K

Kjelle

Hej!
Finns det nån som har en idé om hur man får bort Grankåda som hästen kliat på sig. Har försökt med schampo men dåligt resultat.

Sv: Grankåda

Läste för snabbt, få bort "grannklåda". :p

Matolja har jag hört andra tipsa om.

Min stallägare föreslog terpentin och erbjöd en dunk han hade i källaren... :D

Margarin är bäst. Ialla fall på kläder, så då bör det nog funka på hästen också. Tvätta sen med schampo för att få bort margarinet.

Helosan salva...
Kleta rikligt med helosan i kådan och låt det sitta över natten. Torka bort dagen efter.
Eller...
Kemiskt ren bensin som du köper på apoteket. Men då måste du tvätta efter med vatten och tvål eller nått sånt.

Jag brukar använda barnolja, trevligare att hålla på med än margarin... Jag brukar kladda på ganska rejält och låta det sitta en timme eller så (medan jag rider) sen är det bara att ta bort. Det blir dock en fett fläck som jag brukar ta bort med lite diskmedel.

Vilken fet salva som helst, det löser upp eländet och sen nästan det rinner av, jag får ALLTID kåda på mina eftersom dom älskar två granar som finns ihagen!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 808
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama