Städare har ett snitt på 26 700 per månadMedianlönen i Sverige är 371 500 per år enligt scb. Det ger en en timlön på ca 180 kronor (inkl semesterersättning och dyl)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Städare har ett snitt på 26 700 per månadMedianlönen i Sverige är 371 500 per år enligt scb. Det ger en en timlön på ca 180 kronor (inkl semesterersättning och dyl)
Jag undrar mest vem som har tid med det! Kanske som arbetslös, men jag undrar om det finns gränser för hur mycket man kan vara ideell på a-kassan? Annars låter det ju väldigt smidigt att få någon annan att betala för din anställd ^^Jag funderade just på vad volonätärarbete innebär då jag nyligen gick in och tittade på Volontärbyrån och hittade en ridverksamhet som sökte en person som gärna fick ha hästvana men inget krav (undrar hur hästarna har det) och den personen skulle jobba i stallet, med hästarna, flera timmar per gång och flera dagar i veckan. För mig lät det som en bra deltidstjänst för någon som söker eller har erfarenhet eller kanske någon med lönebidrag om man vill få ned kostanden som kommun/företag. Men att som volontär arbeta 16h i veckan med rätt tungt arbete kändes väl mycket? Men jag har ingen erfarenhet av volontärsarbete.
Jag funderade just på vad volonätärarbete innebär då jag nyligen gick in och tittade på Volontärbyrån och hittade en ridverksamhet som sökte en person som gärna fick ha hästvana men inget krav (undrar hur hästarna har det) och den personen skulle jobba i stallet, med hästarna, flera timmar per gång och flera dagar i veckan. För mig lät det som en bra deltidstjänst för någon som söker eller har erfarenhet eller kanske någon med lönebidrag om man vill få ned kostanden som kommun/företag. Men att som volontär arbeta 16h i veckan med rätt tungt arbete kändes väl mycket? Men jag har ingen erfarenhet av volontärsarbete.
Det är väl på ett ungefär det samma i Sverige skulle jag tro. Man formulerar sig lite olika bara. Det är säkert så att både i USA och Sverige så får man göra vad det finns behov av för stunden. Skulle det behövas något annat får säkert volontärer som har rätt kunskap/attityd testa.De soker inte stadhjalp specifict av volunteerer ... De tar emot volunteerer som (allt efter bakgrund och intresse) agnar sig at kontorsarbete, special kunskaper, och annat som behovs.
I NYC ar minimilonen $16. USD (170.42 sek) i timman.
Pensionärer, deltidsarbetande, studenter,en del med skiftarbete eller som jobbar kväll/helg. Som med annat volontärarbete, de som vill och där schemat stämmer.Jag undrar mest vem som har tid med det! Kanske som arbetslös, men jag undrar om det finns gränser för hur mycket man kan vara ideell på a-kassan? Annars låter det ju väldigt smidigt att få någon annan att betala för din anställd ^^
Vi har ganska mycket dold lön i Sverige, det avsättsxpengar till försäkringar och pension som man i USA blir utan eller får betala själva. Åh andra sidan är skatten generellt högre (beroende på hur mycket man jobbar). Det är svårt att jämföra.Medianlönen i Sverige är 371 500 per år enligt scb. Det ger en en timlön på ca 180 kronor (inkl semesterersättning och dyl)
Om de har avlönad kvalificerad personal, så skulle jag ju som givare tycka att det är bättre att de jobbar än att mina gåvopengar ska gå till att betala dem för att plocka ur diskmaskinen. Så tycker det låter vettigt att en voluntär fixar det, så att den dyra avlönade personalen gör bara det kvalificerade arbetet.Jag fick precis skickat till mig att Läkare utan gränser söker "kontorsvolontärer" som bland annat ska:
- Plocka upp och ner i diskmaskiner
- Rengöra kaffemaskiner
- Se till att ytor är rena och att kontoret är snyggt och prydligt (vi har städare, så endast enklare städning som att damma av ytor ingår)
- Vattna blommor
- Fylla på varor i kylen
- Viss posthantering
- Inventering av kontorsmaterial
Det jag ser är: "vi söker nu någon som gratis kan serva våra medarbetare som är så lata att de inte själva kan vattna sina blommor och städa efter sig".
Är det vanligt att stora organisationer med anställda har volontärer på detta sätt?
Känns som något som är mer lämpligt för lokala klubben än en gigantisk organisation som söker "tre kontorsvolontärer för att stötta vår reception med vårt kontor i Stockholm".
Kompensationen känns skrattretande: Vad får du ut av det?
Du får möjlighet att stötta personalen på vårt kontor i Stockholm och därmed bidra till vårt livräddande arbete runt om i världen.
Vi ersätter kostnaden för enkeltbiljetter på SL för att ta sig till och från kontoret om du sparar kvitto.
En student, en pensionär, nån som jobbar deltid? Eller bara har för mycket fritid. Men jag tror det är optimistiskt att hitta en duglig gratis stallskötare. Är väl därför de inte har så höga krav.Jag undrar mest vem som har tid med det! Kanske som arbetslös, men jag undrar om det finns gränser för hur mycket man kan vara ideell på a-kassan? Annars låter det ju väldigt smidigt att få någon annan att betala för din anställd ^^
Någon som kanske vill stödja läkare utan gränser och som har gott om tid men inte pengar?En annan aspekt som jag inte lyft tidigare är att jag inte förstår vad man som volontär får ut av det. Många organisationer har ju att volontärer får gå kurser eller utbildningar gratis, typ "volontärprogram". Du lär känna organisationen och utvecklas som människa. Du arbetar i team och lär dig agera i grupp.
Här verkar det inte finnas någon USP eller mervärde överhuvudtaget förutom betalda SL-biljetter (vilket är bra). Saknar liksom någon slags volontär"anda".
Hänvisar till vad jag skrivit tidigare, bl a svaret där någon indirekt kallade mig översittare.Om de har avlönad kvalificerad personal, så skulle jag ju som givare tycka att det är bättre att de jobbar än att mina gåvopengar ska gå till att betala dem för att plocka ur diskmaskinen. Så tycker det låter vettigt att en voluntär fixar det, så att den dyra avlönade personalen gör bara det kvalificerade arbetet.
Det handlar inte om att de är lata, utan att det är väldigt dyrt att ha dem plocka ur diskmaskinen och koka kaffe. För det lär de ju göra på arbetstid i så fall.
Tycker det är så många timmar bara! Vet ju inte vilken typ av verksamhet det är. Ett vinstdrivande försäljningsstall känner jag mig skeptisk till. Dessutom, vilka försäkringar har man om man inte är anställd?En student, en pensionär, nån som jobbar deltid? Eller bara har för mycket fritid. Men jag tror det är optimistiskt att hitta en duglig gratis stallskötare. Är väl därför de inte har så höga krav.
Som jag skrev tidigare, något att sätta på en CV om arbetslivserfarenhet saknas. Man får chans att visa en hel del egenskaper, som t.ex. punktlighet, noggrannhet, ordningssinne. Varför skulle personen inte tillhöra ett team förresten?En annan aspekt som jag inte lyft tidigare är att jag inte förstår vad man som volontär får ut av det. Många organisationer har ju att volontärer får gå kurser eller utbildningar gratis, typ "volontärprogram". Du lär känna organisationen och utvecklas som människa. Du arbetar i team och lär dig agera i grupp.
Här verkar det inte finnas någon USP eller mervärde överhuvudtaget förutom betalda SL-biljetter (vilket är bra). Saknar liksom någon slags volontär"anda".
Men det är ju en bidragsfinansierad organisation. Finns det pengar för 20% till, så anställer man väl hellre en till läkare i fältet? Snarare än en till på huvudkontoret i Stockholm.Hänvisar till vad jag skrivit tidigare, bl a svaret där någon indirekt kallade mig översittare.
Men framförallt - det handlar om ett kontor med 100 anställda. Det borde finnas budget för en avlönad 20% som sköter det dagliga arbetet.
Tycker det är så många timmar bara! Vet ju inte vilken typ av verksamhet det är. Ett vinstdrivande försäljningsstall känner jag mig skeptisk till. Dessutom, vilka försäkringar har man om man inte är anställd?
Dessutom, man känner att man gör nytta och hjälper organisationen? Rimligen skulle väl en voluntär på Läkare utan gränser tycka att organisationen gör bra saker och vilja hjälpa den. Man vill bidra till det organisationen gör, helt enkelt.Som jag skrev tidigare, något att sätta på en CV om arbetslivserfarenhet saknas. Man får chans att visa en hel del egenskaper, som t.ex. punktlighet, noggrannhet, ordningssinne. Varför skulle personen inte tillhöra ett team förresten?
Underskatta inte den oerhörda mängd logistik och adminstration som ligger bakom volontärsjobb. Det är lite det här jag refererar till med att det är mycket lättare att få folk att ställa upp för det som rent konkret "syns utåt" tex sjukvårdsarbetet och de som skramlar med bössor på stan. Men det som syns utåt är bara pyttettoppen på isberget. Gör ingen resten av berget så kommer det som syns inte att finnas.En annan aspekt som jag inte lyft tidigare är att jag inte förstår vad man som volontär får ut av det. Många organisationer har ju att volontärer får gå kurser eller utbildningar gratis, typ "volontärprogram". Du lär känna organisationen och utvecklas som människa. Du arbetar i team och lär dig agera i grupp.
Säger inte att personen inte kommer tillhöra ett team, menade mer att det inte framgår i annonsen några exempel på från organisationen. Mervärde saknas liksom helt här. Det kanske finns olika grejer som volontärer får möjlighet att delta i - utbildning i vad som helst som är relevant för läkare utan gränser, ledarskapsutbildning är en annan klassisk grej organisationer erbjuder. Finns massor som kostar arbetstid för organisationen men som inte behöver kosta i rena ekonomiska medel i form av lön till volontären. Eller så leds även dessa utbildningar av volontärerSom jag skrev tidigare, något att sätta på en CV om arbetslivserfarenhet saknas. Man får chans att visa en hel del egenskaper, som t.ex. punktlighet, noggrannhet, ordningssinne. Varför skulle personen inte tillhöra ett team förresten?
Du behöver inte förklara för mig hur man leder volontärer, har över tio års erfarenhet av området. Det är därför jag lyft frågan i denna tråden. Se gärna mitt svar till inlägget där jag blev kallad översittare.Underskatta inte den oerhörda mängd logistik och adminstration som ligger bakom volontärsjobb. Det är lite det här jag refererar till med att det är mycket lättare att få folk att ställa upp för det som rent konkret "syns utåt" tex sjukvårdsarbetet och de som skramlar med bössor på stan. Men det som syns utåt är bara pyttettoppen på isberget. Gör ingen resten av berget så kommer det som syns inte att finnas.
Jag projektleder i ett pyttelitet projekt. Tänk på det som en tredelad pyramid. De som gör jobbet som syns utåt, själva "insatsen" lägger en helgdag på något som är både kul och bra för miljön. Dom är toppen. De lägger minst tid och syns mest eftersom som gör det slutgiltiga resultatet.
Nästa del är jag - som rekar platser på förhand, köper kakor, kokar jag kaffet, släpar upp utrustning från mitt källarförråd och kör runt med den och tar hand om den efteråt vilket lägger på ett par timmar på min insatsdag. Jag skriver olika rapporter före och efter. Deltar ibland i olika sammanhang för att prata om det vi gör och för att vi ska synas.
Jag lägger ner en hel del tid och engagemang, och är alltid med på våra event eftersom jag leder dom men det är nu väldigt sällan jag har tid att göra den aktivitet som först lockade in mig i organisationen
Sen har vi basen de som sköter sköter samarbetet med kommuner och andra organisationer, jagar tillstånd, vaskar fram pengar, sköter bokföringen, kontakt med huvudorganisationen, ser till att vi håller oss rätt inom olika lagrum, tar fram och står för säkerhetsbedömningar osv. De gör ett hästjobb men det arbetet syns ju aldrig. Men utom det arbetet skulle resten inte existera.
Det här är alltså ett litet och enkelt pytteprojekt, skala upp det till en organisation som läkare utan gränser så finns det ett helt gigantiskt maskineri bakom att en läkare kan rädda livet på någon i ett tält.
Men är det inte nog med "mervärde" att man känner att man är del av en organisation som hjälper utsatta människor? Är inte själva definitionen av volontär att man ger utan att kräva något i gengäld?Säger inte att personen inte kommer tillhöra ett team, menade mer att det inte framgår i annonsen några exempel på från organiÄsationen. Mervärde saknas liksom helt här. Det kanske finns olika grejer som volontärer får möjlighet att delta i - utbildning i vad som helst som är relevant för läkare utan gränser, ledarskapsutbildning är en annan klassisk grej organisationer erbjuder. Finns massor som kostar arbetstid för organisationen men som inte behöver kosta i rena ekonomiska medel i form av lön till volontären. Eller så leds även dessa utbildningar av volontärer
Jag tänker att det är skillnad på företag och välgörenhetsorganisationer. Det är idioti att jag tjänsteman på kommunen ska lägga tid på att städa kylskåp, det borde någon anna få betalt att göra. Men välgörenhet bygger ju ändå på att folk bidrar med pengar ELLER tidFast problemet är ju just att det inte är ett jobb.
Jag kan hålla med om rätt person på rätt plats, men det är ju arbetsuppgifter för en eller ett par personer som kanske behöver arbete men har begränsningar med vilka arbetsuppgifter de klarar av.
Men mervärdet ligger väl i det som @Mabuse skrev om:Säger inte att personen inte kommer tillhöra ett team, menade mer att det inte framgår i annonsen några exempel på från organisationen. Mervärde saknas liksom helt här. Det kanske finns olika grejer som volontärer får möjlighet att delta i - utbildning i vad som helst som är relevant för läkare utan gränser, ledarskapsutbildning är en annan klassisk grej organisationer erbjuder. Finns massor som kostar arbetstid för organisationen men som inte behöver kosta i rena ekonomiska medel i form av lön till volontären. Eller så leds även dessa utbildningar av volontärer