Sv: Grand Danoais
Du har också många som ger för mycket protein dvs över det behov som en växande hund har - dt är det jag menar med gödkost. På utställningar får vi ofta beröm för hull, päls etc så även andra upplever och anser att våra är ok musklade. Risk finns ju att man blir hemmablind. De växer fort ja, därmed krävs ju lit extra öga och kunskap för att det inte ska bli fel. Mager, omusklad, övergödd - allt kan ge problem senare.
Varför tror du att jag är uppfödare? Tror väl inte jag skrivit något om det?
Nepp, det var inte dig jag menade. Det var till inlägget om att det finns speciella regler för att låta en GD växa upp, typ. Vilket jag verkligen inte instämmer i.
Jag vet inte vad du menar med "gödkost" visserligen, men många ger sina växande hundar för lite protein framför allt, för att kroppen ska hinna med att bygga muskler OCH växa. Jag höll min GD väldigt välmusklad och i perfekt hull under hela uppväxten, även när hon gick upp över 30 kg på 4 mån, och blev 30 cm högre. Jag har sett alldeles för dåligt musklade och rentav magra GD's när dom är valpar, och alla ägare har samma ursäkt. "Hon växer ju så fort, så kroppen hinner inte med bla bla bla.."
Förlåt om jag är nyfiken, men vilken av Skåneuppfödarna är du?
Du har också många som ger för mycket protein dvs över det behov som en växande hund har - dt är det jag menar med gödkost. På utställningar får vi ofta beröm för hull, päls etc så även andra upplever och anser att våra är ok musklade. Risk finns ju att man blir hemmablind. De växer fort ja, därmed krävs ju lit extra öga och kunskap för att det inte ska bli fel. Mager, omusklad, övergödd - allt kan ge problem senare.
Varför tror du att jag är uppfödare? Tror väl inte jag skrivit något om det?