Gräsgallor

the_connemara

Trådstartare
Gör ni något åt dem? Lindar/kyler vid ridning/stall osv?

Själv brukar jag inte vilja göra så mycket med hästens ben, jag vill inte bli för "daltig". Dessutom har jag en unghäst (4 år) som inte går så hårt och jag vill hellre helt anpassa ridnignen till vad han orkar än behöva kyla/linda efter jobb osv. En tävlingshäst är ju en annan sak.

Men nu är det så att han har fått gallor på bakbenen sedan de började komma gräs, nu är de ganska stora när de är helt invanda på sommarhagen (inne på natten dock). Gräset är dock inte kraftig alls på något vis, inte gödslat på år och har bara växelbetat med kor lite, inte plöjt upp i sått eller så. Dessutom är det torrt som attan hemma så det är glest mellan stråna jmf med hos kossorna på andra sidan stängslet.

Det är små små gallor på fram, lite mer på vänstersidans ben både bak och fram men inte så mycket. Bak är de dock lite fastare än vanliga gallor nu. Han har alltid varit lite gallig i bak men mjuka små. De var han när han kom till oss från 2,5-årsbetet och inte hade gjort ett jota och har så varit hela tiden.

Anledningen till att jag undrar är att vi var på en dressyrträning för några veckor sedan (när gallorna var nästan lika stora som nu) och då var han lindad runt om. Då hade gallorna minskat mycket under passet när lindorna togs av. Så jag funderar igen om det kanske är bra att linda vid ridning?

Fast ändå, gallor stör ju inte (så länge de inte kommer av en skada) och jag gillar egentligen inte att behandla symptom (gräs), spec itne om det inte ens behövs.

Hur tänker ni? Blir era hästar galliga under sommaren? Varenda en av alla ponnyer genom åren har blivit mer galliga under sommaren/varmare väder oavsett arbetsgrad och stall.

Btw så ska han ändå på vetkoll om 2 veckor så jag ska höra med dem då.

Sv: Gräsgallor

min stora har haft det halva sitt liv bak, och dom kan bli riktigt stora/bolliga/hårda i början av säsongen. jag lät veterinären kolla dom första året dom dök upp, han föreslog att jag kunde massera med arnika tinktur en till två ggr/dag. vet igentligen inte om det hjälpte (dom försvinner ändå oftast efter ett tag) men det är säkert skönt för hästen :)

har även prövat med bot padd men inte heller det gjorde någon större skillnad

Jag använder arnikatinktur och lindar nattbandage med BOT paddar,fungerar på mina damer varje säsong :)

Varför låter du dem inte bara vara? (inte ironiskt, jag kom inte på en bättre formulering :o)

Jag är som sagt ganska restruktiv till att hålla på med benen på en såpass ung häst som min, spec när det inte ens gäller om hårt arbete. Vet jag att hästen mår bättre av att bli behandlad så behandlar jag så klart, men är det att behandla i onödan?

Till alla: Finns det några andra positiva fördelar med att behandla gallor annat än att det "ser" bättre ut?

ja, och det tyckte även vet.

han blir palpöm över dom när det "spänner" i huden. dock är det "bara" fodergallor, va ju på kliniken och gjorde riktig undersökning (högt och lågt böjprov. ua. röntgen som oxå va ua) eftersom dom är riktigt hårda och kom plötsligt. han va 6 år när dom "dök upp" första gången

men dom försvinner av sig själv på någon vecka. han får samma typ av gallor på hösten när vi börjar halma (han äter rätt mkt. första veckan)

Nej jag gör ingenting åt gräsgallor.
Är av samma åsikt som du, vill inte dalta för mycket med liniment och lindor..
Lindar ibland vid ridning men inte för ev gallors skull.

Det jag råder dig om du inte vill "skämma bort" benen på din unga häst, är att du använder så ren arnikaliniment och gnider in de dagar du pysslar med hästen.
Inga lindor eller dylikt, om inte hästen måste ha stöd! :cool:

Så gör jag på min dam även efter lite hårda jobb,men oftast åker lindorna på också(hon är lite skör i benen) eftersom det märks på henne att hon mår bäst så!
Blev lite skrivet om annat än ämnet:angel: men, men....

Är det vanligt med hårda gallor när hästarna börjar gå på gräs?
Min häst är nästan alltid lite smågallig, dock mjuka små gallor, men har nu fått större gallor. Ganska nyligen har han börjat vänjas in på gräs. Det som oroar är att det är hårdare gallor på v.f än på de andra benet..Och han hade kotledsinflamation tidigare iår just i det benet. Blev friskförklarad för lite mera än 2månader sedan.
Ska ringa vet på måndag, men är det vanligt att en häst får hårda gallor på bara ett ben?
Gallorna har försvunnit när benen varit lindade vid en ridtur, men kom tillbaka ungefär en halvtimme senare...

Och hur hård ska en galla vara för att räknas som "hård" ?
De hära är ju definitivt hårdare än på de andra benen, men man kan ju ändå trycka på dem..

tacksam för svar!

Vi har en häst i stallet som fått gräsgallor fast hon endast har betats "för hand" korta stunder nu! Så det är väl bara kroppens reaktion på foderbyte. Vissa är väl känsligare än andra. Jag vänjer in min tossa JÄTTEförsiktigt (ponny:grin:) men hon kan ändå få liite gallor..

Min mors häst fick iaf en stor galla på ena frambenet när hon var 4 och den har varit stor sedan dess. Hon är 18 i år och har aldrig haft någon skada och har heller aldrig haft ont av gallan.

Men det är ju klart ett varningstecken, det kan ju bero på något!

Annars upplever jag det som att iprincip alla hästar får lite mer gallor på sommaren. Gräs eller värme vet jag inte i alal fall. Men ex min brukar ju alltid ha ltie små på bakbenen. Men när det är snö/regn är även de benen helt torra och fina (naturlig kylning). Blir det varmt/torrt så kommer de tillbaka sådär ltie igen.

Ja, han är oftast lite gallig,men det brukar vara mjuka gallor-nu har han fått några hårda,men endast på ena frambenet. Men blev bättre med efter att ha linimentat med radital,har testat att linda nu ska se om de mjukar upp ännu mer o försvinner..
För det är väl om de inte försvinner fastän man ökar blodcirkulationen som man ska börja oroa sig på allvar...

Jag är en blandning tror jag - lite pjallig och lite förespråkare av "naturligt stärkande" behandling.
Den gamle kylde vi alltid benen på efter ridning och han var superfin i benen jämt. Vi spolade bara med kallt vatten, eller svampade, inget komplicerat. Det känns som en vettig sak att göra för att minska risk för svullnad och värme efter jobb, hästen verkade uppskatta det också. Så det är en vana jag fortsatt med på andra hästar. Men om det verkligen HAR förebyggande effekt vet jag inte.

En unghäst fick jämt fodergallor när det var mycket protein i maten, särskilt då på vårkanten när gräset kom. Spelade ingen roll att det var den ogödslade vinterhagen, det första spirande gräset är väldigt proteinrikt. Så jag brukar slänga ut lite halm i hagen till dem, och det var faktiskt uppskattat! När de knaprat och knaprat på grässtråna gick de bort och åt lite halm för att bli mätta verkade det som. Det fick ner de värsta gallorna.

Men sedan pjallar jag lite med att spola kallt och linimentar lite då och då vid gallighet, mest för att jag tror det är skönt. Det vet man ju hur tung man kan känna sig när man är lite svullen i fötter och vrister, att då stimulera blodflödet och cirkulationen av lymfa kan ju inte göra det värre iallafall.
Av samma anledning tar jag gärna ut och promenerar lite extra i de galliga perioderna, men tränar inte så hårt och är extra uppmärksam på hur benen reagerar efteråt. För att jag är lite orolig för hur benen ska tåla det: någon gång har de blivit lite varma och mer svullna av träning, och då blir det "promenad vila" någon vecka tills det lagt sig och man gör ett nytt försök.

Jag tänker som så att det är rätt bra om hästarna vet att vi är rädda om dem, och jag förebygger gärna med lite extra pyssel.
Därifrån till att linda/skydda i tid och otid är steget för mig långt. Linda gör jag om hästen behöver, om den har en skada som kräver värme eller sår som ska läkas i fred därunder eller så. Jag tycker att det hör till livet att få ett och annat skrubbsår, och att hästen behöver lära sig var den har sina ben för att kunna skydda dem själv. Men när den fått sitt sår tvättar jag det noga. Och om den upprepade gånger fått djupa balltramp så klär jag på den boots. Det finns gränser för min naturlighetsförespråkning. :p

Liknande trådar

Hästvård Vår islandsvalack, 20 år, har de senaste veckorna varit ganska gallig i benen, främst bak, strax ovan kotlederna. Det kommer och går...
Svar
15
· Visningar
2 691
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 374
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 469
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka