Jag inser att jag nog varit lite naiv, men måste det alltid vara besvärligt att sluta amma? Jag tänkte vänta tills barnet är 1,5 år (förutsatt att han själv vill amma så länge), är det lättare när de är äldre?
Nej jag hade inte så besvärligt alls faktiskt, (och vissa slutar ju helt av sig själva) han var tio månader när jag slutade amma (tidigare hade han ju såklart bytt ut amning mot mål och jag jobbade heltid så han ammade på nätterna och när jag kom hem från jobbet och på kvällen. Jobbade från 8 månader.)
Men jag fuskade, han hade inte använt napp alls, hade inte velat ha, (så det kanske inte var optimalt det här...) men nu gjorde jag så att jag började amma på natten när han vaknade, han fick amma halva ena bröstet och halva andra och sedan fick han napp, han halvsov ju och somna vid mig. Så blev det ju mindre mjölk i brösten (ingen smärta
) och halva bröstet var ju mindre och mindre mjölk. Till slut fick han napp och somnade om.
Sedan när vi slutade med napp så gjorde vi det så enkelt för oss som möjligt. Vi pratade såklart och så om att sluta. Men det viktigaste var att vi aldrig någonsin gav honom napp om han inte påminde om det/ville ha, och vi såg till att det aldrig någonsin låg några nappar framme där man kunde se dem. Det gick helt över förväntan.
Iofs kanske de lär sig bättre "läxa" om de får lämna till kattungarna eller får någonting i gengäld (eller får gråta och sakna/sörja bröstet ordentligt) jag vet inte. Men det fanns ingen pryl han ville ha och självklart pratade vi om att skänka bort nappar osv och funderade över det, men han hade inte bestämt sig än när han slutade. Så vi körde easy way för det.
Antar att det är lättare när de är äldre om de bestämmer sig för det själva, att sluta amma och om man låter dem sluta när de vill. Annars ingen aning. Vissa barn slutar ju när de vill sluta inte när mamman vill.
Något annat tips jag läste var att aldrig låta barnet somna helt vid bröstet utan halvsomna och då ta bort bröstet och låta det somna sista biten själv i famnen/ helst sängen. Vågade inte testa så ofta.