Gratis stallplats en skattefråga

Sv: Gratis stallplats en skattefråga

Tycker nog Sofia ska fundera över sitt yrkesval istället för att smutskasta skolan och ge fel information till media.

Har själv gått på jällaskolan och haft flera stallveckor.

Senast ändrad:

Grundar mitt svar på den här artikeln oxå:
http://www.unt.se/uppsala/gar-i-skolan-15-timmar-om-dagen-970227.aspx

Sofia verkar ha något emot att hästskötsel tar mer än 40 timmar i veckan, och att man dessutom måste mocka och fodra åt alla hästar i ett stall.

Intressant att det inte står någonting om djurveckorna för eleverna som går djurvård eller de ladugårdsveckor man har under terminen. Inte heller om stallveckan man har under åk.3 eller hur det ser ut på jälla, att skolans 25 hästar inte står i samma stall utan skolan har fler stall. Och man är 5 elever + personal per stall! Dom har ensilage upprullare m.m som underlättar arbetet. De elever som är i stallet på fm/em avlastar oxå då de fodrar, tar in/ut hästar, byter täcken, sopar, gör höpåsar m.m

Det är inte så länge sen jag slutade, och senast förra veckan träffade jag fler gamla lärare, och jälladagen besöker man ju årligen. Varför står det ingenstans om förmånen eleverna utan egen häst har att få åka ut och tävla på helgerna?

Fast nu handlar väl den här tråden om att personalen har skattepliktiga förmåner och det med elevernas tider är bara en "bi-nyhet".

Jo visst, men det är fortfarande samma elev som är emot stalltjänsten och lärarnas stallplats ;)

När man har sina 6 veckor APU i åk.3 får man som elev ta med sin egen häst, eftersom det är hästbrist, och ha den på skolan gratis. Står inget om det heller.

Jo visst, men det är fortfarande samma elev som är emot stalltjänsten och lärarnas stallplats ;)
En whistleblower alltså. :idea:
När man har sina 6 veckor APU i åk.3 får man som elev ta med sin egen häst, eftersom det är hästbrist, och ha den på skolan gratis. Står inget om det heller.
Det räknas inte heller som en skattepliktig förmån. Kanske därför det inte står nåt om det i artikeln som handlar om skattepliktiga förmåner... :p

Oj vilken svår fråga!
Jag läste båda artiklarna som det länkades till här i tråden, och jag reagerade på att skolan sa de försökte efterlikna de arbetsvillkor som kommer gälla för eleverna när de kommer ut i arbetslivet.
Att en skola vill efterlikna det som kommer vara i arbetslivet känns för mig helt seriöst, men vad jag inte tycker är ok är de arbetstider som finns när man jobbar med hästar!

Ett stall jag har haft mycket kontakt med har anställd personal. Vissa dagar är arbetsdagen 7 -ca 19. Det med max en timmes lunch, sedan är det full fart hela tiden! Varannan helg (eller mer) är det jobb, då ofta med på tävlingar, dvs ingen ledighet alls i mina ögon. Helgjobb ger ingen extra lön och ingen ledighet veckan efter. Så med lite överslagsräkning så borde det ju vara en timpenning som är minimal och arbetstider som är orimliga?
I allafall så skulle jag inte orka med sådana pass! Och definitivt inte med den lönen!

Ska det vara så? Att om man väljer att jobba i hästbranschen ska man vara beredd att jobba så man stupar?

Huruvida de jobbar för hårt på skolan har jag svårt att uttala mig om, jag anser man jobbar rätt hårt alla gånger man utbildar sig!
Jag pluggar, jag får ju tex inget sommarlov, går direkt från tufft termin till arbete hela sommaren, sen plugg nästa termin igen. Nästa termin kommer vi gå i skolan from 8-18.30 två dagar i veckan, övriga 8-ca 16. Utöver det kommer vi ha specialarbeten och läxor. Så det slit eleverna i skolan i tråden gör kanske är lite mer fysiskt än det jag gör, men jag betvivlar att det är mindre jobbigt! Plugga ÄR jobbigt! ;)

det hästjobb jag fick så skulle man jobba 6 dagar/vecka från kl 07.00 till klockan 20.00 varje dag. Söndagar var man ledig om man hade tur....

Jösses! :eek:

Om man bortser från att man jobbar till man stupar, så är ju egen häst och socialt liv tex familj att glömma med sådana arbetstider!

Något jag reagerat på är att man ibland hör arbetsgivare i branschen som gnäller att de inte får behålla personalen! Herregud, hur kan de vara förvånade att de har hög personalomsättning med sådana arbetsvillkor?! :confused:

*dl kl*

Ja hästjobb är skitjobb men jag tycker inte skolorna ska "efterlikna hur det är i verkliga livet" eftersom verkligheten är så otroligt kass!
De borde istället sätta en standard på vad som är ok!
Att efterlikna verkligheten låter imo som en ursäkt för att eleverna ska slita skiten ur sig för att skolan ska slippa ha mer personal... :grin:

Istället borde skolan gå på fackets linje då och säga att Det är "verkligheten"!

Ang skattefrågan låter jag nog vara osagt. Tror det är ganska enkelt att gå runt det, eftersom hästarna som sagt "ingår i verksamheten" (som det så fint heter...)

Vad gäller gnällspikarna som går på skolan, så borde de nog ta och välja en annan linje. Tycker man det är för jobbigt får man väl helt enkelt hoppa av, det är faktiskt inte svårare än så.
Enligt artikeln handlar det dessutom bara om "nån vecka per termin" vilket är JÄTTElite.
Vi hade 3-4 veckor per termin OCH minst lika många helger.
Första fodringen 06, sista 21 och däremellan skola mellan 8-16/17....

Nu vet jag inte hur det går till där givetvis, men vi hade då inte så vi var tvugna att vara där hela dagen, utan mellan insläppet vid 16 och fodringen vid 21 fick man åka hem..

JA det är jobbigt, och nej man orkar knappt med någonting men det är så det är.

Elever har sjukanmält sig för att de inte orkar med, säger Sofia Ehrnvall som går på skolan.
Elever sjukanmäler sig för att de är lata. Det problemet hade vi också.

Att efterlikna verkligheten låter imo som en ursäkt för att eleverna ska slita skiten ur sig för att skolan ska slippa ha mer personal... :grin:

Man sliter inte skiten ur sig bara för att man har lite stalltjänster.
Då ska man nog se över sin egen fysik lite grann. :angel: ;)

Sen är det klart att det är en kostnadsfråga också.
Personligen tycker jag det är bra att man kan baka in det i undervisningen (APUn) sådär. Bättre att lägga pengarna på något vettigare.

*dl kl*

Ja hästjobb är skitjobb men jag tycker inte skolorna ska "efterlikna hur det är i verkliga livet" eftersom verkligheten är så otroligt kass!
De borde istället sätta en standard på vad som är ok!

Istället borde skolan gå på fackets linje då och säga att Det är "verkligheten"!

(vill passa på och hoppa in och svara på flera inlägg, ingen glömd hoppas jag ;))

Helt rätt :bow:

Skolan borde för tusan se till att lära sina elever hur det borde vara dvs 40 timmars vecka, max 6 timmar utan rast (rast räknas inte in i arbetstiden och är därför "helig" vilket innebär att man inte behöver finnas på plats) etc istället för att skylla på hur marknaden ser ut med kriminalitet och elände.

Och fö anser jag inte heller att det är ett självändamål att öva på att mocka åt lärarnas hästar, möjligen att det kan göras om dessa hästar utnyttjas till rid och körlektioner - annars är det ett förbaskat oskick att utnyttja elever som arbetskraft till privata hästar.

Att det finns balrivare och andra tekniska hjälpmedel är ju också något som borde vara en självklarhet liksom att det borde vara självklart att eleverna tar förarbevis på traktor och 4-hjuling - det går inte att bedriva rationell djurhållning på 2000-talet utan maskiner... maskiner började dyka upp inom jordbruket på 1800-talet, vilket gör att det borde vara en självklarhet på en skola med hästinriktning 2010 :grin:.

Man går 2 veckor i åk.1 och 2, en på HT och en på VT. Sen en vecka i åk.3.
Man börjar 7 med fodring, sen 30 min frukost, utsläpp och mockning.
Skola 9-14 med 1 timme lunch vid 11. Sen stall till kl 16.
Hästarna nattas kl 20-21.

Helgen är stall ca 7-15 men istället för lektion rider man. Frukost/lunch beroende på hur mkt det är att göra.

Under loven och vissa helger får man jobba, när jag gick där 04 låg lönen på ca 95kr timmen+ob och semester ersättning.

Körning utförs inte på skolan då det skedde en dödsolycka för några år sen med en lärare.
Traktorkort är obligatoriskt för alla elever.

Och de klagar på det där... De skulle behövt gå på min skola o lärt sig hur det är att jobba på riktigt! :angel:
Jäkla latmaskar. ^^

Fast vi hade iofs bara 5 timmar (s betalt) på helgerna...

Eller jobba som ridlärare där vissa dagar kan se ut 7-14 stalltjänst och 15-22 lektion!

Och ang. vilan mellan, jag är på sjukhus nu och ena sköterskan avslutade sitt pass hos oss igår kl 21 och startade dagens pass hos oss kl 7!

Du får som regel inte jobba 7-14 i ett svep, efter max 6 timmar har man rätt till rast och rast ska inte räknas in i arbetstiden vilket innebär att man inte behöver vara anträffbar under rast.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Många som har eget stall funderar då och då på att hyra ut en eller två boxar. Det kan vara för att få sällskap till sig själv eller...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år sker många skador i samband med ridning och hantering av hästar. Genom ett nystartat projekt ska Upplands ridsportförbund vara...
Svar
0
· Visningar
481
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fastighetesverkets toppchef Lennart von Quanten har en attraktiv stallplats för sin häst i det Kungliga hovstallet i Stockholm. Detta...
Svar
0
· Visningar
552
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Falu Ridklubbs tredagars dressyr för häst på regional och nationell nivå blev till riktiga heldagar med många utsocknes på plats. Det...
Svar
0
· Visningar
357
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama