gräsreducerare - stödfodra?

T

thyrniròs

Med risk för att låta helt korkad - men tanken slog mig och jag blev plötsligt väldigt osäker....:o

Köpte en gräsreducerare som pålle ska få ha när han blir fri från sjukhagen - men om han går i en relativt nerbetad gräshage med den hela dagen, kommer jag att behöva stödfodra honom och hur mkt isf, eller hur mkt får han egentligen i sig i en greenguard?

hur gör ni?

Sv: gräsreducerare - stödfodra?

Mitt ena sto och den ene valacken gick med gräsreducerare sommaren 2007. Jag tog in dem en stund varje dag och då fick de äta 1-2 kg hösilage/häst. Trots detta gick stoet ner ca 100 kilo under sommaren (vilket var avsikten med gräsreduceraren), valacken ungefär detsamma.

Ursäkta trådkap!
Min pålle borde bo hos dig en sommar :D! Det är så svååårt att banta sitt
lilla hjärtebarn fast man vet att det är helt fel när dom är överviktiga! Konstigt
nog så är det inga som helst problem att låta bli att göda sin hund men den
staaackars hästen får nog en massa olater om den inte får mat :p!

Jag har min häst på kraftigt bete med Greenguard nattetid, på morgonen flyttas hon över till vinterhagen där det mest växer "plockmat", och då får hon även ca 4 kg hö.

På en dryg vecka drar jag sadelgjorden 1 hål extra, men då var hon bra fet innan och inte riden på ca 5 veckor.

Jag ska mäta henne och se hur fort hon går ner, men att döma av hennes beteende när jag tar av masken och släpper henne till höet så är hon inte helt utsvulten åtminstone... ;)

Ja, visst kan det vara svårt.
Mitt sto fick fång, så för mig var det inte svårt att sätta henne på diet. Hon är flockledare och de andra tre mår bäst när hon får gå tillsammans med dem, alltså var gräsreduceraren ett självklart val framför grushage.
Kan tillägga att även valacken gick ner lika mycket i vikt - han var inte sjuk, men han sympatibantade vilket var bra för honom.

Har greenguard på min ponny som är väldigt fet nu.. Tyvärr ger den lite skavsår så han får gå utan någon dag ibland. Veterinären sa att dom knappt ska ha nått att tugga på ens, så han får inget stödfoder mer än när han får gå utan munkorg.. o morötter ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 753
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18