Gråta bredvid sin förälder?

Krati

Trådstartare
Vi håller på och ska sluta med nattamning nu för vår son, han är nyss fyllda 1 år och vaknar en gång i timmen för att snutta så det är dags nu.
Vi ska börja på fredag för då är min man hemma en vecka så han kan ta honom, jag har försökt men det går inte. Han gråter och jag ger efter.
Idag börjar vi med att mannen ska lägga honom för natten så det blir en "smygstart".
Det jag undrar är; om sonen ligger i sängen bredvid sin pappa och gråter och sedan somnar. Räknas det då som att gråta sig till sömns i samma form som typ 5 minuters metoden? Är livrädd för det.
Om han panikgråter så tar han upp honom såklart men om han ligger och snyftar och gnäller, är det plågsamt för honom?

Vi håller på och ska sluta med nattamning nu för vår son, han är nyss fyllda 1 år och vaknar en gång i timmen för att snutta så det är dags nu.
Vi ska börja på fredag för då är min man hemma en vecka så han kan ta honom, jag har försökt men det går inte. Han gråter och jag ger efter.
Idag börjar vi med att mannen ska lägga honom för natten så det blir en "smygstart".
Det jag undrar är; om sonen ligger i sängen bredvid sin pappa och gråter och sedan somnar. Räknas det då som att gråta sig till sömns i samma form som typ 5 minuters metoden? Är livrädd för det.
Om han panikgråter så tar han upp honom såklart men om han ligger och snyftar och gnäller, är det plågsamt för honom?

Nej, det är inte att låta honom gråta sig till sömns.
Slappna av och låt pappan lösa det och trösta.
Det är inte farligt att vara ledsen.

5 mm går väl ut på att du ska vänta 5 min innan du går in till barnet.

Lycka till, been there done that x 3. så skönt när man äntligen slutat (trots att jag verkligen älskar att amma, men allt har sin tid)

Så länge en för barnet välkänd människa är där och försöker trösta barnet och hjälpa barnet att hantera sina känslor så är det enligt mig ok.

Det är när man lämnar barnet att själv hantera sina känslor (även om det "bara" är 5 minuter) som jag ogillar förfarandet.

Oftast tycker jag det brukar behövas fysisk närhet för att barnet verkligen känner att man är där. Till att börja med kan man ju bara lägga ena handen på barnet för att visa att man är där. Många gånger räcker det.

Tack för era svar! Sitter i köket och lyssnar på den stackaren nu. Fy vad det skär i hjärtat :cry:

Räcker det att han bara är där bredvid honom och pratar lite ibland med honom? Eller borde han prata/sjunga mycket? Min man tycker det är jobbigt att prata när han gråter så ofta går han bara runt med honom och pratar lite ibland. Vilket jag inte tycker om, jag pratar lite hela tiden...:angel:

Tack för era svar! Sitter i köket och lyssnar på den stackaren nu. Fy vad det skär i hjärtat :cry:

Räcker det att han bara är där bredvid honom och pratar lite ibland med honom? Eller borde han prata/sjunga mycket? Min man tycker det är jobbigt att prata när han gråter så ofta går han bara runt med honom och pratar lite ibland. Vilket jag inte tycker om, jag pratar lite hela tiden...:angel:
Tror nog det räcker utmärkt :)

Låt pappan göra det dom känns bäst för honom :)
Det är jobbigt att sluta amma, men det brukar gå ganska snabbt. Tror vi hade ca två jobbiga kvällar/nätter med barnen sen accepterades läget.

Det är inte farligt för barnet att gråta. Ingen anknytning skadas av gråt. Det är hur ni reagerar på gråten som är viktigt. Genom att finnas där, mentalt och fysiskt.

Angående ditt senare inlägg så är min tanke: BACKA! Låt din partner göra på sitt sätt. Barnet tar inte skada av att ni tröstar på olika sätt. Låt dom ha sin egen relation.

Lycka till!

Jag tipsar om Jay Gordons metod för att avsluta nattamning, som är en snäll metod både mot barn och mamma (och pappa/partner). Googla.

Det handlar inte om hur mycket man pratar utan att finnas där för sitt barn. Det är fruktansvärt jobbigt när man ska sluta amma, men det går. Lita på din partner att han gör sitt bästa, och låt dem skapa sin egen relation. Att man tröstar olika behöver inte betyda att det ena är bättre eller sämre, man måste få vara sig själv. Jag sjöng för mina barn när de var ledsna, min man gjorde aldrig det utan sjunger för och med dem i många andra situationer, men båda är trygga med sin pappa.

Om sådär 15 år kommer lillen att visa vad han föredrar när han är ledsen: prat eller lugn och ro. Men att någotdera skulle SKADA en liten, verkar väldigt osannolikt. Om människor vore så ömtåliga vore vi alla traumatiserade.

En till fråga, är det bäst att ta bort att han får somna vid bröstet på dagen också?
Tänker att det blir förvirrat för honom om han får göra det på dagen men inte kväll/natt.
Vad tror ni?

En till fråga, är det bäst att ta bort att han får somna vid bröstet på dagen också?
Tänker att det blir förvirrat för honom om han får göra det på dagen men inte kväll/natt.
Vad tror ni?

De vänjer sig vid det mesta, gör det som känns bäst:) du sabbar inte nätterna genom att låta honom somna där dagtid.

Det är inte helt kul det där. Vi har gjort en fuskmetod faktiskt. Vi bytte amning mot flaska vid insomnandet. Mina barn har druckit välling på kvällarna länge. Enklast för oss har varit att sluta med det när de förstår vad man pratar om så man kan berätta att den är slut. Åtminstone gjorde vi så med den äldsta och jag räknar med att det blir så med minstingen också.

Nu har vi ytterst sällan problem med nattning av minstingen så länge hon får sin flaska i sängen. Inte så bra för tänderna men vad som helst som förenklar nattning för allas välmående. Däremot, när det faktiskt inte fungerar, är det jävligt jobbigt. Det finns en säng bredvid spjälsängen där jag brukar prova att lägga mig då. Det älskar tösen för då ligger hon och pratar och försöker leka. Det hjälper inte att låtsas sova, läsa saga eller spela lugn musik. Det närmaste man kan stå är i dörröppningen men då blir hon lack innan hon till slut ger upp och somnar. Detta trots att hon är tydligt trött när man stoppar henne i säng och från tiden när hon lägger sig ner i sängen och börjar slappna av tills att hon sover tar det ett par minuter. När vi tar henne till vår säng börjar hon också leka och blir jättesur så fort något inte får hennes väg. Tur att hon oftast somnar med välling ;)

Jag inser att jag nog varit lite naiv, men måste det alltid vara besvärligt att sluta amma? Jag tänkte vänta tills barnet är 1,5 år (förutsatt att han själv vill amma så länge), är det lättare när de är äldre?

Jag inser att jag nog varit lite naiv, men måste det alltid vara besvärligt att sluta amma? Jag tänkte vänta tills barnet är 1,5 år (förutsatt att han själv vill amma så länge), är det lättare när de är äldre?

Nej. En del slutar utan protest. Andra inte.
Det beror på ditt barn, alla är ju olika... men jag hade älskat en mall:D

Nej. En del slutar utan protest. Andra inte.
Det beror på ditt barn, alla är ju olika... men jag hade älskat en mall:D
Då ska jag sätta på mig skygglapparna och hoppas på det bästa. Jag hade ju tänkt att han skulle få sova i min säng tills han själv väljer att sova i egen säng. Lite flower power sådär :angel:. Men det gör det kanske svårare att sluta tutta när den ändå är så nära...

Då ska jag sätta på mig skygglapparna och hoppas på det bästa. Jag hade ju tänkt att han skulle få sova i min säng tills han själv väljer att sova i egen säng. Lite flower power sådär :angel:. Men det gör det kanske svårare att sluta tutta när den ändå är så nära...

Gör det som känns ok helt enkelt. Då brukar det bli bra.

Jag sover fortfarande med min yngsta i sängen, han blir fyra i mars. Han somnar antingen hos mej eller i sin egen säng och kommer sen in och lägger sej hos mej när han vaknar på natten. hur flower power mysigt som helst.

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Ja nu är sonen 10 mån så rörlig att det börjar bli riskabelt för honom att sova i föräldrasängen. Flera gånger har jag vaknat av att han...
2
Svar
25
· Visningar
2 983
Senast: Whirlie
·
Gravid - 1år Nu är jag tillbaka igen. Min son är 5 månader nu på söndag och hans sovvanor är om möjligt sämre än någonsin. På natten vaknar han...
2
Svar
32
· Visningar
2 837
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 867
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka