Gränser för volontärarbete

Du behöver inte förklara för mig hur man leder volontärer, har över tio års erfarenhet av området. Det är därför jag lyft frågan i denna tråden. Se gärna mitt svar till inlägget där jag blev kallad översittare.
Ok, men för mig blir det rimligt att man i en välgörenhetsorganisation prioriterar resurser så klokt som möjligt. Det är garanterat lättare att hitta någon som kan koka kaffe och vattna blommor än att hitta nån som tex kan koordinera säkerhetsplaneringen i en krigszon eller som kan hantera adminsysslor/it osv. Ska man lägga pengar på lön så är det rimligare att avlöna någon för ett nischat område/område med mer ansvar än för något 95% av befolkningen kan. No-brainer för mig faktiskt.

Vet inte hur många timmar jag stått vid de verse olika grillar för att kränga hamburgare under tävlingar, arrangerat aktiviteter och läger etc i olika ideella organisationer. Hur kul som helst! Min gräns hade dock gått om jag blev schemalagd att plocka undan efter stallets anställda liksom :)

Så jobb som behöver utföras är olika värda? Är det mindre fint att hålla rent?

Hela mitt liv har jag gjort ideellt arbete. Mestadels föga glamorösa uppgifter.

Uppgifter behöver göras. Personers kompetenser nyttjas där de är bäst lämpade. Dvs om du kan göra mer kvalificerat arbete under den tiden det tar att utföra ren service så ska du inte göra en service.

Min fd svärmor hade nog varit fullständigt perfekt för ett sådant volontärsjobb. Hon hade älskat att se till att folk hade kaffe, rena bänkytor, ompysslade blommor osv så att de kan fokusera på det dom är bra på.
Jag ser istället ut som ett träsktroll och luktar död sumpbäver efter en insatsdag...

Rätt person på rätt plats.

Ok, men för mig blir det rimligt att man i en välgörenhetsorganisation prioriterar resurser så klokt som möjligt. Det är garanterat lättare att hitta någon som kan koka kaffe och vattna blommor än att hitta nån som tex kan koordinera säkerhetsplaneringen i en krigszon eller som kan hantera adminsysslor/it osv. Ska man lägga pengar på lön så är det rimligare att avlöna någon för ett nischat område/område med mer ansvar än för något 95% av befolkningen kan. No-brainer för mig faktiskt.

Uppgifter behöver göras. Personers kompetenser nyttjas där de är bäst lämpade. Dvs om du kan göra mer kvalificerat arbete under den tiden det tar att utföra ren service så ska du inte göra en service.

Exakt!
Vi är ju flera på buke som både projektlett volontärinsatser och volontärat själva, och det borde vara rätt självklart att det inte finns en enskild sanning om vad som är effektivt för organisationen eller värdeskapande för volontären.

Själv har jag (både i mitt betalda jobb och ideellt) samordnat "coola" insatser med ett par tiotals miljoner i budget (och blandat anställda och ideella i arbetet), men volontärar gärna med att städa kattlådor. Värdet för mig? Jag gör en uppgift som behövs i en organisation jag tycker är viktig. Noll värde i ett cv eller i "personlig utveckling". Det är inte därför jag volontärar. Uppgiften behöver göras och den upplevda nyttan och en fikastund med andra i samma organisation är belöning nog.

Senast ändrad:

Que? Varför skulle jag tycka att det är mindre värt att hålla rent? Det är ju ett sjukt viktigt jobb! Arbetsplatser och skolor hade ju inte kunnat gå runt utan städare, restaurangen utan diskare/runner, sjukhuset utan vaktmästare..

Det låter ju som att de säkert hade kunnat ha någon anställd för jobbet.

Med det sagt ser jag inga problem med att efterlysa volontärer. Det finns många som vill göra gott och bidra i samhället, eller söker ett meningsfullt sammanhang att vara i. Jag kan till stor del förstå diskussionen om lön för arbete, samtidigt saknar jag ibland känslan av ett community. Jag är sekreterare i vår samfällighet och har både städat förråd, skruvat bänkar och sett över avtal det senaste året. Jag upplever ofta att folk ifrågasätter om ingen annan kan göra det här. Jo visst, men jag bor ju här precis som alla andra. Grunden, som jag ser det, är att alla ska ha möjligheten till försörjning och en trygg ekonomi. Det är viktigast av allt. Men därefter efterfrågar jag nog mer samhällsengagemang och ideellt arbete. Vi har blivit hemskt individualistiska idag, och jag tror ju att just sammanhang, sällskap och meningsfullhet är en grund i vårt välmående. Sen ska ju volontäruppdrag vara anpassade för det också, tycker jag, där det finns utrymme för ovan också. Inte bara slavarbete.

En annan aspekt som jag inte lyft tidigare är att jag inte förstår vad man som volontär får ut av det. Många organisationer har ju att volontärer får gå kurser eller utbildningar gratis, typ "volontärprogram". Du lär känna organisationen och utvecklas som människa. Du arbetar i team och lär dig agera i grupp.
Här verkar det inte finnas någon USP eller mervärde överhuvudtaget förutom betalda SL-biljetter (vilket är bra). Saknar liksom någon slags volontär"anda".
Det är upp till var och en att avgöra. För någon kan det var ett steg bort från ensamhet, någon annan vill ha in en fot i organisationen för att få andra volontäruppdrag och en tredje kanske mest vill bidra men inte med något avancerat.

Bara för att du inte ser något värde i ett volontärjobb så innebär det inte att alla har samma preferenser och gillar man inte upplägget så behöver man inte söka tjänsten. Uppenbarligen är den inte rätt för dig.

Att städa efter sig själv tycker jag inte man behöver en extra människa för. Inventering av material, posthantering, ja det kan jag väl köpa. De borde ge någon som arbetstränar eller dylikt tjänsten.
Om de inte planerar att anställa någon till uppgifterna så är det inget bra jobb att arbetsträna på, då känner man sig förmodligen bara utnyttjad och att anställa någon tar resurser från kärnverksamheten.

Jag ser inte det som konstigt att en organisation som i huvudsak sysslar med volontärarbete även har volontärarbete i Sverige.

Om de inte planerar att anställa någon till uppgifterna så är det inget bra jobb att arbetsträna på, då känner man sig förmodligen bara utnyttjad och att anställa någon tar resurser från kärnverksamheten.

Jag ser inte det som konstigt att en organisation som i huvudsak sysslar med volontärarbete även har volontärarbete i Sverige.
Ja, det är faktiskt ett stort problem i samhället att så himla många "lätta" arbeten, speciellt deltid antingen försvunnit eller skjutits över till andra andet är svårt att hitta anställningar för dom grupperna. Det hade varit perfekt på mitt jobb istället för att chefer och sådant tömmer diskmaskiner tex.

Som sagt, företag, kommuner och sådant bör anställa folk. Volontärarbete är en annan sak

Min fd svärmor hade nog varit fullständigt perfekt för ett sådant volontärsjobb. Hon hade älskat att se till att folk hade kaffe, rena bänkytor, ompysslade blommor osv så att de kan fokusera på det dom är bra på.
Jag ser istället ut som ett träsktroll och luktar död sumpbäver efter en insatsdag...

Rätt person på rätt plats.

Den dagen jag inte längre håller för att göra mer fysiska uppdrag skulle det passa mig utmärkt! Hjärnan tar jag inte längre för given, så bara för att jag gör ett avancerat jobb idag är jag inte så säker på att jag skulle kunna bidra med något som kräver det i längden.

Har jobbat med både hemstäd av typen "både storstäd och piffa blommor åt små rika tanter" och i restaurang, och att se till att människor har bra förutsättningar och en trivsam miljö är märkligt nog något jag verkligen finner nöje i.

Att samla in pengar eller liknande hade däremot varit över min döda kropp, finns få saker som skulle ge mig mer ångest tror jag?

Den dagen jag inte längre håller för att göra mer fysiska uppdrag skulle det passa mig utmärkt! Hjärnan tar jag inte längre för given, så bara för att jag gör ett avancerat jobb idag är jag inte så säker på att jag skulle kunna bidra med något som kräver det i längden.

Har jobbat med både hemstäd av typen "både storstäd och piffa blommor åt små rika tanter" och i restaurang, och att se till att människor har bra förutsättningar och en trivsam miljö är märkligt nog något jag verkligen finner nöje i.

Att samla in pengar eller liknande hade däremot varit över min döda kropp, finns få saker som skulle ge mig mer ångest tror jag?
Jamenar ett av klagomålen många har på stora organisationer är "så lite av pengarna går till målet utan äts upp av organisationen" samtidigt så behöver många projekt vara drivna av stora organisationer för att kunna vara effektiva överhuvudtaget så jag förstår inte alls kritiken här.

Jag skulle nog också känna att ska jag koordinera säkerhetsplaneringen i en krigszon så vill jag ha betalt. Det är mycket ansvar, och jag måste göra arbetet med fullt fokus och så bra jag bara kan.

Koka kaffe och städa köket är varken svårt eller ansvarsfullt. Jag kan tänka på annat under tiden och kostar inte på samma sätt - det kan jag göra gratis.

Lite som att om jag ska hålla en föreläsning så vill jag ha betalt, för det tar minst en dag i förberedelser och fokus. Behöver grannen hjälp med att rensa rabatterna kan jag göra det som väntjänst, det
Säger inte att personen inte kommer tillhöra ett team, menade mer att det inte framgår i annonsen några exempel på från organisationen. Mervärde saknas liksom helt här. Det kanske finns olika grejer som volontärer får möjlighet att delta i - utbildning i vad som helst som är relevant för läkare utan gränser, ledarskapsutbildning är en annan klassisk grej organisationer erbjuder. Finns massor som kostar arbetstid för organisationen men som inte behöver kosta i rena ekonomiska medel i form av lön till volontären. Eller så leds även dessa utbildningar av volontärer :)
Fast alla motiveras ju inte av sånt. Vill jag ha en utbildning så går jag den, nån annanstans. Om jag både ska koka kaffe och förväntas gå utbildningar skulle jag tacka nej. Det är ju just för att det är enkelt arbete som jag kunde tänka mig att koka kaffe. Jag är helt ointresserad av att gå sjukvårdskurser, ledarskapskurser etc. Det finns ju redan bra utbildningar i sånt gratis på högskolorna. Jag är ju knappast ensam om att känna till det, så jag tror inte utbildning generellt är den bästa moroten för att folk ska jobba ideellt.

Dessutom är tid pengar för organisationen. Antingen att den som leder utbildningen ska ha lön, eller att volontären som leder utbildningen väl också ska ha utbildning etc.

Man får väl också inse att en hjälporganisation har andra möjligheter än t ex ett företag eller en idrottsklubb att få volontärer. Så det som funkar för Läkare utan gränser funkar inte för alla.

Fast va? 😅
Det är ju därför det ifrågasätts om det inte behövs en anställd, just för att det är en viktig bit.

Att städa efter sig själv tycker jag inte man behöver en extra människa för. Inventering av material, posthantering, ja det kan jag väl köpa. De borde ge någon som arbetstränar eller dylikt tjänsten.
En som arbetstränar behöver handledning, och det är rätt mycket admin också. Betydligt enklare och billigare (handledning och admin kostar pengar) med en volontär.

Att städa efter sig själv tar tid. Tid man får ta från arbetstid. Det är därför de flesta kontor har städare, det är mer effektivt att en städare städar åt 20 personer, än att alla anställda lägger 5% av sin arbetstid på att städa, och vi behöver anställa en till för att hinna.

Vad är problemet med att ha en volontär? Låter ju som en rätt trevlig och enkel uppgift - man går dit, vattnar blommorna, plockar ur diskmaskinen, sätter på kaffe, plockar undan lite allmänt i köket. Går på nån timme, alla blir glada, och inte är det svårt heller. Så kan de som jobbar på kontoret vara lite effektivare i verksamheten, då har man gjort nytta också.

Det låter ju som att de säkert hade kunnat ha någon anställd för jobbet.

Med det sagt ser jag inga problem med att efterlysa volontärer. Det finns många som vill göra gott och bidra i samhället, eller söker ett meningsfullt sammanhang att vara i. Jag kan till stor del förstå diskussionen om lön för arbete, samtidigt saknar jag ibland känslan av ett community. Jag är sekreterare i vår samfällighet och har både städat förråd, skruvat bänkar och sett över avtal det senaste året. Jag upplever ofta att folk ifrågasätter om ingen annan kan göra det här. Jo visst, men jag bor ju här precis som alla andra. Grunden, som jag ser det, är att alla ska ha möjligheten till försörjning och en trygg ekonomi. Det är viktigast av allt. Men därefter efterfrågar jag nog mer samhällsengagemang och ideellt arbete. Vi har blivit hemskt individualistiska idag, och jag tror ju att just sammanhang, sällskap och meningsfullhet är en grund i vårt välmående. Sen ska ju volontäruppdrag vara anpassade för det också, tycker jag, där det finns utrymme för ovan också. Inte bara slavarbete.
Jag håller med om att det ideella arbetet är viktigt och att ha ett community och ha KASAM är otroligt viktigt.
Sitter själv i en förening (styrelse) ideellt och hjälper till på diverse uppdrag i det.
I annonsen får jag dock inte känslan av ett community. Kan vara jag som tolkar det fel dock.

En annan aspekt som jag inte lyft tidigare är att jag inte förstår vad man som volontär får ut av det. Många organisationer har ju att volontärer får gå kurser eller utbildningar gratis, typ "volontärprogram". Du lär känna organisationen och utvecklas som människa. Du arbetar i team och lär dig agera i grupp.
Här verkar det inte finnas någon USP eller mervärde överhuvudtaget förutom betalda SL-biljetter (vilket är bra). Saknar liksom någon slags volontär"anda".
Jag har skänkt pengar till diverse välgörenhetsorganisationer. Det absolut enda jag fått ut av det är sms om att de vill ha mer pengar. Inga utbildningar eller personlig utveckling. Själva poängen med att skänka pengar eller tid till välgörenhet är ju i allmänhet inte att den som skänker ska tjäna på det, utan att givaren känner att den har möjlighet att avvara för en god sak.
I detta fall kan det ju säkert även ge lite socialt utbyte och uppskattning.

En som arbetstränar behöver handledning, och det är rätt mycket admin också. Betydligt enklare och billigare (handledning och admin kostar pengar) med en volontär.

Att städa efter sig själv tar tid. Tid man får ta från arbetstid. Det är därför de flesta kontor har städare, det är mer effektivt att en städare städar åt 20 personer, än att alla anställda lägger 5% av sin arbetstid på att städa, och vi behöver anställa en till för att hinna.

Vad är problemet med att ha en volontär? Låter ju som en rätt trevlig och enkel uppgift - man går dit, vattnar blommorna, plockar ur diskmaskinen, sätter på kaffe, plockar undan lite allmänt i köket. Går på nån timme, alla blir glada, och inte är det svårt heller. Så kan de som jobbar på kontoret vara lite effektivare i verksamheten, då har man gjort nytta också.
Ja sant, och 4 timmar per vecka vet jag inte om man kan göra upp som arbetsträning. Jag tänkte mest att organisationen samtidigt kunde stötta någon som behöver en fot in i arbetslivet, och i gengäld får hjälp.

Städare stod det att de hade, alltså skulle uppgifterna inte bestå av grovstädning. Ställa undan kaffekoppen eller vattna blommor tycker jag man rimligen kan göra själv.

Min initiala känsla är nog som din @Masqueradee , en annons om gratisarbete i denna ekonomi? Men 4 timmar per vecka, det kan jag ändå se som okej. Det tar inte så mycket. Det blir som att stötta den lokala ridklubben, eller liknande. :)

Jag håller med om att det ideella arbetet är viktigt och att ha ett community och ha KASAM är otroligt viktigt.
Sitter själv i en förening (styrelse) ideellt och hjälper till på diverse uppdrag i det.
I annonsen får jag dock inte känslan av ett community. Kan vara jag som tolkar det fel dock.

Jag skulle gissa att det finns andra volontäruppdrag att ta om det är community man söker, främst. Alltså socialt sammanhang. Men med begreppet community så menar jag nog lite bredare att bidra till någonting större än en själv, och att andra gör detsamma. Att skänka pengar ger inget socialt sammanhang, men det ger mig känslan att jag tillsammans med många andra försöker bidra till en bättre värld. Det är ett globalt community i sig. När jag och min man skruvar parkbänkar så är det inte heller så mycket community just där och då, men jag vet att andra föräldrar kommer att sitta här när deras barn leker i sandlådan och om några år kanske samma föräldrar tränar mina barn i ja.. gymnastik eller nåt. För mig är det viktigt att praktisera mina egna värderingar - att vi får ett bättre samhälle när vi hjälps åt, och att vi som har mer ska ge mer. Inte för att uppfostra andra, eller att jag egentligen förväntar mig någonting alls av andra. Verkligen inte, för det gör jag inte. Men för att jag är sann mot mig själv och mina värderingar då, och det är det enda som betyder nåt för mig. Kanske är det likadant för den som blir intresserad av det här uppdraget.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka