Gräsandsungar i vattengrav

S

Siriano

Jag har hittat ett gäng gräsandsungar i en vattengrav på en terrängbana. Det är ca 40 cm höga, raka kanter i vattengraven (den är inte uppfylld för tillfället utan har endast lite vatten på botten f.n.) så jag har väldigt svårt att se att de kan ta sig upp själva. Mamman ligger uppe på land och flyger ner till dem ibland, men flyger sedan själv upp för att vila. Sover inte änderna på land? Kommer ungarna klara sig utan hjälp "utifrån"?

Det finns flera andra vattensamlingar 50 meter bort där ungarna kan gå i och ur själva, bör jag flytta dem dit? Finns det några tips på vem jag skall kontakta (i Halmstad) eller kan jag göra det själv? Enligt Naturvårdsverkets hemsida verkar det inte vara ett jättestort no, no att flytta djuren själv iaf...

Sv: Gräsandsungar i vattengrav

Kolla med någon fågelförening.
Vår Fågelvärld Sveriges Ornitologiska Förening
Telefon: 035-37453
Telefax: 035-34729
Genvägen 4
30240 HALMSTAD
Googlade lite....

Tack! Du måste haft bättre sökbegrepp än mig för jag fick upp flera tusen träffar men inget bra telefonnummer. ;)

Tyvärr får jag inget svar där, jag får prova senare. Om jag inte får tag på dem, vågar jag isf flytta änderna själv?

Jag hade fiskat upp dom för dom orkar inte simma hur länge som helst utan drunknar till slut:cry: Och om mamman finns nära hämtar hon dom så fort du lämnat platsen i annat fall ta kontakt med ett djursjukhus/klinik dom vet säkert vem som kan föda upp dom och återföra dom till naturen när dom är stora nog! Lycka till!

Kan du lägga ner en bräda som en stege? Annars är det väl håv som gäller.

Kan du lägga ner en bräda som en stege? Annars är det väl håv som gäller.

Ja det enklaste ar att lagga ner en brasa med ena sidan uppe pa fasta land....

Sa kan de sma klampa up sjalva!

Sa gor jag med vart nergravda badkar ( som ar skoldpaddsdamm om somrarna) for att grodor och paddor som trillar i ska kunna komma upp igen, nar den inte anvands till paddisarna....

/KT

Liknande trådar

Hästhantering Jag använder en kär väns nick så vet ni vem jag är annars så håll det för er själv. Idag hände något som jag inte vet hur det gick till...
2
Svar
26
· Visningar
4 465
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar