Gräsklipp till hästarna?

zeus

Trådstartare
Klippte gräset igår och funderar på om man kan ge detta till hästarna? Hörde för många årsedan att man inte ska ge det till hästar, men vet inte om det stämmer? Logiskt sätt borde det ju inte vara någon skillnad från nyslaget hö (förutom längden då:p).

Hur gör ni?

Sv: Gräsklipp till hästarna?

Det ska du inte ge dem.
Det är just längden som är problemet eftersom hästens mage behöver strå.

Strå finns ju ändå, så det är inte problemet. Snarare att klippt gräs kan orsaka foderstrupsförstoppning, det klumpar gärna i hop sig och på så sätt är det olämpligt att fodra med.

Det är inte längden, utan det blir olja, avgaser och diverse annat i gräset av gräsklippare, om det är en motorgräsklippare. Handjagarklippt gräs går bra.

Däremot om man lägger in mycket gräs ska man vara försiktig, det blir väldigt kompakt och blir FORT varmt och jäsning i en hög med gräsklipp. Dessutom kan de ta stora 'tuggor' av det och det är väldigt 'kompakt', så strö/sprid ut det hellre än en stor hög.

Ang längden och hästar behöver strå, det är lika mycket/litet att räkna som stråfoder oavsett om de betat av det själv eller om man rivit/klippt av det åt dem ;) Däremot är ju TS_halten låg, men fortfarande strax över betets nivå.

tillägg till de andras anledningar till varför man inte ska ge det:

Om gräsklippet får ligga en liten stund (inte alls spec länge krävs) så börjar gräset jäsa och blir dåligt.
Dessutom blir det förorenat av gräsklipparen i mycket större utsträckning än av en traktor.

edit: Nu var jag lite seg, alexandra_w hann före :p

Det är inte längden, utan det blir olja, avgaser och diverse annat i gräset av gräsklippare, om det är en motorgräsklippare. Handjagarklippt gräs går bra.

Så en traktor är fri från både avgaser och olja menar du? Eller ska hö också slås med lie?

Så en traktor är fri från både avgaser och olja menar du? Eller ska hö också slås med lie?

Traktorn slår ju inte direkt gräset :idea: Dessutom så är avgasröret på traktorer uppåt ifrån marken vilket det inte är på en gräsklippare

Nej, men en gräsklippare har 'direktkontakt' med gräset, har avgasutblås bakåt, dvs samma håll som gräset brukar kastas ut.

Vänd gräsklipparen och kolla hur det ser ut under den, där gräset fastnar, hur fräscht eller inte fräscht det är.

En traktor kan inte slå hö, den drar bara. Men även om traktorn kunde slå, så det är inte samma 'närkontakt' som med gräsklippare, avgasutblåset och motorn på traktorn sitter långt ifrån allt som har kontakt med höet.

det finns många skillnader, en gräsklippare klipper oftast gräset 2 ggr, det slungar upp i skyddet och ner genom klippbladen igen, mittenskruven som är inoljad är mycket nära gräset, gräset är vått och kompakt redan på gräsmattan och luftgenomströmmningen i själva klipprocessen är mycket dålig..

när man skördar hö är det inte lika kompakt som gräsmattegräs, man klipper inte lika nära, själva harven är mer öppen och luftgenomströmmningen är mycket stor.. avgasern leds ut i luften och motorn sitter inte nära marken..

En av mina hästar "tjuvade" till sig gräsklipp på väg in från hagen för många år sen. Det blev en lång natt med foderstrupsförstoppning men som tur var gick det bra! :crazy:

Vi låter våra hästar äta lite där vi inte kommer åt med gräsklipparen.
Ger dom aldrig gräsklipp.:rofl:

Ok då kom jag ihåg rätt då, inget gräsklipp till hästarna! Tänkte det var ett bra sätt att få i dem lite gräs innan vi kan släppa dem på bete, tur att jag frågade här först! Visserligen är vinterhagen en stor gräshage, men det är ju totalt nerbetat! Får bli att beta för hand fram tills de kan börja vänjas in på betet!

Om man slår långt gräs med en lie, kan man ge det till hästarna då?
(ursäkta trådkapning)

När jag flyttade hit och började ta hand om travhästarna märkte jag på en gång att gubbarna på bygden gärna la in gräsklippet i hagen, jag blev jätteupprörd och slängde ut allt ur hagen och började skälla på gubbarna( "hästkarlar") men då sa dom att det har de alltid gjort och ingen häst har blivit sjuk, jag säger att de bara haft tur och de säger att jag är fjantig... De är väldigt pigga på att slänga in typ grönsaker oxå har jag märkt när jag varit borta några dar ibland, mest på vintern, och jag blir vansinnig!! Men iaf har ingen häst blivit dålig...

De är väldigt pigga på att slänga in typ grönsaker oxå har jag märkt när jag varit borta några dar ibland, mest på vintern, och jag blir vansinnig!! Men iaf har ingen häst blivit dålig...

blir hästar dåliga av grönskar?? det var nått nytt för mej i så fall.. det e väl inte farligt å ge dom typ morötter å äpplen lr??

man ska definetift inte ge hästarna något gräsklipp.har 2 halvblod som höll på att stryka med för 2 år sen bara för att några stollar slängde in gräsklipp och ogräs till dem i hagen:mad::mad::mad:. det blev många timmar som vet fick vara i stallet och fixa den kraftiga kolik med feber som följd den följande veckan efter dagen som vi märkte att allt inte stog rätt till. kan ju säja att en av hästarna var en dräktig märr.vet fick sätta dropp på dem båda 2 och ge dem vätska i 5 dagar innan de kunde fungera som hästar igen. jag vill inte se det igen för fy katten alltså, hade bara tur att det löste sig väl och har bägge 2 kvar och en liten vart det oxå fast vi trodde hon skulle kasta fostret.har flyttade hästarna från den hagen och där kommer de aldrig mera hästar att gå.

När min häst var 1-2 år så var det en granne som slängde in gräsklipp i beteshagen. Han svällde upp som stockar i båda bakbenen... Överkänsligt uppenbarligen, men det vill jag inte vara med om igen!

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 008
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 410
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!