Grand National på Strömsholm på söndag

E

experten

årets galopphöjdpunkt för alla vi som är amatörer i sporten, underbar stämning, det börjar med korvgrillningen på lördagskvällen på banan, för de festsugna på puben på västerqvarn, sen en svettig historia, ut gå med häst(ar), göra i ordning för dagens tävlingar, frukost på Markan, om man är inbjuden, mottagning på slottet - så fin så, rush till ryttartältet för att få tag i sadeln, upp till stallarna, sadla, gå ner till banan och ledvolten- passa tiden rätt, leda hästen i ledvolten, paradera den framför huvudläktaren, dags för start, nervöst hela löpet som man bara ser glimtvis... avsadling (kanske i vinnarcirkeln) leda tillbaks hästen, vattna och spola den, in i boxen, promenera tillbaks till banan - ta en kall dryck och sjunka ner i gräset och pusta - se de spännande hinderlöpen... gå tillbaks till stallet, kolla hästen, lasta, köra hem... hemma efter midnatt...

Sjukt roligt är det, kräver en del stamina

Hoppas ni kommer, kolla på www.grandnational.se och www.hindersport.se om tävlingarna

Sv: Grand National på Strömsholm på söndag

:bump::banana::bow::bow:
Ser verkligen fram mot årets tävligar på Österängen. Detta året blir det endast som publik, det ska bli en ny erfarenhet.
Framför allt är det spännande att se Grand National och Champion Hurdle som i år inte har någon given vinnare.
Två högkvalitativa löp där det är många som har chansen till ett besök i vinnarcirkeln.
Detta måste vara de starkaste startfälten på många år.

Årets underdog med vinstchans måste ändå vara Kuling i GN. :D

På söndag vet vi...

"Min" häst ska starta där! Firefighter heter han:) Sen har "min" nuvarande hopphäst (på avataren) vunnit Grand National för ca 10 år sen.

Senast ändrad:

Ska bli kul med lite hindersport på hög nivå.
Hade tänkt åka upp på lördagen, men vet inte om det blir så.
Synd att missa korvgrillningen.:crazy:

Ska du ner till falsterbo och ta dig ett dopp i år åxå? :devil:

För oss blir det nog inget, lite kort om hinder hästar just nu. :(
Kanske drar över till Irland och plockar med oss nått hem.
Det suger väldigt mycket i hinder-tarmen.

Hoppas på bättre väder än förra året! :p

JAA! Det är sol idag!! :banana::bump::bow::rofl:

Jag är bara så

BESVIIIIIKEN !

Festdag, Grand National-dag och man bliver avsoppat med komb/trio-loppet och bitar av GN.
Visst behövs flera stycken kameror för att täcka det loppet, när hästarne försvinner in i skogsdungor osv, (vilket man hade för bara några år sedan),men här fick man absolut ingen känsla av loppet. Hoppsan, är dom där... Hoppsan, är det målgång ? Va hände ? Vart tog Chow vägen ?
Inte tillstymmelsen till Champion Hurdle !
Inte tillstymmelsen till arabernes storlopp SAHFs stora Pris heller !
Inte ens resultaten !

SKÄMS TV4 !

Va fick vi då se ? Trav, såklart. Jag är (lite) travinteresserat också och det är väl helt OK att man visar V65. Men att interviews om hur Erik Adielsson känner sig, när han är i form, om Enqvists uppläg på Opalen iår och förra året, Svanstedts humör, när han förlorer kan få mera tid än Strömsholms-löpningerne är mig en gåta. Vidare visade man ett travlopp från Frankrike, som säkert är interessant för travbitna, men som inte var av större svensk-interesse och som dessutom åter skall redovisas imorgon.

Detta var ett bottennapp !

PS.: Strömsholms V5: avd.1) Chiquitita 2)(Champ. H.) Napoleon 3)Donkey Shot 4)(SAHF) Hespeshal 5)(GN) Lights Out

:bump::bump:Ä N T L I G E N:bump::bump:Niklas Loven:bow:Man fick en tår i ögat när Niklas och Lights out passerade målstrecket på detta fina vis,när man vet hur alla inblandade har KÄMPAT i generationer.Detta är GALOPPSPORT.
Tänk om de styrande på JÄKELSORO kunde fatta,det är inte alla som vill ha stor omsättning på hästmaterialet och bara satsa på unghästar som skall väck snabbare än en höna sk*ter.Träna på starta på ,smäck väck välling säck ut med dig och in med en ny,för nu är det bestämt att de vill ha det så de få elittränarna som skall bestämma ALLT på JÄKELSORO.
Nej säg ifrån och hjälp till att kämpa så vi får bort detta dåliga tänket.:devil:
Galoppsport är drömmar som generationer väver.
Alla skall ha en chans att få starta.Till slut blir det så FINT som idag.Generationers drömmar som går i uppfyllelse.:love:Hur fint var inte detta då:rofl:
ALLA MÅSTE FÅ VARA MED,VI MÅSTE HA EN BREDD.Det vet väl alla(utom de styrande på Jäkelsoro,tillika GBG)Utan BREDD ingen TOPP

Senast ändrad:

Man vill naturligtvis ha STOR spelomsättning på hästarna,det fattade ni väl.Det är inte det viktigaste på Jäkelsoro längre(det har det alltid varit förut).Nej nu skall det omsättas hästar,för det tycker de på Jäkelsoro som vill bestämma och deras nickedockor är JÄTTEBRA.:eek:

Senast ändrad:

Nu får vi väl verkligen hoppas att de styrande herrarna INTE lägger ner hindersporten i sverige. Framtidsutredningen har ju tyvärr lagt upp den frågan i enkelt smashläge genom att säga att det kostar pengar. :(

Det är inte BARA de styrande som kommer att se till att vi inte får ngn hindersport i Sverige.
Helena Gärtner och Rein Kunigas har i varje fall sett till att två ryttare och 4 hästar med hästägare från mitt stall inte ägnar sig åt hindersport.I förlängningen givetvis ännu fler.
Istället för att vara enrusiastiska :bump:över att det fortfarande finns människor och djur som är villiga att satsa vad som krävs(och det är inte lite).Så har de genom ett maktfullkomligt uppträdande decimerat en redan sviktande sport rejält.Och det är bara i detta stallet.Kan livligt föreställa mig att det finns fler liknande fall.

:love:KIMMAN ,du är bara BÄST.TACK för att jag fick se ALLA dessa härliga bilder.:love::bump:KIMMAN RULES:bump:

Verkligen JÄTTEFINA bilder! Du har verkligen blick för det hela!:bow::bow:

Och jag blev jätteimponerad av ponnyjockeysarna! Vilken finish dom kan rida!:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka