Gråsparvsbebis!

nala

Trådstartare
Äldsta sonen kom innan idag in med en liten gråsparvsbebis som han hittat i sandlådan! Denna lilla pippi är förliten att klara sig själv så jag har satt den i en fågelbur med lite sågspån och hushållspapper och skickade ut pojken med flugsmällarn men hjälp den lille varelsen har en ENORM aptit:o vad kan jag ge den att äta tro? DEn har fått finfördelad talgboll som blev över i vintras men jag har i mitt bakhuvud att man kan ge dom hårdkokt äggula med skorpmjöl i!? Snälla hjälp mig att hitta rätt mat till detta pyre så att det blir en stilig pippi på mitt fågelbord till vintern!:bow::bow:

Sv: Gråsparvsbebis!

egentligen får du inte behålla vild djur mer än 24 timmar (eller om det var 48, minns inte), Kan bli problem...

Hur stor är den? Eftersom du verkar vara säker på att den är gråsparv kan den inte vara så liten? kanske har den bara hoppat ut ur boet för första gången?

48 timmar är det ja.

Gråsparvar jag har haft (för evigheter sen ska nämnas) har fått uppblött valpmat. De har som längst överlevt en månad, men tyvärr har ingen överlevt länge nog för att kunna släppas ut. Är väldigt sällan de överlever öht :(

www.nordensviltrehab.se går det att hitta info om hur man tar hand om de och kontaktuppgifter till godkända ställen där man kan lämna gråsparven.

Är den fäderlös, dunig eller fullfjädrad?
Mängden mat och antal matningar beror på det.

Räkna med att mata var fjärde timme dagtid. 4-5 ggr dagligen.
Uppehåll nattetid.

Det svåra är att veta Hur mycket du skall mata.
För lite = ungen dör
För mycket = ungen dör.

Kika på ungens bröst, när den är matad så fylls detta område ut, bullar ut litegranna.

Före varje matning så kika så det inte finns gammal mat kvar, det skall vara om inte helt tomt åtminstonde knappt märkbart.
Finns det gammal mat kvar så kan det orsaka blockering och ungen dör.

För en liten fågel skulle jag ge kanske 5-6 teskedar.
Ta en vanlig tesked och böj upp kanterna så det blir som en liten näbb framtill.

Maten måste vara varm men inte het. Jag tar lite mat i skeden och doppar min tunga, det skall kännas varmt men inte hett.
Återigen.
För varmt - ungen dör
För kallt - blockering och ungen dör.

Konstistensen skall vara som varm chokladsås, eller varm vaniljsås.
Dvs rinner lätt av skeden men inte vattentunnt.

Vad för slags mat du skall mata med är inte min grej så jag har färdigköpt babymat pulver.
Men som du skriver, hundmat, mosat ägg och vatten låter vettigt.
Mixa väl så det är helt slätt.

Om inte ungen vill äta, håll huvudet stabilt och lirka in skeden. Droppa i lite i taget.

Det tar tid att mata...

Ge under inga omständigheter ungen mjölk eller vatten.
Mjölk orsakar diarre och ger du vatten (eller mat lika rinnig som vatten) så kan ungen få det i lungorna.

Lycka till!

Tack för era svar! Hade lite datakrångel igår och kunde inte svara! Jag vet att det är förbjudet att hålla vilda djur i fångenskap men det är denna pippis enda chans då det inte finns någon på hur långthåll som helst som kan ta hand om den. Jag har inte tänkt att behålla den iheller utan hjälpa den att bli vuxen och återgå till naturen! Att det är en gråsparv vet jag för den har en heldel "vuxen" fjädrar på väg att växa fram och vi har inga pilfinkar här omkring! Den äter som en häst:D och matas med pincett så fort den ser pincetten öppnas gapet på vid gavel och maten kan lätt puttas in, den vill ha mat som någon skrev med så där 3-4 timmars mellanrum sen hör den av sig med höga tjut:D vi får väl se hur det går bra hoppas jag men dom är ju känsliga dom små liven!

Äldsta sonen kom innan idag in med en liten gråsparvsbebis som han hittat i sandlådan! Denna lilla pippi är förliten att klara sig själv så jag har satt den i en fågelbur med lite sågspån och hushållspapper och skickade ut pojken med flugsmällarn men hjälp den lille varelsen har en ENORM aptit:o vad kan jag ge den att äta tro? DEn har fått finfördelad talgboll som blev över i vintras men jag har i mitt bakhuvud att man kan ge dom hårdkokt äggula med skorpmjöl i!? Snälla hjälp mig att hitta rätt mat till detta pyre så att det blir en stilig pippi på mitt fågelbord till vintern!:bow::bow:

har själv tyvärr blivit tvungen (tyckte jag iaf) att ta hand om en liten fågel idag.. (nu vet jag dock inte va den heter.. någon vanlig liten. sambon vet sorten.. :angel:)

Dom har bott under taket på föräldrars altan.. en dag för två veckor sen så hade en blivit nerputtad... den tog min ena katt och bar iväg.. dock försiktigt. men den hade inga fjädrar el något så den va väääldigt ynklig.. vi valde att ta livet av den för vi kunde aldrig nånsin få in den i boet igen ändån..

