Gråta bredvid sin förälder?

Jag inser att jag nog varit lite naiv, men måste det alltid vara besvärligt att sluta amma? Jag tänkte vänta tills barnet är 1,5 år (förutsatt att han själv vill amma så länge), är det lättare när de är äldre?

Barn och föräldrar är olika. För oss gick det väldigt smidigt att sluta med amning. Äldsta ammades tills han var runt 2 år. Yngsta tills hon var runt 1 år. Ingen av dem "avvandes" medvetet utan barnen styrde mycket själv hur de vill ha det. Amningen fasades ut utan krusiduller och som synes vid väldigt olika ålder. Det är två väldigt olika barn.

Jag inser att jag nog varit lite naiv, men måste det alltid vara besvärligt att sluta amma? Jag tänkte vänta tills barnet är 1,5 år (förutsatt att han själv vill amma så länge), är det lättare när de är äldre?

Nej, det måste det inte. Jag hade planerat att amma i gärna flera år men ungen slutade självmant vid 9 månader.. skitunge.

När jag slutade amma (hade då trappat ner så bara insomningsamning var kvar) körde vi den metoden att pappan fick ta natten. Plågsamt med skrikandet (jag stack ut på långpromenad under nattningen för att slippa höra, kanske kan vara nåt? eller gå och hälsa på en granna/kompis?), men det tog två kvällar bara så hade sonen glömt mina tuttar, pappan och sonen hade fått en snäppet ännu närmare relation, och jag saknade inte amningen ett dugg trots att jag hade älskat att amma och haft ångest länge inför att behöva sluta. Det var skönt att kunna trösta och söva/söva om barnet med närhet och gos i stället för bara bröstet. Så min och sonens relation blev också faktiskt närmare på nåt sätt. Lycka till, det är tufft men ni fixar det, och det värsta är säkert avklarat vid det här laget.

Då ska jag sätta på mig skygglapparna och hoppas på det bästa. Jag hade ju tänkt att han skulle få sova i min säng tills han själv väljer att sova i egen säng. Lite flower power sådär :angel:. Men det gör det kanske svårare att sluta tutta när den ändå är så nära...
Min äldsta fortsatte sova i vår säng när hon slutade amma. Det räckte för mig med att bara täcka min överkropp.

Barn och föräldrar är olika. För oss gick det väldigt smidigt att sluta med amning. Äldsta ammades tills han var runt 2 år. Yngsta tills hon var runt 1 år. Ingen av dem "avvandes" medvetet utan barnen styrde mycket själv hur de vill ha det. Amningen fasades ut utan krusiduller och som synes vid väldigt olika ålder. Det är två väldigt olika barn.
Ok ja jag kan egentligen tänka mig att amma tills han är 2 år, det var min ursprungliga plan. Men nu har jag och pappan bestämt oss för att separera och pappan vill ju att barnet ska sova hos honom så fort som möjligt. På nätet står det att det är lämpligt att börja med det vid 1-2 år. Här läser han 1 år och jag 2 år men kanske är 1,5 år en kompromiss att sikta på. Så då tänker jag att barnet måste sluta amma innan han sover utan mig. Men det är kanske inte nödvändigt när det är 1 natt i veckan? Kanske kommer han behöva lite extra tröst i början? Eller så kan jag inte hålla på och planera i detalj utan det får bli som det blir...

Ok ja jag kan egentligen tänka mig att amma tills han är 2 år, det var min ursprungliga plan. Men nu har jag och pappan bestämt oss för att separera och pappan vill ju att barnet ska sova hos honom så fort som möjligt. På nätet står det att det är lämpligt att börja med det vid 1-2 år. Här läser han 1 år och jag 2 år men kanske är 1,5 år en kompromiss att sikta på. Så då tänker jag att barnet måste sluta amma innan han sover utan mig. Men det är kanske inte nödvändigt när det är 1 natt i veckan? Kanske kommer han behöva lite extra tröst i början? Eller så kan jag inte hålla på och planera i detalj utan det får bli som det blir...
Tvära kast. Det här tror jag att man måste ta det lite som det kommer. Är barnet där ganska ofta dagtid så lägger ju pappan antagligen för vila. Går det bra är, enligt mig, steget till att sova över inte särskilt långt.

En gång i veckan hade jag inte oroat mig över amningen. Barnet och pappan måste ju ändå hitta ett eget sätt att natta på

Nej jag hade inte så besvärligt alls faktiskt, (och vissa slutar ju helt av sig själva) han var tio månader när jag slutade amma (tidigare hade han ju såklart bytt ut amning mot mål och jag jobbade heltid så han ammade på nätterna och när jag kom hem från jobbet och på kvällen. Jobbade från 8 månader.)

Men jag fuskade, han hade inte använt napp alls, hade inte velat ha, (så det kanske inte var optimalt det här...) men nu gjorde jag så att jag började amma på natten när han vaknade, han fick amma halva ena bröstet och halva andra och sedan fick han napp, han halvsov ju och somna vid mig. Så blev det ju mindre mjölk i brösten (ingen smärta ;) ) och halva bröstet var ju mindre och mindre mjölk. Till slut fick han napp och somnade om.

Sedan när vi slutade med napp så gjorde vi det så enkelt för oss som möjligt. Vi pratade såklart och så om att sluta. Men det viktigaste var att vi aldrig någonsin gav honom napp om han inte påminde om det/ville ha, och vi såg till att det aldrig någonsin låg några nappar framme där man kunde se dem. Det gick helt över förväntan.

Iofs kanske de lär sig bättre "läxa" om de får lämna till kattungarna eller får någonting i gengäld (eller får gråta och sakna/sörja bröstet ordentligt) jag vet inte. Men det fanns ingen pryl han ville ha och självklart pratade vi om att skänka bort nappar osv och funderade över det, men han hade inte bestämt sig än när han slutade. Så vi körde easy way för det.

Antar att det är lättare när de är äldre om de bestämmer sig för det själva, att sluta amma och om man låter dem sluta när de vill. Annars ingen aning. Vissa barn slutar ju när de vill sluta inte när mamman vill.

Något annat tips jag läste var att aldrig låta barnet somna helt vid bröstet utan halvsomna och då ta bort bröstet och låta det somna sista biten själv i famnen/ helst sängen. Vågade inte testa så ofta.

Senast ändrad:

Vi hade barnvakt över natten som flaskmatade innan jag hade slutat amma (med första barnet) så jag skulle inte påstå att det är nödvändigt att sluta amma innan barnet kan sova med en annan person det har en god relation till. Om barnet vänjs vid flaskmatning (om det inte redan är van vid det) kanske det går bra att sova med pappa även fast du ammar när barnet är med dig? Jag vet inte, det finns nog inga givna svar.

Jag nattammade rätt länge efter att jag och barnens pappa separerat. Ett halvår kanske . Samtidigt som de sov hos honom ibland .

Tack för era svar!!
Vi har börjat med att mannen lägger honom på kvällen och det har gått jättebra! Första kvällen var jobbig men sen har det gått bättre o bättre.

Om två veckor börjar vi med hela nätterna. Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Ska bli otroligt skönt att sova en hel natt efter över ett års tid :love:
Men lider lite med min lille pojk som inte kommer få ligga vid tutten hela nätterna :angel:

Tack för era svar!!
Vi har börjat med att mannen lägger honom på kvällen och det har gått jättebra! Första kvällen var jobbig men sen har det gått bättre o bättre.

Om två veckor börjar vi med hela nätterna. Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Ska bli otroligt skönt att sova en hel natt efter över ett års tid :love:
Men lider lite med min lille pojk som inte kommer få ligga vid tutten hela nätterna :angel:
Varför skulle han lida för det? Det är du som lider.

Min dotter ammade VÄLDIGT länge, 3 år...! Inklusive nattamning (hon fick eget rum vid 3, då vi flyttade till huset). Det som avgjorde mest var, att hennes tänder for väldigt illa av just nattamningen. Det här är en liten tjej som aldrig drack söta drycker eller åt godis, men vars framtänder uppe till vänster var helt söndriga i emaljen på utsidan och fick dras ut. INTE roligt. Det var väldigt tydligt - den sista slurken av nattmjölken blev liggande precis där (hon låg alltid på vänster sida och ammade) och så småningom skadades emaljen och därmed hela tanden.
Då var hon så stor att hon förstod konsekvenserna av nattsnuttandet och slutade med det samma dag! Hennes tänder var i fortsättningen hela och fina.
Ett litet tips, alltså, som motivation för att sluta nattamma sedan barnet blivit så pass stort.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 983
Senast: Whirlie
·
Gravid - 1år Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin. På natten vaknar han...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 867
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka