Gräsbrodd?

nimbo4ever

Trådstartare
Ska vara med på en hopptävling som hålls på gräs snart och undrar om jag ska ha gräsbrodd även om det inte är blött?
Är inte så erfaren kring detta.

Sv: Gräsbrodd?

Ta isbrodd om du måste brodda. Gräsbrodd kan ge förfärliga skador samt att de blir tvärstopp för hästen när den springer. Det leder till onödigt slit på benen.

Om det är blött tycker jag inte att du ska rida över huvud taget. Alldeles för riskabelt samt att du inte får något grepp med broddarna.

Du ska helt klart brodda även om det att blött eller inte.
Alla gräsbanor är olika och många är mindre bra medan andra tål rätt mycket vatten.

Om det är blött tycker jag inte att du ska rida över huvud taget. Alldeles för riskabelt samt att du inte får något grepp med broddarna.

Varför skulle man inte få något grepp med broddarna?
Det är ju det som är meningen med att man broddar, att hästarna ska få bra fäste som möjligt och inte halka och skada sig.

Förstår inte riktigt hur du tänker här? Jag var på en tävling för ett par veckor sedan då det ösregnade hela dagen. Med ordentliga broddar var det inte det minsta halt, och jag såg inte någon annan som hade problem med halka heller. Det är ju därför man har broddar...
Då är det värre om det är många starter så det blir upptrampat.

Klart du skall brodda! Vilken typ av brodd du skall ha bestäms beroende på väderlek och underlag (olika gräsbanor är olika mjuka/hårda).

Blindbrodda hemma, ta med lite olika typer av brodd (från isbrodd o uppåt) o fråga på plats om du är osäker. De som håller till på anläggningen dagligdags vet förmodligen vad som krävs för bra grepp i olika väderlek.

Det är förstås viktigt att inte överbrodda, men för den skull ska du inte undvika att brodda helt.

Tillägg - Har din häst en tendens att få balltramp så kan det vara bra om hen får boots på om du måste brodda med gräsbrodd. T e x har min ingen sådan tendens, så jag kör utan boots även när jag broddat. Jag hoppar ju inte Svår hoppning eller går ut i ** terräng, förstås - isf hade bootsen förmodligen åkt på!

Lycka till på tävlingen!

//C:)

Senast ändrad:

Jag har både ridit och sett massor av hästar gå terräng+hoppning i spöregn, på många olika gräsbanor. Skulle vi strunta i och starta bara för att det kommer lite regn? Nej det är nu som ryttarna får använda hjärnan! Det gäller att kunna rida på olika sorters underlag och att kunna anpassa tempo och vägval efter det:) Man lär sig även att anpassa utrustning efter rådande förhållanden broddar, skydd etc.

Sen är det klart, har jag en ung, orutinerad häst som är väldigt känslig för underlaget kanske jag väljer att inte utsätta den för detta.

Såhär fungerar det:

Är det mjukt i backen har man stora "fyrkantiga" brodd.
5531.jpg

Är det hårt i backen har man spetsiga.
5586.jpg

Är det ett mellanting kan man ha en fyrkantig på utsidan och en spetsig på insidan i skon.

På storhäst hade jag inte satt på någonting kortare än 2 cm. Allting som är kortare än så hjälper inte ett smack!!

• Gilla
Reactions: Sar

Svar till alla som citerat min kommentar.

Jag skulle välja att inte rida. I en lervälling anser jag inte att broddar får grepp. JAG anser att det är för riskabelt att rida i lera (gräs med regn), även med broddar. Jag skulle därför valt att avstå då jag inte vill utsätta min häst för det.

För korta broddar hjälper inte i leran. Längre hjälper mer. Snubblar hästen eller liknande så finns det risk för hemska skador. :crazy:

Men gräsunderlag+regn behöver ju inte alltid betyda lera/lervälling?? En gräsbana på sandunderlag tål ju mycket vatten innan det blir problem, medan en gräsbana på jordunderlag blir lerig mycket fortare. Är det så blött att det blir lervälling vill nog inte arrangörerna släppa ut några hästar på banan, för då lär den vara förstörd för resten av säsongen....

Ingen tävlingarrangör skulle ha tävlingar i lera.

Visst att visa gräsbanor är sämre och det kan bli väldigt blött och upptrampat men broddar gör så hästarna får bra grep och då går det att rida på även mindre bra underlag.

Ingen tävlingarrangör skulle ha tävlingar i lera.

Visst att visa gräsbanor är sämre och det kan bli väldigt blött och upptrampat men broddar gör så hästarna får bra grep och då går det att rida på även mindre bra underlag.

KL Jo, tro mig. Jag skulle igentligen tävla på en. Kom dit, såg banan, strök mig och åkte hem.

Du verkar ju vara ett broddproffs.... Snacka om snabbsammanfattning och "så här ÄR det"-inställning!!!

Vad för brodd man väljer beror på massa saker!!! Underlag (såklart!), häst (har den koll på fötterna eller är den lite "klantig"), höjd, vill ryttaren gasa eller ska dom rida en försiktig runda osv...
Generellt kan man väl säga som Ramona sa att en spetsig brodd på hårt underlag, en fyrkantig (fast jag hade nog snarare valt rund/oval) på mjukt. Sedan finns det otroligt många slags broddar som ser ut på massa andra sätt! Till exempel spetsig i toppen och rund närmast skon, använder jag gärna om botten har varit hård och det plötsligt börjar regna.
Jag har nog runt 20 olika broddmodeller i min låda, vissa ser snarare ut som mordvapen än broddar, men det är nog en annan historia!
Angående längden tycker jag att 2 cm brodd i framskorna eller på insidan bak låter farligt långt!!! På utsidan i bakskon kan man lugnt skruva i långa brodd, men fram ska man vara försiktig!
Dels för att hästen lätt kan trampa sig på brodden eller slå upp mage/armbåge och dels för att den landar "för stumt och fast". Lederna i benets undre delar behöver viss flexibilitet och ett visst glidmoment för att belastningen inte ska bli för stor och slitaget högre än nödvändigt. Med för stora broddar fram är risken för ledskador stor!!! Halkrisken/skaderisken måste vägas mot varandra, inte alltid så lätt....
Vet många internationella toppryttare som ALDRIG har längre broddar än 1cm i framskorna och det första dom gör när dom kommer ut från banan är att brodda ur fram.
Som du kanske märker är broddtemat mer komplicerat än man kan tro... Det bästa är nog att du frågar en rutinerad ryttare/hästskötare om råd så kan om säkert visa dig!!!
Lycka till!!!

Såhär fungerar det:

Är det mjukt i backen har man stora "fyrkantiga" brodd.
5531.jpg

Är det hårt i backen har man spetsiga.
5586.jpg

Är det ett mellanting kan man ha en fyrkantig på utsidan och en spetsig på insidan i skon.

På storhäst hade jag inte satt på någonting kortare än 2 cm. Allting som är kortare än så hjälper inte ett smack!!

Jag håller inte riktigt med, har i princip alltid jättesmå, rund brodd när jag rider fälttävlan eller hoppar på gräs. Dessutom är de utslitna nu, funkar jättebra även när det är lite brött. Mina fyrkantiga något större brodd åker på om det är jättekladdigt. De större gräsbrodden, spetsigare har jag inte ens använt.
Viktigast är att de har bra fäste bak.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 017
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 507
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka