och stallarbete åt sina hästar på grund av sin tjänst kan ju inte vara så mycket annan än en förmån.

Inte om hästarna används i verksamheten.
Skall lärarna både låna ut hästar gratis och betala för uppstallningen av de gratis utlånade hästarna?

Det är just det en skola och att slava för andras hästar när man går i skolan tycker jag är fel.

Om man har den inställningen så är nog inte hästbranchen riktigt rätt.
Och kanske inte andra serviceyrken heller?

Jag kan nämligen inte se var delen "slava" kommer in.

En av de anledningarna till att jag och väldigt många med mig slutat jobba inom häst. Iaf som skötare eller liknande.

Hästsporten överlag är vedervärdig vad det gäller arbetstider och arbets uppgifter.

Jag vet inte om man skall beundra de som jobbat länge eller ifrågasätta dom.:confused:

Livs stil nämns det ofta om men det är mera likt slaveri.

Jag har själv jobbat som "slav". Man gick ofta upp vid 05.00 mockade och fodrade innan man sprang in för att slänga i sig lite frukost (10-20 min), sen var det hårt arbete hela dagen, lunch"rast" 15-25 minuter, jag slutade mellan 19-21 på kvällen... Jag hade inga lediga dagar, under de 6 månader jag var där hade jag 2-3 helger där jag åkte hem och hälsade på. Så ser det många gånger ut i "verkligheten" och det är fel! Många unga tjejer utnyttjas för att man så gärna vill jobba hos de "stora" ryttarna och lära sig.

Hästar tar mycket tid, det kommer aldrig att bli något 9-17 jobb. Det är tungt, tufft och sliter något fruktansvärt. Men jobb som till exempel hästskötare behöver få högre status, folk måste börja betala för att få hjälp med sina hästar.

Jag har jobbat på stall med betydligt bättre villkor, men fortfarande långt ifrån vad en "icke hästmänniska" skulle acceptera...

Lite off topic:angel: men det känns som att det hela går ut på att det inte finns några tydliga riktlinjer för stall och hästarbete. Att man får stallplats och träning till exempel är ju mer regel än undantag när man jobbar med hästar. Kanske skulle det behövas ett eget fackförbund för hästfolk? Ett regelverk som är mer lättanpassat till de speciella arbetsförhållanden som råder när man jobbar med djur? Finns samma problem inom andra djurarbeten, avbytare tex?

Skall lärarna både låna ut hästar gratis och betala för uppstallningen av de gratis utlånade hästarna?

Det är väl lite av kärnproblemet? På vilket sätt används egentligen lärarnas hästar i verksamnheten? Om de disponeras på liknade sätt som om de tex var utlånade på foder och regelbundet rids av eleverna flera dagar i veckan håller jag med om att det inte kan vara en skattepliktig förmån, men jag hittar ingenstans några uppgifter om hur hästarna används i verksamheten, förutom som övningsobjekt i hästskötsel som t ex mockning.

Håller med! Ska man ifrågasätta det de kallar livsstil?
Det var ju bara ett par år sedan som ett ridläger fick lägga ner pga att facket stängde hela etablissemanget för att personalen bedömdes få jobba i det närmaste dygnet runt.
Känns inte rätt att människor ska jobba så mycket!

Den enda som jag personligen har vetat något om var för många år sedan.
Och det var lärarens körhästar som användes för undervisning i körning.
Eleverna fick alltså köra hästarna också och inte bara sköta om dem.

Man skall dock hålla i minnet att utbildning i hästskötsel är just hästskötsel - och inte ridning och körning.
Man behöver t.ex. hästar för att träna skötsel på.

Problemet i branchen är också att det är svårt att hålla isär arbete och fritid.
Är egen utbildning i ridning arbete eller fritid?
Många är de hästskötare som vill rida på arbetstid.
Jag har haft ett antal.
Och varför skall jag betala för det?

Man måste ju i detta sammanhang också definiera vad som någon arbetsgivare vill betala för.

Eller så skickar man ränkingar till varandra som kammar noll:idea:
ett sätt att slippa problem av denna sorten.

Har även jag jobbat så men insåg efter 1 år att det var för lite förtjänst på det jobbet. Jag tycker dock att en skola inte skall blanda in eleverna i efter skoltids jobb. Man har tillräkligt att göra ändå med allt annat som har med skolan att göra.

Om man har den inställningen så är nog inte hästbranchen riktigt rätt.
Och kanske inte andra serviceyrken heller?

Jag kan nämligen inte se var delen "slava" kommer in.

När man har egen häst/hästar har man 0 dagar ledigt man har 0 timmar ledigt. Går man i skolan anser jag att man skall ha "ledigt" på helgerna och fram för allt på kvällarna. Mna har läxor jämt och ständigt vilka är betydligt viktigare än skolans hästar det skall finnas personal för det.

Jag tycker dock att en skola inte skall blanda in eleverna i efter skoltids jobb.

Men så är det ju med alla utbildningar som har en inriktning där det behövs.
Djurskötsel pågår ju alla dagar och alla tider.
Skolans djur måste ju då tas om hand av de elever som skall använda dem i sin undervisning.
Att ha annan betald personal till det skulle bli så dyrt att man fick lägga ner den delen med levande djur.
Man måste ju räkna antalet timmar av arbete totalt som läggs ner under en termin.
Skola har mindre antal obligatoriska timmar än arbete totalt i alla fall.

På t.ex. Estetisk linje så har de konserter, föreställningar och repetitioner utanför ordinarie mån-fre 8:30 - 17:00 tid.
Det är obligatoriskt att vara med där.

Vad jag förstår så ingår djurskötseln som en del av skoltiden med den skillnaden att den är förlagd på andra tider än vanlig skola.
Vad jag kan se här så är hästskötsel 150p.
http://www.jallaskolan.se/download/hasthallning.pdf
Det är 50p mera än t.ex. matte A som är på 100p.
Så det skall ta mera tid och vara jobbigare än de andra ämnena.

Mna har läxor jämt och ständigt vilka är betydligt viktigare än skolans hästar det skall finnas personal för det.

Man skall nog se hästskötsel på kvällarna som "läxa" i hästskötsel.
Och det är ett stort ämne på Jälla.

Försök att räkna ut hur mycket tid som går åt till de olika ämnena.

Eller så skickar man ränkingar till varandra som kammar noll:idea:
ett sätt att slippa problem av denna sorten.

Ja det är ju vad de skulle ha gjort.
Och man kan kritisera dem för att inte ha skött sin pappersexercis.
Där skulle ha skrivits ett nyttjanderättsavtal på hästarna så hade saken varit ur världen.

Räkningar fram och tillbaka skall dock skattas för.
Så ett fodervärdsavtal är att föredra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Många som har eget stall funderar då och då på att hyra ut en eller två boxar. Det kan vara för att få sällskap till sig själv eller...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år sker många skador i samband med ridning och hantering av hästar. Genom ett nystartat projekt ska Upplands ridsportförbund vara...
Svar
0
· Visningar
481
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fastighetesverkets toppchef Lennart von Quanten har en attraktiv stallplats för sin häst i det Kungliga hovstallet i Stockholm. Detta...
Svar
0
· Visningar
552
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Falu Ridklubbs tredagars dressyr för häst på regional och nationell nivå blev till riktiga heldagar med många utsocknes på plats. Det...
Svar
0
· Visningar
357
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama