gräsbrodd i transport?

F

Fjanton

Hej är det farligt att ha gräsbroddar på när man åker ca 1/2 timme i transport om man har ca en halv meter djupt spån i transporten? Tack på förhand!:bow:

Sv: gräsbrodd i transport?

Har du en halv meter spån i transporten??!! :eek:

Men han ska väl inte behöva kissa på en halvtimme? Tycker att det låter lite onaturligt med så mycket spån i en transport...

Men han ska väl inte behöva kissa på en halvtimme? Tycker att det låter lite onaturligt med så mycket spån i en transport...

Eftersom han står inne i transporten mellan tävlingarna så skall han kunna kissa. Det tar sin tid mellan klasserna på hopptävlingar.

Om hästen är av den sorten som står stilla och att den som kör bilen gör det "snyggt och fint", kan nog ha broddarna på om du har ordentliga transportskydd på benen. Men en halv meter spån i transporten!!! Hur gör du när du ska lasta ur? Åker inte en massa ur transporten och ut på backen?

Om hästen är av den sorten som står stilla och att den som kör bilen gör det "snyggt och fint", kan nog ha broddarna på om du har ordentliga transportskydd på benen. Men en halv meter spån i transporten!!! Hur gör du när du ska lasta ur? Åker inte en massa ur transporten och ut på backen?

Nej det åker inte ut. Han går ut väldigt lugnt och försiktigt.

jag skulle ALDRIG transportera med brodd... snacka om illa trampskador det kan bli, oavsett hur mycket spån man har :crazy:

Sen tycker jag som de andra, att en halvmeter låter VÄLDIGT mycket... slår kusen huvudet i taket? ;)

jag skulle ALDRIG transportera med brodd... snacka om illa trampskador det kan bli, oavsett hur mycket spån man har :crazy:

Sen tycker jag som de andra, att en halvmeter låter VÄLDIGT mycket... slår kusen huvudet i taket? ;)

Nej han slår inte huvudet i taket! Vi har en väldigt hög och bred transport.

fattar i alla fall inte hur du får det att stanna på transporten. en halv meter är strax över mitt knä (jag är 166 lång) men golvmattan lär ju inte ta stryk av brodden med så mkt. strö.

för trampskador kan jag inte tänka mig att det har någon betydelse om det är 1/2 meter eller "bara" 15 cm strö, en brodd trasar ju även boots om dom trampar sig illa (och transportskydd).

seriöst?
Ärligt så tycker jag att både brodd undertransport och en halv meter strö låter farligt. När det är så mkt strö så är ju risken större för snetramp och stäckningar eller ännu värre olyckor.

Dessutom är det väl inte så svårt att skuva dit brodden när du kommer till tävlingen och ta av dom innan du åker igen.

kl

Konstigt hur olika det är

Vi som har travare transporterar ALLTID med brodd under vintertid, och det är ju direkt inga gräsbrodd utan korta vassa. Ibland sätts det på boots(filtboots) och bandage o vaddstycken , men även kan dom åka "nakna" på bena.

Det borde ju inte vara skillnad på ridhästar o travhästar
Att ha en "brallande" häst vid urlastning på tävling utan brodd på vintern är ju för mig helt ofattbart.

Jag sätter i brodden hemma innan jag åker till träning/tävling. Ganska mycket spån i släpet drygt 1 dm, boots på hästen. Detta för att hästen är lugn som en filbunke hemma men väl framme på träning/tävling så har min häst svårt att stå still och det är ett rent h-vete att brodda på plats

Är du säker på att du har en halvmeter? Låter väldigt mkt, tom. min kille reagerade på detta.. ?:angel:

ja en halvmeter spån....om man tänker hur högt huvudet är på dom med nån cm spån, så lär ju knappt hästen få plats på höjden , men det kanske är en pyggahäst :idea:

Det har hänt att jag transporterat med gräsbrodd.

Och precis som Martha skrev så transporterar även jag oftast med isbrodd på vintertid. Använder dock nästan alltid boots vid transport med brodd.

Jag har inte precis mätt höjden på spånet det är bara vad jag tror att det är men jag kan jö alltid gå ut och mäta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 224
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
815
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31