gräsbrodd? (hjälp)

P

Panikie

Hej.

Jag ska anmäla mig till en hopptävling som går på gräs, i vanliga fall har jag haft skor med 4-hål i. men den här gången har ponyn fått på sig skor med bara 2-hål i.

Frågan är då, kan jag tävla på gräs med 2 gräsbrodd i varje sko runt om? Jag har tävlat på gräs med 4 brodd, är skillnaden stor?

kan förstå att det är mer riskabelt att bara rida med 2 brodd om vädret/underlaget är dåligt. men om vi bortser från det?!

Har ni några egna erfarenheter, eller hur skulle ni ha gjort? Det skulle vara snällt också om ni kunde visa bild på vilka gräsbrodd som är bäst och lämpar sig bäst till ponny.

tack på förhand. :)

Sv: gräsbrodd? (hjälp)

Jag skulle aldrig aldrig aldrig ha 4 brodd på gräs.
Risken är alldeles för stor att hästen skulle trampa sig med bakhovarna, och fram bromsar det upp alldeles för mkt i landningarna.
Rider jag på gräs har jag 2 brodd eller inga alls.
Rider även fälttävlan, och har samma "broddpolicy" i terrängen.

Jag har vanliga fyrkantiga, är det dåligt underlag har jag ett par lite större som är en aning mer spetsiga.

Skriver under på allt PF säger (vi gillar att svara i kör :D) och tillägger att det är farligare att tävla med 4 brodd i varje sko än 2.

har också bara två broddar i varje hov.. dock brukar jag ha en lite längre brodd på ytterbak då detta minsksar halkrisken avsevärt!

med ytterbak menar jag de yttersta broddhålet & inget annat ;)

Jag brukar ha mindre brodd innerst än ytterst, funkar bra!

Har bara 2 broddar i varje sko, vanliga fyrkantiga.

okej tack alla, den här tråden kan läggas ner nu!!

Liknande trådar

Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 637
Senast: MonteRose
·
Utrustning Jag undrar hur ni broddar när ni tävlar HOPPNING på GRÄS... Vill ha svar från er som vet var ni pratar om!! * Hur många broddar har ni...
Svar
4
· Visningar
2 278
Hoppning Jag ska tävla på gräs nästa helg och började söka runt efetr brodd, men det finns ju hur många varianter som helst så jag bli lite...
2
Svar
20
· Visningar
6 131
Senast: silversvart
·
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2