C

CarolineNSV

Hej!
Sitter här och funderar...mitt i natten(!!!!):angel:
Har hållt upp med hästarna ca 4 år. och gräset har växt sig likt en grön gräsmatta på en del av där vi planerat hagen, på den större delen är det längre gräs och inte lika "proteinrikt" (säger man så?) skulle jag tro. Det är heller inte så grönt än.

Men om jag tar hem hästen om vi säger om ca 2 veckor, finns det någon risk med det då, att släppa han på det, med tanke på fång? Det kanske inte har hunnit bli nått "sprutt" i gräset än? Man vill ju inte heller om gräset är rikt, ge hästen för Mkt kraftfoder...Till en början får han gå en stund själv tills vi finner ett lämpligt sällskap.

Vet ni? Eller är det jag som bara är överbeskyddande :eek:
Hur gör jag?

Tack på förhand.

Sv: Gräs!!!

Mitt råd är: var försiktig! Det är deffinitivt sprutt i gräset, det är det första gräset som är "farligast"!
Det är lugnare efter midsommar, förutsatt att det då är nerbetat en gång.
Vänj magen långsamt, börja med 10 min om dagen och öka succesivt.
Se oxå till att hästen inte är för rund om magen när den börjar med gräs.

Tack för svaret! :)
Det var detta jag befarade...
Hur många dagar ska jag låta honom beta i ca 10 min?

3-4 eller mer?

Jag bukar köra 10 min i 3 dagar sen ökar jag med 5 min per dag ungerfär tills jag e uppe i en halvtimme.
Sen brukar han få börja gå i hagen en timme eller två i en veckas tid.
Beroende på hur mycket gräs och hur glupska de är ökar jag sedan tiden lite då och då.
Det kan vara bra att vila magen helt från gräs en dag ibland om man har möjlighet.
Min d-ponny som aldrig haft fång och som är lagom i hull behöver jag inte "dutta" med så mycket. Han får gå ut på gräs ganska snabbt. Han har nu betat gräs 15 min i5 dagar och ska nu få börja gå 1-2 timmar om dagen i gräshage
Medans fångshettisen som just nu e tjock ska banta först, så han får beta 5 min om dagen bara. jag tänker inte öka det förrän han är smalare...vilket lär ta tid.

det är svårt att veta hur man ska göra, men man får lita på sitt sunda förnuft!
Hoppas det går bra för dig!

Tack! Jo man är ju så orolig, man vill ju hästens bästa. Men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det... alla mina hagar är gröna, eftersom det inte är upptrampat nu, och jag får hem häst nu igen. Jag har ingen paddock el dyl heller.

Har dina haft fång nån gång?
Vart går de nu, de kanske har fått äta lite gräs redan??

Jobbigt när det blir så krångligt med bara gröna hagar! men du kanske kan dela upp nån i en liten hage som du sen utökar allteftersom, så att gräset "tar slut" ganska fort och de inte kan stoppa i sig obegränsat?
Och så kanske du får ha de inne lite längre på dagarna såhär i början, även om det blir trist för dem.
Jag hoppas mina tips är till nån nytta!

Såg bilden på "din blivande kille" nu! Så otroligt fin!! jag blir jätteavis!
Lyckos dig!

Jo jag har funderat på att ha honom inne lite mer då i början. lite synd men ändå för hans bästa..

Tack! Ja han är otroligt fin! Har du Nordis? :)

Nej jag har ingen Nordis men önskar att jag hade en! Älskar nordisar, de är sååå härliga!:bow:
Har en d-ponny, en korsning av lite grövre modell så jag får låtsas att han är en nordis!:bump:
Är det vanligt att nordisar får fång? vet du nåt om det? Som shettisar tex får ju lätt fång...
Har du haft nordisar förut?
Oj vad många gånger jag skrev ordet nordis!!:rofl: :rofl:

Nej dom säger ju att dom brukar vara "imuna" emot de flesta sjukdomar, dvs håller sig väldigt friska.
Har aldrig haft Nordis förut :)
Har haft shettisar, whels mountains, S. Varmblod.
Ena shettisen hade svår fång. Ibland var det lindrigare och ibland rent ut sagt "förjävligt"!!! snyft
men hon springer på de evigt gröna ängarna nu o kan äta hur mycket hon vill :)

Vad ska du göra med din nya pålle? Rida, köra?
Ja visst är det jobbigt att ha en fånghäst.
Man vet aldrig när de ska bli riktigt dåliga, min har visst lite "fångtendenser" nu enligt hovslagaren, så jag är orolig för sommaren. :(
Vill att mina hästar ska äta gräs! jag kan sätta dem i hagar brevid varandra, så den ena kan äta gräs och den andra inte, men problemet är att "fångisen" rymmer genom allt för att ta sig till sin kompis! Spränger igenom, kryper under....suck

ja det blir lite av båda två ;)
Till en början måste jag bygga upp både kondition och muskulatur. Eftersom han inte hållt igång särskilt mycket.

Sen har man nästan dåligt samvete och tycker synd om fånghästen när han inte får njuta av sommaren som dom andra. Men någonstans vet man också att det är för dens bästa.

Vi hade en hage med mindre gräs. Och stängslet bestod av två eltrådar och en bräda längst ner. Men du kanske har provat detta?
Men dock aldrig varit med att hästen "sprängt" sig igenom. Vet inte vad som är bäst.
En häst som verkligen vill ut är svårt att hålla kvar. Dom är påhittiga ;)
Hoppas det löser sig för dig med och att det blir en bra sommar!
Nu ska vi iväg och haga lite mer och grovstäda i stallet :)

Har fem runda småhästar, shettisar och russ. De går nu i sin vinterhage och gnager och gnager på allt som växer. De är nu nere på rötterna och glufsar. Är inte rötterna också näringsrika? Vågar jag släppa dem på betet som är 3 cm ? Tycker redan att en av dem har "hård nacke". De får fjolårshö i hagen 2 ggr/dag och jag tar in dem vid 20-tiden då de får både lite hö och halm. Jag är rädd att de ska få sandkolik om de inte snart får gräs. Det är som att välja mellan pest och kolera.Även om man vänjer dem vid gräs är väl fångrisken stor?

Jo detta är jätte jobbigt. Men jag tror man även är uppskrämd och blivit för överbeskyddande. Det första gräset är väl det värsta och mest näringsrika, ju längre desto "bättre"...
Du kanske kan släppa ut dom en stund på gräset?

På icke gödslade beten har har jag alltid släppt på helt direkt utan invänjning. Så gjordes det också i min uppväxttid. Sammanlagt är det nog flera 1000 observationstillfällen. Ingen enda gång har fång inträffat. Raserna har varit av lättfött slag, kallblod och naturraser. Alla har alltid upphört med kraftfoder i sbd med betessläpp.

Men en vän har fått fånginsjuknande flera gånger vid släpp på gödslad vall.

Jag skulle nog inte släppa en häst som haft betesfång tidigare direkt på bete. Annars bör det inte vara problem på ogödslad vall vilket jag förstått att du har?

PS – det är inte protein som framkallar fång utan speciella kolhydrater som finns mest i tidigt gräs.

HH

Ok! Tack känner mig faktiskt lugnare, efter att fått lite tips här :)

Liknande trådar

Foder & Strö Har byggt en lunch-hage ca 30 kvm med fodergrind till hästarna i helgen där em-höet ska serveras.Problemet är bara att det finns lite...
Svar
5
· Visningar
1 073
Senast: Krans
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 728
Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 925
Senast: Amk
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 181
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka