Sv: Gratis stallplats en skattefråga
Oj vilken svår fråga!
Jag läste båda artiklarna som det länkades till här i tråden, och jag reagerade på att skolan sa de försökte efterlikna de arbetsvillkor som kommer gälla för eleverna när de kommer ut i arbetslivet.
Att en skola vill efterlikna det som kommer vara i arbetslivet känns för mig helt seriöst, men vad jag inte tycker är ok är de arbetstider som finns när man jobbar med hästar!
Ett stall jag har haft mycket kontakt med har anställd personal. Vissa dagar är arbetsdagen 7 -ca 19. Det med max en timmes lunch, sedan är det full fart hela tiden! Varannan helg (eller mer) är det jobb, då ofta med på tävlingar, dvs ingen ledighet alls i mina ögon. Helgjobb ger ingen extra lön och ingen ledighet veckan efter. Så med lite överslagsräkning så borde det ju vara en timpenning som är minimal och arbetstider som är orimliga?
I allafall så skulle jag inte orka med sådana pass! Och definitivt inte med den lönen!
Ska det vara så? Att om man väljer att jobba i hästbranschen ska man vara beredd att jobba så man stupar?
Huruvida de jobbar för hårt på skolan har jag svårt att uttala mig om, jag anser man jobbar rätt hårt alla gånger man utbildar sig!
Jag pluggar, jag får ju tex inget sommarlov, går direkt från tufft termin till arbete hela sommaren, sen plugg nästa termin igen. Nästa termin kommer vi gå i skolan from 8-18.30 två dagar i veckan, övriga 8-ca 16. Utöver det kommer vi ha specialarbeten och läxor. Så det slit eleverna i skolan i tråden gör kanske är lite mer fysiskt än det jag gör, men jag betvivlar att det är mindre jobbigt! Plugga ÄR jobbigt!