Grand danois, farlig kamphund eller mysig familjehund?

C

C_J

Snacket om Grand danois har väl gått upp och ner under årens lopp.
Grand danois är ju en av gruppen doggar (Deutsche Dogge), dogg hundar ränkans till gruppen kamphundar, detta är alltså något jag bara här om veckan lärde mig på en kurs i hundmöte.

Jag har en grand danois hane på snart 3år, han är världens snällaste, tror inte det finns ett ont ben i hela hans kropp. :love:
Han blev biten av en grandis tik för 1år sen, man han bet aldrig tillbaka, han morrade och skällde efter en stund.
Här om veckan blev han biten av en tax, samma sak här, taxen bet och bet, siktade in sig på bakben och pung på min hund, min hund gjorde inte en antydan till att bita denna galna tax, men han skällde och morrade (hundslagsmål läten) mot taxen.

För mig var det helt främmande att grandisen var en typ av kamphund just eftersom min grandis är så himla snäll och tålig.

Vad har ni för erfarenheter av grandisar??
Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois?
Skulle du låta din hund leka med en grandis? (vad är din för ras)

En annan fråga är,
Finns det någon i Helsingborgsområdet som skulle vara intresserad av att ha en lekkamrat till sin hund i form av en mycket snäll men lite osäker grand danois hane?

Sv: Grand danois, farlig kamphund eller mysig familjehund?

Det jag kämpar mot med min GD är för långa ben i soffan och pölar på golvet av segt dräggel, min e reserverad mot andra hundar men hon skulle aldrig göra ngt, hon har fått en ny vän som hon gärna leker med, en st bernhardstik, jag tycker att det är svårt att hitta jämnstora kompisar till henne så jag blev glad när vi fann frk berhard. Hon går hellre undan än muckar med ngn och är inte ett dugg aggressiv, bara reserverad!

Är det inte så att GD är en "lyxhund" utan egentligt användningsområde? Har läst det någonstans. De är ofta reserverade och blir de för reserverade kan de bli aggressiva, som vilken annan hund som helst.

Min tik är lite feg och hon kan låta en massa om hon känner sig trängd. Just nu är hon lite smågrinig mot vår äldre tik, men hon gör inget mer än att hon låter och markerar. Och det är inte hela tiden hon är sån utan om hon känner att hon behöver bevisa sin rang (hon r högst nu då den äldre är gammal och sjuk)

När man är ute i parken eller så får hon aldrig hälsa om vi går med henne själv. Har vi däremot vår gamla basset med så är det plötsligt helt ok. Som att den gamla hunden med det ofarliga utseendet garanterar att den stora, läskiga inte är farlig den heller. Men vi hade behövt mycket mer hundträning. Bara att kunna promenera omkring med andra hundar på ganska nära avstånd och att det inte är farligt. Leka hade varit en bonus! En enda gång har vi fått erbjudande om lek och det var från en husse med mastiff. Hans hund fick heller knappt titta på andra.

Dessvärre bor jag inte nära dig, annars hade din hund kunnat få leka med mina. Fast min GD hade nog blivit jätterädd för en så STOR hund. Hon tycker att allt större än en tax är JÄTTESTORT och läskigt!!!

Vad har ni för erfarenheter av grandisar?? Att dom är stora :cool:Men snälla!
Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois?Nej, inte alls. Har bara träffat snälla GD:s i mitt liv:)
Skulle du låta din hund leka med en grandis? Ja, jag skulle låta min Jack Russel tjej leka med en grandis när hon blir lite äldre. ( och om de kom överens såklart ! )

Vad har ni för erfarenheter av grandisar??
Jag känner en grandis, har inte träffat fler men den jag känner är genomsnäll och jag har känt honom i hela hans liv (är 2 år nu). Jag skulle bli mycket, mycket förvånad om han ens försökte morra åt en annan hund. Det är enbart lekfullhet och kärvänlighet i honom!
Visst, han är superstor och ganska klumpig, och dreglig :cool: Men han är annars en urtrevlig hund, en jättestor knähund som älskar att kela! :love: Han är så stor på utsidan, men så liten på insidan.
Man kan göra vad som helst med honom och han gör aldrig något dumt.

Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois?
Nej inte det minsta.

Skulle du låta din hund leka med en grandis?
Pga storleksskildnaden, nej. Med risk att grandisen i lek t.ex råkar lägga en tass på ryggen på min hund.
Men hälsa under kontrollerade former kan han helt klart få göra och det har han också gjort.

Senast ändrad av en moderator:

Det jag kämpar mot med min GD är för långa ben i soffan och pölar på golvet av segt dräggel, min e reserverad mot andra hundar men hon skulle aldrig göra ngt, hon har fått en ny vän som hon gärna leker med, en st bernhardstik, jag tycker att det är svårt att hitta jämnstora kompisar till henne så jag blev glad när vi fann frk berhard. Hon går hellre undan än muckar med ngn och är inte ett dugg aggressiv, bara reserverad!

Hihio ja dom tar lite plats, min äger en halva av hörnsoffan (3 dynor) och jag, min sambo och katterna delar på dom andra 3 dynorna :D
Min dreglar bara när han ska få godis och det tar lite för lång tid, annars dreglar han sällan, däremot brukar det vara lite vatten på golvet när han druckit. hihihi

Min hade en kompis, en bullmastiff tik, dom började umgås redan när bullmastiffen var 3månader fram tills nu i februari när hon var 8månader träffades dom från fredag-söndag varje dag, nu är hon tyvärr skadad hon har en medfödd defekt på ett korsband som skall opereras när hennes ben är så gott som färdigväxta allternativt när korsbandet går av av sig själv :eek:
Min vovve saknar klart sin valp, för han såg henne verkligen som sin valp, han tvättade henne, skyddade henne, vaktade henne, lekte med henne.

Är det inte så att GD är en "lyxhund" utan egentligt användningsområde? Har läst det någonstans. De är ofta reserverade och blir de för reserverade kan de bli aggressiva, som vilken annan hund som helst.

Min tik är lite feg och hon kan låta en massa om hon känner sig trängd. Just nu är hon lite smågrinig mot vår äldre tik, men hon gör inget mer än att hon låter och markerar. Och det är inte hela tiden hon är sån utan om hon känner att hon behöver bevisa sin rang (hon r högst nu då den äldre är gammal och sjuk)

När man är ute i parken eller så får hon aldrig hälsa om vi går med henne själv. Har vi däremot vår gamla basset med så är det plötsligt helt ok. Som att den gamla hunden med det ofarliga utseendet garanterar att den stora, läskiga inte är farlig den heller. Men vi hade behövt mycket mer hundträning. Bara att kunna promenera omkring med andra hundar på ganska nära avstånd och att det inte är farligt. Leka hade varit en bonus! En enda gång har vi fått erbjudande om lek och det var från en husse med mastiff. Hans hund fick heller knappt titta på andra.

Dessvärre bor jag inte nära dig, annars hade din hund kunnat få leka med mina. Fast min GD hade nog blivit jätterädd för en så STOR hund. Hon tycker att allt större än en tax är JÄTTESTORT och läskigt!!!

Grandis är som yrke en vakthund, rommarna använde grandisar som vakthundar/krigshundar, tyskarna hade grandisar i kriget.

Men vet inte om jag vill påstå att min är nån vakthund, han skäller inte om någon knackar, men jag vet ju inte hur han hade beteet sig om en objuden hade tagit sig in när min hund är ensam.

GD'n har varit en utpräglad sällskapshund väldigt länge nu, och har inga vakttendenser direkt. Det är absolut inte en kamphund, och har aldrig varit. GD'n är från en annan grupp, och således har du fått lära dig helt fel på kursen.

Rasen är rätt reserverad, och mentaliteten går mer åt det hållet hela tiden, vilket leder till osäkra och aggressiva hundar. Helt åt helvete fel.

Vad har ni för erfarenheter av grandisar?? jag har bara träffat en Grandis och min erfarenhet är att det är en stor hund, aktiv utomhus, lat inomhus. Den jag har träffat är lite oförsiktig och det blir lätt ett tassavtryck här, lite dreggel där liksom.
Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois? Nej, hund som hund. Visst det är stora hundar, men det finns mindre hundar som jag upplever som "farligare". Det är helt beroende på individ.
Skulle du låta din hund leka med en grandis? Inte min hund, men min systers schäfer leker med ovannämnda Grandis. Schäfern är en äldre tik och GD en hane på 2-3 år nu. Schäfern är rätt dominant och GD lite underlägsen så det är inga problem. Schäfern är också snäll överlag och leker allra helst jaga lekar. När hon vill vila så lägger hon sig ner, kommer grandisen för nära skäller hon till och grandisen studsar snabbt iväg.

C_J har väl inte påstått att GD är ngn kamphund. Att rasen har sina rötter i antikens strids o vakthundar är väl ganska klart även om mkt skett på vägen.
PL

Vad har ni för erfarenheter av grandisar?? De som jag träffat (ca 5 st) har varit helt fantastiska! :love:
Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois? Tvärt om. Jag blir "Åååh, vill klappa!" - ungefär som en liten skitunge, fast jag håller mig i skinnet och tittar bara.
Skulle du låta din hund leka med en grandis? Absolut. Jag kommer låta min hund (saluki) leka med alla hundar, oavsett ras, bara de verkar trevliga.

C_J har väl inte påstått att GD är ngn kamphund. Att rasen har sina rötter i antikens strids o vakthundar är väl ganska klart även om mkt skett på vägen.
PL

Deutsche Dogge som grandisen egentligen heter, det är ju en tysk hund, dogg hundar räknas tydligen till gruppen kamhund då dom älskar att kampa och man ska vara restrektiv med kamp man ska liksom kunna avslutaden när som.

Min älskar att kampa men jag ser honom absolut inte som kamphund, ser inte någon grandis som kamphund, har bara träffat 1 elak grandis, den som bet min.
som jag sa i ett annat inlägg ser jag honom inte ens som vakthund i de syfte att han skyddar hemmet med att skälla när det knackar, för det gör han inte. Men han bevakar sin flock och vill ta hand om alla möten oavsett om det är hundar eller människor vi möter.

påstår alltså inte att grandisen är kamphund i den mån som man ser en pittbull, ordet kamhund för mig borde förbjudas, finns inga elaka extremt kampbenägna hundar bara DÅIGA OANSVARIGA ägare.
Beklagar om någon tog mitt inlägg som ett påhopp på grandisar som elaka kamphundar var inte så jag menade, ville bara dela med mig av vad jag fått lära mig om rasen.

Jo, det var ju just det hon påstod. Och eftersom det är felaktigt så svarade jag på det.

Som du skriver, så finns det ingen grupp med raser som kallad för kamphund. Grand Danoisen ingår i grupp 2, som innefattar Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar.

Min hund är en Terrier, även om du kallar honom för kamphund.

Vad har ni för erfarenheter av grandisar?? Bara hälsat på några, som alla varit glada, måttligt aktiva och stora.
Blir du rädd/avvaktande när du ser en grand danois? Nej.
Skulle du låta din hund leka med en grandis? Nej, men bara pga storleken, har en liten foxterrier. Fast det beror självklart på, om det är en lugn individ som inte "leker med tassarna" så visst, hon leker ofta med en black russian terrier och dem är ju inte så små direkt.

Jag har liten erfarenhet av gd, från en barndomskompis vars pappa födde upp gd, de stod alltid i hundgård:( och man fick inte hälsa på dem.

I övrigt har jag bara beundrat på avstånd när jag mött någon.

Ja jag hade låtit min jackrussel/dsg korsning leka, om dg´n inte hade för vana att lägga tassen på ryggen:crazy: men springlekar hade min älskat:love: han kan inte förstå varför han inte får vara med och busa när hästarna busar:angel: hans bästa lek kompis är en rottweiler nu när min gammelhund inte orkar leka så länge längre.

Har aldrig varit närgången med en GD men det finns en där jag bor som är så HIMLA fin och man blir bara avis när man ser den :love:

:rofl::rofl:Rap gurpp:rofl::rofl:
Ja om man definierar som man vill kan man alltid få till en gurpp.
PL

Mycket trevliga familje-hundar. Jag vet inte om jag skulle vilja kalla dom reserverade,snarare ganska ointresserade av andra människor. Sen är det ju många människor som inte förstår en hund som visar att "jag är inte intresserad av att hälsa på dig" och tvunget ska fram och klappa ändå. Då kanske dom uppfattas som reserverade. Sen är det väl där som med alla andra raser,olika individer. Vissa Grandisar älskar alla,vissa klarar sig alldeles utmärkt med bara familjen. Jag har en av varje. Sen det här med vaksamhet skiljer nog också mycket,här kommer ingen i närheten av huset utan att hörs:angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka