Gränser för volontärarbete

Ja. Jag är sjukt irriterad på att det är nästan omöjligt för folk som tex är deltidssjukskrivna/har deltidssjukersättning eller liknade att hitta jobb medan vi har ett helt hus fullt med högskoleutbildade människor med variande grad av bra till säkerligen riktigt bra löner måste lägga värdefull arbetstid på att tömma diskmaskiner och sådant. Det hade varit mycket bättre om någon som behövde ett jobb kunde få göra det istället vi sysslar med det.

Så jag kan se ett värde för organisationen med en sådan volontär.
Fast problemet är ju just att det inte är ett jobb.
Jag kan hålla med om rätt person på rätt plats, men det är ju arbetsuppgifter för en eller ett par personer som kanske behöver arbete men har begränsningar med vilka arbetsuppgifter de klarar av.

Fast problemet är ju just att det inte är ett jobb.
Jag kan hålla med om rätt person på rätt plats, men det är ju arbetsuppgifter för en eller ett par personer som kanske behöver arbete men har begränsningar med vilka arbetsuppgifter de klarar av.
Ja, det var ett exempel på hur resurser används dåligt i vårt fall.

Eller så kanske det grundar sig i att jag suttit på otaliga möten där man drar ned i budgetar och förlitar sig på folks goda vilja istället för att betala för sig. Där volontärarbete ska producera ordinarie verksamhet som organisationen vinner på ekonomiskt istället för skapa mervärden för deltagare. Där chefer vill maximera vinst genom att skära i arvoden för att ledare borde brinna för verksamheten och därmed skänka sin tid ideelt till organisationen medan cheferna drar in höga löner. Där hårt slit och potentiellt farligt arbete inte är värt mer än en macka. Sett hur praktikanter ersätter ordinarie personal.

Hade det varit punktinsatser i stil med volontärer till ett evenemang, helt klart rimligt! Men här söker de totalt 12h i veckan obetald löpande arbetstid. Jag drar öronen åt mig då jag här ser att volontärer inte bidrar till kärnverksamheten, och det sitter illa hos mig. Men kom inte här och kalla mig översittare för att jag har tankar och åsikter som har uppkommit pga ovan nämnda händelser.
Här söker kommunen volontärer till äldreboende och LSS boende mm. Självklart dagtid och fasta tider på det mesta så som stol gympa, promenad mm.

Jag undrar faktiskt over att Sverige har 100 personer i kontoret i Stockholm ... och inte har tid att halla efter, medan hela USA har 258 kontorsanstallda, bade i New York City's kontor och runt landet dar inga volunteers behovs for stadning.

Jag tycker att det ser allt för mycket ut som att de vill slippa betala för en anställd som gör detta. Du volontärar inte för organisationen, utan du arbetar gratis åt personalen i Stockholm. Det är alltså inga läkare som kan göra annat än att ställa undan sin disk, utan ren administrativ personal.

Men i förlängningen innebär "att de vill slippa betala för" att en större andel av de pengar som folk gett som gåvor, går till det faktiska syftet med hjälpverksamheten. Man kan förstås diskutera hur mycket som är rimligt att det borde få kosta med "runtomkringarbete" inom hjälporganisationer, men att det ÄR en fråga som återkommande lyfts är ett faktum så jag tycker inte att det är uppseendeväckande att man försöker hitta ideella krafter där det går.

Eller så kanske det grundar sig i att jag suttit på otaliga möten där man drar ned i budgetar och förlitar sig på folks goda vilja istället för att betala för sig. Där volontärarbete ska producera ordinarie verksamhet som organisationen vinner på ekonomiskt istället för skapa mervärden för deltagare. Där chefer vill maximera vinst genom att skära i arvoden för att ledare borde brinna för verksamheten och därmed skänka sin tid ideelt till organisationen medan cheferna drar in höga löner. Där hårt slit och potentiellt farligt arbete inte är värt mer än en macka. Sett hur praktikanter ersätter ordinarie personal.

Hade det varit punktinsatser i stil med volontärer till ett evenemang, helt klart rimligt! Men här söker de totalt 12h i veckan obetald löpande arbetstid. Jag drar öronen åt mig då jag här ser att volontärer inte bidrar till kärnverksamheten, och det sitter illa hos mig. Men kom inte här och kalla mig översittare för att jag har tankar och åsikter som har uppkommit pga ovan nämnda händelser.
Om det här varit en advokatfirma, ett bageri, en verkstad etc hade jag hållit med. Nu är det en ideell organisation. Då är det bra om man försöker se till att så mycket som möjligt av insamlade medel går till kärnverksamheten, dvs sjukvård i utsatta områden och inte att avlöna folk till att tömma diskmaskiner och vattna blommor, i synnerhet inte om det finns folk som vill hjälpa till och kanske få in en fot i organisationen.

Eller menar du att att cheferna på läkare utan gränser tar ut höga löner? I så fall är det ett problem, men då är det oberoende av volontärshjälpen de efterlyser här.

Vad gäller Läkare Utan Gränser så är inte cheferna särskilt bra betalda

https://lakareutangranser.se/jobba-...n på Läkare,organisationen och tid i tjänsten.

När en organisation lever på bidrag/gåvor så försöker man alltid maximera kostnaderna för vad som läggs på verksamheten och minimera kostnaderna för administration.

För att öppna ett 90 konto krävs det att

Högst 25% av totala intäkter får gå till insamling och administration och minst 75% av totala intäkter ska gå till ändamålet

Tex Röda Korset har ju även volontärer som samlar in pengar.

Naturligt nog kan man känna sig besviken när man vill engagera sig ideellt och erbjuds att tömma diskmaskinen och soppa golven när man väntar sig något helt annat. Men allting som frigör pengar till kärnverksamheten är lika viktigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka