Sv: gräs?
Jag är 22 år, varit helt sjukskriven i lite mer än 1,5 år, och kommer troligtvi vara det ett bra tag till, nuvarande intyg sträcker sig till sista oktober, och nästa kommer antagligen sträcka sig över hela vintern eftersom jag ändå inte har en chans att bli bättre då. Igentligen borde jag sjukskrivit mig kanske 6 månader innan, men jag valde att säga upp mig istället då jag kände att det jobbet skulle jag aldrig kunna komma tillbaka till iaf... några månader senare fick jag praktik på ett djursjukhus, skulle vara 3 månader, men klarade bara 2 då jag fick så grymt ont att jag inte kunde sova eller äta överhuvudtaget, så när jag inte hade sovit eller ätit på 4 dagar så sjukskrev jag mig (jag är en envis jävel) så här i efterhand skulle jag kanske sjukskrivit mig redan första veckan, för redan då hade jag enorma smärtor, och då hade kanske min sjukskrivningstid blivit kortare. Men det är ju lätt att vara efterklok.
Det jobbigaste för mig är att det har gått så fort, mitt huvud hänger inte med, jag tror fortfarande inne i skallen nånstans att jag kan lasta några ton höbalar på en dag utan att känna av det överhuvudtaget, när jag i själva verket idag kanske kan lasta 5
st en bra dag, och kan inte ens ta min egen vikt en dålig dag...
Det är mitt första egna föl, det har jag inte stuckit under stolen med, så självklart har jag inte den rutin alla erfarna uppfödare här har! Och det är ju inget konstigt med det.
Men jag tror inte min häst gick ner i vikt för att jag red henne, utan att det var för att vårat bete är för dåligt och jag borde varit snabbare med att stödutfodra henne, men när man är oerfaren så vet man inte, och jag har alltid hört att det är så bra när de får föl på våren, för på sommarbetet behöver de inget extra då... något som uppenbarligen inte stämmer. och dessvärre så är man ju tvungen att lära sig det, och det är ju hästarna som blir lidande, nu var det ju aldrig nån fara för nåns liv eller liknande, men med en människa som kanske inte är så kunnig så kanske det kan hända rätt lätt.
Stor ambition inom sporten vet jag inte om jag har... då hade jag nog inte köpt en utställningshäst att rida distans på
även om det ju vore jätte kul om det gick bra!
Kunskapen jag har inom avel har jag fått från dels andra uppfödare, men även skolan, och så äger jag givetvis den där fölboken som alla på buke rekomenderar
Ang foder så har jag gått 2 st foderkurser, en för samtliga arter på skolan, och en inriktad på häst... jag riktade dock in på häst på båda, och den ena fick jag mvg på då jag kunde redogöra alla tarmar och grejjer och vad som gjorde vad osv osv...
Föresten så kom embalaget till analysen igår, så idag ska jag ringa bonden o se om han har tid! (och denna gång ska jag komma ihåg att lägga i pappret med mitt namn och vad jag vill ha analyserat
)
föresten har jag lagt till 0,5 kg musli med, så att hon ska äta upp linfrökakan så var jätte äcklig haha! hon stod o flämmade varje gång hon fick en tugga sånt!
Fölet har oxå fått mkt mer energi och man får passa sig lite, så den extra energin verkar gå över i mjölken med, märren börjar bli rastlös, men jag ska ha is i magen tills utställningen, om min medhjälpare vågar det... jag hoppas märrens visning är först så att hon hinner få ur sig lite energi medan jag håller i snöret eftersom hon har mer respekt för mig.