gräsklippegräs

Sv: gräsklippegräs

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ge gräsklipp under följande förutsättningar:
Maskinen måste vara i sånt skick att den inte förorenar med bensin o olja.
Klippet måste vara klipp o inte grötiga klumpar.
Det får inte ha tagit värme.
Inte en massa jordinblandning.
PL
Detta är inkopierat från tråden som lovisaleonora länkade till, om gräsklipp...
Det ger åtminstone mig ett tillfredsställande svar! TACK!

Om man använder en eldriven klippare då? Är det risk med tappade Watt?

Imorgon ska jag bestämt förklara för våra kusar att dom absolut inte får tugga gräs eller ensilage. Det blir ju livsfarligt kort i magen ju...
Att dom inte fattat det själva?

Åsså det här med att dom envisas med att käka rötter. Utan att tvätta dom först!!! Hur sjutton kan kusarna vara friska i magen?

Det här var kul. :) Mera skrönor! :bump:

LIA

Om man har en klippare som mosar gräset så att cellerna går sönder får man en väldigt snabb enzymatisk o bakteriell nedbrytning, dessutom så dammsuger många klippare in väldigt mkt jordpartiklar i gräset.
PL

Om man använder en eldriven klippare då? Är det risk med tappade Watt?

Imorgon ska jag bestämt förklara för våra kusar att dom absolut inte får tugga gräs eller ensilage. Det blir ju livsfarligt kort i magen ju...
Att dom inte fattat det själva?

Åsså det här med att dom envisas med att käka rötter. Utan att tvätta dom först!!! Hur sjutton kan kusarna vara friska i magen?

Det här var kul. :) Mera skrönor! :bump:

LIA

Hehe, jag håller med dig! Folk verkar tro att hästarna är gjorda av porslin.

Tror ni att det är en skröna? Överallt står det ju att läsa om hur mycket gifter gräsklippare spyr ut. En tio år gammal gräsklippare kan släppa ut lika mycket farliga kolväten under en timmes klippning som en modern bil släpper ut under 15 mils körning:eek: . Aldrig att jag skulle ge mina hästar gräsklippt gräs, det säger ju sig själv att det måste finnas massor av gifter kvar i gräset!

VAD tror du finns i gräset som växer i hagar som ligger utmed högtrafikerade vägar? Eller intill flygplatser?

På dessa gräsytor med massor av gift i leker dina(?) barn och hundar, där sitter ni och picknickar och sist men inte minst, där vadar din man i gift i massor och klipper och klipper ... :eek:

Och så åker ni på vägarna och andas in dom farliga kolväten som bilen framför er släpper ut, och den framför och den framför ... tusentals blir dom på väg till och från jobbet. :eek:

Dags att vara realistisk?

LIA

Är detta något slags "Gräsklipparnas försvarstal"? Det vore väl mer realistiskt att inse att gräsklipparen är en miljöbov. Är det konstigt att jag inte vill ge mina hästar gräsklippt gräs???:confused:

DU väljer själv, det vi försöker belysa är att det nog inte är någon större skillnad vad gäller gifter i gräset...

VAD tror du finns i gräset som växer i hagar som ligger utmed högtrafikerade vägar? Eller intill flygplatser?
Självklart tror jag att det finns mer utsläpp just där! Tror inte du det? Skulle du själv vilja äta grönsaker odlade några meter från en motorväg utan att tvätta dem?

Jag skulle inte vilja äta grönsaker odlade bredvid motorvägen även om dom tvättades.

Nejdå, inget gräsklipparförsvar här inte. Vi har bytt från bensin till eldriven, delvis p g av miljöhänsyn. Jag försökte ge lite balans åt det här med "giftigt gräs" och se det ur andra perspektiv. Läs igen!

Är det konstigt att jag inte vill ge mina hästar gräsklippt gräs???
Lite grann tycker jag nog det. Åtminstone om enda argumentet är gifter.

LIA

Foderstrupsförstoppning kan ju hästar få av allt som är lättuggat som tex de dagliga krafftfodergivorna alla ger sina hästar.
den väldigt stora skillnaden ligger i att lättuggat kraftfoder ändå måste tuggas och blötas upp med saliv, är man försiktig med hästen sin så blandar man med vatten blir denna blandning (oavsett om det är uppblött i hästens mun med saliv eller med vatten i krubban) mycket porösare och lättfördelat än klippt gräs i tjocka mastiga bollar..

Tror ni att det är en skröna? Överallt står det ju att läsa om hur mycket gifter gräsklippare spyr ut. En tio år gammal gräsklippare kan släppa ut lika mycket farliga kolväten under en timmes klippning som en modern bil släpper ut under 15 mils körning:eek: . Aldrig att jag skulle ge mina hästar gräsklippt gräs, det säger ju sig själv att det måste finnas massor av gifter kvar i gräset!

En poäng finns det där. Varför öka på giftintaget liksom. Om man nu är orolig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka