S
Siriano
Jag har hittat ett gäng gräsandsungar i en vattengrav på en terrängbana. Det är ca 40 cm höga, raka kanter i vattengraven (den är inte uppfylld för tillfället utan har endast lite vatten på botten f.n.) så jag har väldigt svårt att se att de kan ta sig upp själva. Mamman ligger uppe på land och flyger ner till dem ibland, men flyger sedan själv upp för att vila. Sover inte änderna på land? Kommer ungarna klara sig utan hjälp "utifrån"?
Det finns flera andra vattensamlingar 50 meter bort där ungarna kan gå i och ur själva, bör jag flytta dem dit? Finns det några tips på vem jag skall kontakta (i Halmstad) eller kan jag göra det själv? Enligt Naturvårdsverkets hemsida verkar det inte vara ett jättestort no, no att flytta djuren själv iaf...
Det finns flera andra vattensamlingar 50 meter bort där ungarna kan gå i och ur själva, bör jag flytta dem dit? Finns det några tips på vem jag skall kontakta (i Halmstad) eller kan jag göra det själv? Enligt Naturvårdsverkets hemsida verkar det inte vara ett jättestort no, no att flytta djuren själv iaf...