Sv: Gråsparvsbebis!
Äldsta sonen kom innan idag in med en liten gråsparvsbebis som han hittat i sandlådan! Denna lilla pippi är förliten att klara sig själv så jag har satt den i en fågelbur med lite sågspån och hushållspapper och skickade ut pojken med flugsmällarn men hjälp den lille varelsen har en ENORM aptit
vad kan jag ge den att äta tro? DEn har fått finfördelad talgboll som blev över i vintras men jag har i mitt bakhuvud att man kan ge dom hårdkokt äggula med skorpmjöl i!? Snälla hjälp mig att hitta rätt mat till detta pyre så att det blir en stilig pippi på mitt fågelbord till vintern!
har själv tyvärr blivit tvungen (tyckte jag iaf) att ta hand om en liten fågel idag.. (nu vet jag dock inte va den heter.. någon vanlig liten. sambon vet sorten..
)
Dom har bott under taket på föräldrars altan.. en dag för två veckor sen så hade en blivit nerputtad... den tog min ena katt och bar iväg.. dock försiktigt. men den hade inga fjädrar el något så den va väääldigt ynklig.. vi valde att ta livet av den för vi kunde aldrig nånsin få in den i boet igen ändån..
idag hade alla ungarna trillat ner.. (två stycken).. dom kan typ inte gå.. kryper omkring kan man säga. har enormt långa ben.. Självklart hittade mina två katter dom innan oss.. den ena såg mina föräldrar när hon bar den... men hon släppte den men den va liiite skadan på ena vingen men dom la den på altan under boet typ.. sen började dom fundera på va den andra katten va.. ja.. hon låg under sängen breve en liten pippi... denna va inte skadad alls. tror inte katten fattade riktigt va det va??
men sen tog grannens katt den som hade lite skada på vingen. så sen satt det bara en på altan.. och grannens katt va där tre gånger så vi fick jaga iväg den..
och jag klarade helt enkelt inte av att se den bli kattmat..
så upp och hämta våra undulaters vinterbur... Satte fast den hängande i en kedja i taket samt öppnade två "dörrar" till buren o la in pippin.. Innan dess hade vi gett den lite mask.. så fort man pratar me den så äter den och sväljer direkt..
den har fjädrar men lite tunt.. och dunig (flintskallig) på huvudet.
Trodde aldrig den skulle klara sig.visst vi kan ju mata den oså men eftersom min far tagit i den med händerna så trodde jag det va kört (han va ju tvungen att få bort den från katterna).
jag flyttade den i en liten tygbit.
och gissa vi satt i fönstret och tittade och visst kommer fågel mamman efter att ha flugit runt med en mask i munnen i säkert en halvtimme. så hittar hon hålet i buren. ger lillen mat hoppar runt bland pinnarna och flyger sedan ut igen
Så nu får hon vara ifred.. och bäbisen får hänga där. grannarna undrar nog vad vi sysslar med..
nu är den skyddad för kråkor och katter iallafall.