idag hade alla ungarna trillat ner.. (två stycken).. dom kan typ inte gå.. kryper omkring kan man säga. har enormt långa ben.. Självklart hittade mina två katter dom innan oss.. den ena såg mina föräldrar när hon bar den... men hon släppte den men den va liiite skadan på ena vingen men dom la den på altan under boet typ.. sen började dom fundera på va den andra katten va.. ja.. hon låg under sängen breve en liten pippi... denna va inte skadad alls. tror inte katten fattade riktigt va det va??

men sen tog grannens katt den som hade lite skada på vingen. så sen satt det bara en på altan.. och grannens katt va där tre gånger så vi fick jaga iväg den..
och jag klarade helt enkelt inte av att se den bli kattmat.. :cry:

så upp och hämta våra undulaters vinterbur... Satte fast den hängande i en kedja i taket samt öppnade två "dörrar" till buren o la in pippin.. Innan dess hade vi gett den lite mask.. så fort man pratar me den så äter den och sväljer direkt..

den har fjädrar men lite tunt.. och dunig (flintskallig) på huvudet.
Trodde aldrig den skulle klara sig.visst vi kan ju mata den oså men eftersom min far tagit i den med händerna så trodde jag det va kört (han va ju tvungen att få bort den från katterna).
jag flyttade den i en liten tygbit.

och gissa vi satt i fönstret och tittade och visst kommer fågel mamman efter att ha flugit runt med en mask i munnen i säkert en halvtimme. så hittar hon hålet i buren. ger lillen mat hoppar runt bland pinnarna och flyger sedan ut igen :love:

Så nu får hon vara ifred.. och bäbisen får hänga där. grannarna undrar nog vad vi sysslar med..

nu är den skyddad för kråkor och katter iallafall.

Lille pippin äter och äter jag är imponerad över denna enorma aptit hos en så liten fågel:D Tänk hur dom riktiga föräldrarna har det:eek: dom har ju troligen mer än en unge att mata så dom ligger nog i! Idag har den börjat försöka ta sig upp från burgolvet till en sittpinne inte helt lätt som det ser ut men den vill inte ge sig den SKA upp:D Hade en kompis på besök igår och han föder upp undulater och gissade ifrån deras utvecklingstakt att denna pippi skulle kunna vara flygfärdig om två veckor för dom växer ju säkert mycket fortare än undulatbebisar. Vi får väl se hur lång tid det tar jag hoppas att den klarar sig så jag kan släppa ut den om några veckor!

Lille pippin äter och äter jag är imponerad över denna enorma aptit hos en så liten fågel:D Tänk hur dom riktiga föräldrarna har det:eek: dom har ju troligen mer än en unge att mata så dom ligger nog i! Idag har den börjat försöka ta sig upp från burgolvet till en sittpinne inte helt lätt som det ser ut men den vill inte ge sig den SKA upp:D Hade en kompis på besök igår och han föder upp undulater och gissade ifrån deras utvecklingstakt att denna pippi skulle kunna vara flygfärdig om två veckor för dom växer ju säkert mycket fortare än undulatbebisar. Vi får väl se hur lång tid det tar jag hoppas att den klarar sig så jag kan släppa ut den om några veckor!

"min" pippi va mamman och matade både igår kväll och idag i den öppna fågelburen...
levde idag på morgonen men vid tolv idag hade den dött :cry:

usch jag rer inte ut sånt.

Nej vad trist:cry: vårt lilla skötebarn mår fint den är ruggit rädd när den ser en den bor i gästrummet och när den får mat har jag en handduk över buren så den inte ska se att maten kommer ifrån en människa så den tror nog att mamma är en pincett:rofl::rofl::rofl:jag vill ju ha den vild och det ser ut som om det funkar:D otroligt hur fort den får sina fjädrar den ser helt ut som en gråsparv nu fast den har lite kortare stjärtfjädrar och är betydligt mindre än en fullvuxen men den är på god väg!:love:

Nej vad trist:cry: vårt lilla skötebarn mår fint den är ruggit rädd när den ser en den bor i gästrummet och när den får mat har jag en handduk över buren så den inte ska se att maten kommer ifrån en människa så den tror nog att mamma är en pincett:rofl::rofl::rofl:jag vill ju ha den vild och det ser ut som om det funkar:D otroligt hur fort den får sina fjädrar den ser helt ut som en gråsparv nu fast den har lite kortare stjärtfjädrar och är betydligt mindre än en fullvuxen men den är på god väg!:love:

ja det var tråkigt.... mamman flyger fortfarande runt med mat i munnen..men.. naturen i hård.. vi försökte hjälpa till men.. någon var nog fel på den..

Uppdatering!

Idag är det dax för lilla pippin att återgå till naturen !:banana::banana: Den äter bra själv och flaxar som i panik när jag kommer in i rummet där den bor! Vi provflög den i förrgår och den flög hur fint som helst. Så vid två tiden idag när äldsta sonen kommer hem ska den släppas fri! Det var ju han som hittade den och han vill så gärna se den flyga iväg:love: Själv önskar jag att den hade haft ett i ögonfallande utseende så man kunde känna igen den och på så sätt veta hur det går för den men den ser ut som vilken annan gråsparv som helst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka