Grand Danoais

Sv: Grand Danoais

Nepp, det var inte dig jag menade. Det var till inlägget om att det finns speciella regler för att låta en GD växa upp, typ. Vilket jag verkligen inte instämmer i.

Jag vet inte vad du menar med "gödkost" visserligen, men många ger sina växande hundar för lite protein framför allt, för att kroppen ska hinna med att bygga muskler OCH växa. Jag höll min GD väldigt välmusklad och i perfekt hull under hela uppväxten, även när hon gick upp över 30 kg på 4 mån, och blev 30 cm högre. Jag har sett alldeles för dåligt musklade och rentav magra GD's när dom är valpar, och alla ägare har samma ursäkt. "Hon växer ju så fort, så kroppen hinner inte med bla bla bla.."

Förlåt om jag är nyfiken, men vilken av Skåneuppfödarna är du? :)

Du har också många som ger för mycket protein dvs över det behov som en växande hund har - dt är det jag menar med gödkost. På utställningar får vi ofta beröm för hull, päls etc så även andra upplever och anser att våra är ok musklade. Risk finns ju att man blir hemmablind. De växer fort ja, därmed krävs ju lit extra öga och kunskap för att det inte ska bli fel. Mager, omusklad, övergödd - allt kan ge problem senare.

Varför tror du att jag är uppfödare? Tror väl inte jag skrivit något om det?

Intressanta inlägg och svar :smirk: Det är riktigt kul att läsa när det handlar om Grand Danois.
Till dig som vill ha en GD så tycker jag att du ska besöka kennlar så du får se hur de uppför sig. Du kanske bara får träffa tiken.
Som uppfödare vill man även träffa den kanske tilltänkta valpköparen. Det är ganska viktigt för mig.

Gå gärna in och titta på SGDK Centralstyrelse. Där finns mycket intressant läsning. http://www.sgdk.org/

Du kan även besöka 2 av min hemsidor och läsa lite om Grand Danois.

http://www.irmagarden.se/
http://www.irmagarden.se/crownvickan/

Var väldigt noga med temperamentet hos kenneln du senare väljer ut, det finns väldigt mycket dåliga GD's idag. Veka, rädda hundar på 90 kg är ingen hit. Min tik var sådan, och hon valde att agera utåt mot det farliga med ganska stora utfall. Något sådant vill ni ju inte ha.

Annars vet jag inte riktigt. Förutom att hon var väldigt rädd för mycket, så var hon världens underbaraste hund. Så även alla GD's jag växt upp med. Följer med på allt, älskar att få vara med sin familj, passar utmärkt som gårdshund. Dvs, få springa lös på gården och få långa promenader också.

Sjukdomsstatistiken lär börja bli sämre snart igen. Det är nämligen inte obligatorist att röntga föräldradjuren längre, vilket inom några år lär få katastrofala följder inom HD/AD. Det finns dock uppfödare som röntgar ändå, jag skulle valt en sådan så att man vet så mycket som möjligt. Hjärtproblem finns också, det är det som mest förkortar livslängden, men några 6 år som medel är det inte längre. 9-10 år är väldigt vanligt numera, som tur är.

Jag gillar personligen hanarna bättre än tikarna, men det gör jag generellt med alla raser. Sen är det kanske lättare att stå emot 65 kg tik än 95 kg hane i kopplet ;)

Jag var på deras årsmöte nu i mars då vi hade lagt in en motion om att låta HD röntgen komma tillbaka. Tyvärr så verkar det som om det ska gå dessa 5 år som blev klubbat till för 1 år sen. Dom tycker inte att vi har så mycket HD fel. Nu har jag sett flera som parat utan att de har röntgat. Därifrån skulle inte jag köpa valp ifrån.

Är det vanligt att GD är så känsliga att problem uppstår där det normalt inte skulle göra det?

Nu kanske man inte ska skylla allt på linjer man avlar på. En uppfödare har i regel valpen i 8 veckor och sedan lämnar man den till en valpköpare som då tar över uppfostran som tiken har haft i 8 veckor. Många tycker det är "häftigt" med en Gd men när den har kommit upp i slyngelåldern så ska den omplaceras. Då har den lilla valpen vuxit upp och blivit både stor och stark.

Så är det allt för många gånger, det är sant !

Men en hund avlad på dåliga gener ( labilt psyke m.m ) finns det inte så mycket att göra åt, man kan sällan omvandla en valp med dåligt psyke till att bli en helt fungerande hund ( så som GD ska vara egentligen )

Du måste väl ändå hålla med om att det ploppat upp lite för många uppfödare som avlar på fel grunder ?

Så är det allt för många gånger, det är sant !

Men en hund avlad på dåliga gener ( labilt psyke m.m ) finns det inte så mycket att göra åt, man kan sällan omvandla en valp med dåligt psyke till att bli en helt fungerande hund ( så som GD ska vara egentligen )

Du måste väl ändå hålla med om att det ploppat upp lite för många uppfödare som avlar på fel grunder ?

Jo det håller jag med om. Luskar man inte själv om föräldradjuren och dess psyke så inte talar uppfödaren om det heller.
Nu har det tyvärr ploppat upp en massa uppfödare som ska para 1 gång bara för att de vill ha en valp efter sin tik.
Jag vet ej som i panik parat sin tik och ingen av de föräldrarna är Röntgade. Hon ville låna min hane men där backade jag.

Det är fruktansvärt tråkigt, för GD är verkligen en underbar hund om det blir rätt från början ( som med vilken annan ras som helst )

Jag gillar GD starkt och önskar att jag kunde skaffa en ny ( men pga vissa omständigheter så klarar jag inte en sådan stor hund igen )

Men hade jag idag skaffat mig en GD så skulle jag varit super noga med uppfödare och verkligen gjort mitt yttersta, ringt runt till andra valpköpare m.m

Nu får det bli en Engelsk Staff istället :D

/ C som saknar sin stora Bamseman

kl

Lånar tråden och puttar upp lite...
Vad tycker ni om dom olika färgerna? Skillnad i sätt, mentalitet och så?
Jag har själv en blå tik, hon är väldigt framåt, vill hälsa på alla. Hon kan dock vara lite skeptisk till endel om hon inte får hälsa tillräckligt själv först. Jag litar inte heller på henne med barn, ingen i bekantskapskretsen har barn så hon träffar ju inte såna små så ofta.
Många som träffar henne säger att hon är väldigt trevlig, på djursjukhuset t.ex. tycker alla att det är så kul med en glad Grand Danois!
Men man hör ju mycket om andra gd:s och speciellt då dom svarta. Vad tycker ni om detta?

kl

Lånar tråden och puttar upp lite...
Vad tycker ni om dom olika färgerna? Skillnad i sätt, mentalitet och så?
Jag har själv en blå tik, hon är väldigt framåt, vill hälsa på alla. Hon kan dock vara lite skeptisk till endel om hon inte får hälsa tillräckligt själv först. Jag litar inte heller på henne med barn, ingen i bekantskapskretsen har barn så hon träffar ju inte såna små så ofta.
Många som träffar henne säger att hon är väldigt trevlig, på djursjukhuset t.ex. tycker alla att det är så kul med en glad Grand Danois!
Men man hör ju mycket om andra gd:s och speciellt då dom svarta. Vad tycker ni om detta?

Jag vet en kennel som är medveten om att dennes svarta och blåa valpar har stora problem med mentaliteten. Dom har en morrande mamma som har fört det vidare och flera av valparna i den kombinationen är agressiva och ändå fortsätter uppfödaren att para på dessa linjer :cry: :mad: Det är sorgligt!

Jo, jag har också sett flera sådana parningar tyvärr. Det förstod man ju i samma sekund som beslutet kom, att långtifrån alla skulle fortsätta att röntga, eller använda godkända hundar. Väldigt synd, för det är en tung ras som har ganska hård belastning på både höfter och armbågar och då är det för mig väldigt viktigt med friska djur.

Vad är det för någon? Ja, man får ju inte skriva ut det här men du kan kanske PM:a? Nyfiken på om det är någon jag uppmärksammat också, eller kanske missat. Jag är inte alls lika aktiv eller "med" i GD-världen längre, sen jag själv slutade att ha rasen. Men eftersom oändligt många fortfarande kommer med frågor om uppfödare etc, så vill jag gärna vara lite up to date.

Vad är det för någon? Ja, man får ju inte skriva ut det här men du kan kanske PM:a? Nyfiken på om det är någon jag uppmärksammat också, eller kanske missat. Jag är inte alls lika aktiv eller "med" i GD-världen längre, sen jag själv slutade att ha rasen. Men eftersom oändligt många fortfarande kommer med frågor om uppfödare etc, så vill jag gärna vara lite up to date.

Nej, jag nämner ingen här :smirk:

Jag har en svart hane... Han är snart 20 månader.
Han har INGA som helst problem med mentaliteten! :)

Jag vill påstå att han kommer från den kennel i Sverige med bäst mentalitet på GD.

Jag anser att friska & sunda hundar går före allt.
Får jag välja tar jag hellre en ful & snäll hund. Än en som är snygg & "dum i huvudet".

Jag tycker att uppfostran är en MYCKET viktig del för att få en bra hund :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka