Grässorter, finns det någon värre än den andra?

Coop

Trådstartare
Hej!
Hästen står idag på Strömsholm med kolik, när hon kommer hem så tänkte jag släppa hemma i hagen hemma. Hon står idag hos grannen.
Jag tittade i hagen nu en del av hagen är täckt med små klöverblad. Hagen är inte jättestor och det finns vanligt gräs också. Fångvarning ploppar upp i mitt huvud så jag tänkte fråga er om det är "värre" att släppa hästen på det än enbart på vanligt gräs? Jag har möjlighet att stängsla bort det det värsta, men tänkte höra här först.

Det vi vet är att i unga dagar (är idag 17) fick hon fångkänning pga de ägarna släppte henne på kraftigt klöverbete. Sen fick hon fång för två år sedan, som utlöstes av den kortisonbehandling hon fick för bronkit. Så lite bekymrad är jag förstås för risken att hon får fång igen även om det inte utlöstes av gräs förra gången. Hon har den tiden hon bott hos oss i snart 4 år inte haft någon fångkänning. Fast denna gången vet vi inte varför hon fått kolik, mer än att hon har en förhöjd risk då hon i höstas bukopererades och man tog bort en del av tarmen.
Tänker tanken att hon gått och plockat i det lilla korta gräs som finns i hagen hon går i nu och fått i sig lite annat... Veterinären sa något om att det är många hästar som kommer nu med kolik.

Vad har ni för tankar kring detta med gräs och klöver??

Tacksam för all input!

Coop

Sv: Grässorter, finns det någon värre än den andra?

En vanlig anledning till kolik pa varen ar att hastarna gar och ater en massa kort kort gras och da far i sig massa sand och jord. Har man sandjord i hagen ar det en bra ide att dagligen ge hasten loppfron i fodret.

Sv: Grässorter, finns det någon värre än den andra?

En vanlig anledning till kolik pa varen ar att hastarna gar och ater en massa kort kort gras och da far i sig massa sand och jord. Har man sandjord i hagen ar det en bra ide att dagligen ge hasten loppfron i fodret.

Veterinären sa något om sandkolik vet jag, det låter väldigt troligt då gräset är väldigt kort. Här hemma är det ju lite längre eftersom ingen gått här och betat på ett tag.

Tack för ditt svar!

Coop

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 251
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var jag på julmarknad med en vän. Lämnade av min dotter hos svärmor och åkte småvägar för att hämta upp min vän. Hästtjej som man...
Svar
15
· Visningar
2 034
Senast: em-pirre
·
Hästmänniskan Tanken på en ponny till dottern har börjat växa till sig, både för att möjliggöra ponnytid för henne förstås, men också för att lösa...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 939
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 381
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka