granris - gaser

E

emindy

Jag har en fundering. Mina hästar står på fri tillgång på hö, men igår när jag tog in hästarna hade de väldiga gaser i magen. Dvs, de stod och fes mest hela tiden.
I samband med detta har jag sett misstänkt massakerat granris uppe i skogsdelen av hagen.

Kan gaserna kopplas till granrisätandet? Om det nu är så att de ätit granris, är det farligt på något vis? De kan naturligtvis ha gnuggat sig också. De brukar alltid ha lite granris i både man och svans så det känns inte helt otänkbart.

Sv: granris - gaser

granris är ofarligt för hästar och fungerar faktiskt som avmaskning i viss grad.:) OM det inte är idegran vill säga!! Fast hade det varit det hade hästarna gansk garanterat varit döa vid det här laget...:crazy:

Sv: granris - gaser

Jag har för mej att granris kan orsaka kastning hos dräktiga ston. Men det är säkert om dom äter väldigt mycket och på inte dräktiga ston har jag inte hört att det skulle va farligt. Men lite gaser kan det säkert orsaka, brukar dom inte äta det så påverkas ju magen.

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Murray
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama