Gräs som ej huggts ännu = förstört?

Sv: Gräs som ej huggts ännu = förstört?

Låter lurigt det där, för det är trädor som inte får putsas innan 1 juli och det har inget med biologisk mångfaldsstödet att göra. Och från trädor får man inte ta foder om det inte finns dispens som tex bönderna på Gotland söker nu. Biologisk mångfald heter inte exakt så nu sedan de nya stöden kom 2007, men även i sin nya tappning gäller de betesmarker och slåtterängar. På slåtterängarna finns inte någon regel om när man får skörda.

FEL! Har man bidrag för slåtterängar får inte dessa huggas innan den förste juli. Allt för att det ska ske på gammaltvis med att gräset fröar av sig innan det huggs, för att trygga nästa års återväxt.. Det huggna gräset ska sedan tas bort från ängen och får användas till foder utan problem. Så Wilfa har helt rätt detta bidrag löd tidigare under de som fanns för biologisk mångfald. Har bytt namn fr o m i år men den första juli gäller fortfarande.

FEL! Har man bidrag för slåtterängar får inte dessa huggas innan den förste juli. Allt för att det ska ske på gammaltvis med att gräset fröar av sig innan det huggs, för att trygga nästa års återväxt.. Det huggna gräset ska sedan tas bort från ängen och får användas till foder utan problem. Så Wilfa har helt rätt detta bidrag löd tidigare under de som fanns för biologisk mångfald. Har bytt namn fr o m i år men den första juli gäller fortfarande.

Är inte det ett stöd som kräver att man slår med lie?

*kl*
här sliter vi våra gråa hår och tittar på gräset som snart gulnar på fälten. det är bara att ställa in sig på ett hö med låga värden för vår del. vi brukar slå efter midsommar då vi har lättfödda fritidshästar men detta känns inte kul:(.
nu känns det viktigast att få in ett hygienskt bra foder, värdena går ju att komplettera.

*kl*
här sliter vi våra gråa hår och tittar på gräset som snart gulnar på fälten. det är bara att ställa in sig på ett hö med låga värden för vår del. vi brukar slå efter midsommar då vi har lättfödda fritidshästar men detta känns inte kul:(.
nu känns det viktigast att få in ett hygienskt bra foder, värdena går ju att komplettera.

Håller med! Hellre ett hygieniskt ok foder med låååga värden inne än allt slaget på fältet med höga värden, förstört och måste köras "till skogs".

Men ibland drömmer jag om en liten dvärgkanin att höbärga till istället! Extremår kunde man ju fast sitta med hårtorken då!! :rofl:

Känner det samma!

Och regnet bara öser ner!

Så som jag fattat det så handlar det nått om nått EU-bidrag om det står längre (lät det som på hos en granne till bonden)...NÅN SOM VET MER OM DETTA?

Känner mig kluven till höet,har en nordis som är väldigt lättfödd,så till henne blir det säkert bra,men unghästen på 2 år måste jag nog fodra upp ganska rejält om vi ska ha det höet...:crazy:

Är inte det ett stöd som kräver att man slår med lie?

Vet inte hur det blir från och med i år då det ändras lite. Men innan behövde du inte slå med lie men du fick ett högre belopp om du gjorde det. Precis som att du får mer stöd om du sedan efterbeter på sensommaren.

Känner det samma!

Och regnet bara öser ner!

Så som jag fattat det så handlar det nått om nått EU-bidrag om det står längre (lät det som på hos en granne till bonden)...NÅN SOM VET MER OM DETTA?

Det finns två olika bidrag som gör att man får vissa datum för när det ska slås. Dels ett för träda d v s att man tar delar av bra jordbruksmark ur produktionen. Dessa bitar ska det växa något på ändå, ofta då vall för att minska läckage av miljöfarliga saker som kväve. De måste slås efter ett visst datum och det som huggs av måste tas bort från fältet. Det får inte heller användas till foder eller bete om man inte får tillstånd av mycket speciella skäl. Vilket är mycket svårt att få. Men dat kan vara t ex extremt väder där allt annat bete torkar eller regnar bort så att bönderna inte har foder till djuren.
Sedan så finns det för värdefulla naturbetesmarker d v s inte odlade vallar andra bidrag. Där ett av dem innebär att man sköter marken som man gjorde förr. Då lät man de örter och gräs som fanns i vallen gå upp i frö och fröa av sig innan man slog fältet. Allt för att trygga återväxten till nästa år. Från dessa vallar får man ta foder och även efterbeta. Man får till och med mer betalt om man betar dem efter slåttern.

I detta fallet har länsstyrelsen (tror jag det är) satt datumet 1/7 som villkor för bidrag för 'biologisk mångfald'.
Villkor för detta kan sättas individuellt beroende på vad som växer på den aktuella marken.
Det är alltså inte min mark, men markägaren förklarade detta för mig.

/Mike

Sedan så finns det för värdefulla naturbetesmarker d v s inte odlade vallar andra bidrag. Där ett av dem innebär att man sköter marken som man gjorde förr. Då lät man de örter och gräs som fanns i vallen gå upp i frö och fröa av sig innan man slog fältet. Allt för att trygga återväxten till nästa år. Från dessa vallar får man ta foder och även efterbeta. Man får till och med mer betalt om man betar dem efter slåttern.

Naturbetesmark känner jag till, de stöden har jag själv fått innan. Då betar du ju bara, du slår inte gräset. Där fins restriktioner bla får djuren inte går där på vintern.

Sen har jag tilltat på Jordbruksverkets hemsida och hittat regler för slåtterängar. Det gäller ju bara för åkrar som inte är lämpliga att plöja. Det är väl inte så många som utnyttjar de stöden. Eller? På riktiga åkrar som varit upplöjda relativt nyligen öär man väl inte kunna söka de här stöden.

Jag vet två stycken som utnyttjar stöden för slåtterängar. Dels min granne och dels en arbetskamrat.
Grannens äng som han har stödet på är en våtäng, som bara går att slå under rätt väderförhållanden. Arbetskamratens mark ligger i ett naturskyddsområde. Själv hade jag kunnat få på två bitar av min mark men det hade inneburit så mycket arbete med att ändra stängsel att jag låtit bli. Det är gamla slåtterängar som ligger ihop med en våtmark och som både har den biologiska mångfalden och gamla anor. Benämns bl a som slåtteräng på de gamla markkartorna från förra sekelskiftet.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Inleder med att tala om att jag helst vill ha svar från Er med koll på hösilage, skörd, kvalité osv... Jag bokade andraskörden hos en...
Svar
1
· Visningar
930
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama