Grand daniois tråden!

MalinM

Trådstartare
Har letat runt här på buke men inte hittat någon tråd för denna underbara ras så det får vi ju fixa!

Själv har jag en Stor svart gosse här hemma som är min absolut bästa vän! Han heter Tyzon och fyller 3 år i år.
Vi gör inte så mycket, myser mest men vi har även hunnit med en del utställningar med rätt bra resultat!

Visst är han vacker min påg:love:

17976_1333942353780_1387702995_954731_4912431_n.jpg

Kom igen nu alla GD ägare berätta om era jyckar:D

Sv: Grand daniois tråden!

ha ha vad roligt! jag har fbl och en grandis som heter...Tyson... och du har fbl och en grandis som heter tyzon :D och dessutom är dom löjligt lika, ska se om jag hittar en bild på min gubbe.

Har ingen jätte själv, däremot har jag en kompis som är intresserad av rasen och frågat mig en del.
Så, ni som faktiskt har erfarenhet av rasen får gärna berätta för och nackdelar, vad bör man tänka på innan köp?
Vad ska man tänka på att ställa för frågor till uppfödare?

Ursäkta om det blir trådkap, men jag tyckte liksom att det hörde till tråden..:D

ha ha vad roligt! jag har fbl och en grandis som heter...Tyson... och du har fbl och en grandis som heter tyzon :D och dessutom är dom löjligt lika, ska se om jag hittar en bild på min gubbe.

Haha ja man hittar verkligen sina jämlikar här inne på buke:D Jag anser att om man ska ha en hund så ska det märkas att man har en hund oxå, och Tyzon är svår att ignorera:D

Har ingen jätte själv, däremot har jag en kompis som är intresserad av rasen och frågat mig en del.
Så, ni som faktiskt har erfarenhet av rasen får gärna berätta för och nackdelar, vad bör man tänka på innan köp?
Vad ska man tänka på att ställa för frågor till uppfödare?

Ursäkta om det blir trådkap, men jag tyckte liksom att det hörde till tråden..:D

Klart du får fråga:D

Man ska vara väldigt noga av vem man köper hund oavsett. När det gäller Grandisen så står det i rasstandarden att den ska vara stabil och trygg, får absolut inte vara agressiv. Tyvärr finns det många som avlat på "dåliga" hundar som inte varit så stabila psykiskt, så att fråga hur föräldrarna är i huvudet är en mycket bra idé. Även hur det ser ut med leder, magomvridningar osv hos föräldradjuren. Det sistnämda är mest troligt inte ärftlikt men det kan vara bra att veta.

Nackdelarna med en Grandis..hrm..finns det några:p Dom är STORA, och har väl inte precis 100% koll på sig själv de första åren så att ha jätte små barn är kanske ingen höjdare..min dotter har åkt i golvet otaliga gånger och Tyzon har inte fattat hur hon hamnade där:p Ni vet uttrycket "små barn, småproblem men stora barn STORA problem.." ja det stämmer in ganaska bra även på en Grand Danois:angel:

Annars är det helt underbara hundar, det kommer alltid finnas en grandis vid min sida sp såld är jag:love:

De har små barn, men jag räknar med att det är något de tänkt på när de ändå bestämt sig för en så stor hund:D
Har inte hört talas om aggressivitet i rasen tidigare, har bara träffat på trevliga grandisar själv.
Personligen gillar jag dem även om jag ser dem mer som en kalv än en hund;):D
Skulle inte vilja ha en själv då de för det första är alldeles för stora för min smak och har alldeles för liten hjärna jämfört med kroppsyta:cool:
Hoppas ni inte halshugger mig nu:eek:
Dock tror jag att en grandis skulle passa mina vänner alldeles utmärkt då de letar efter en trevlig familjemedlem, size jumbo, som inte kräver alltför mycket mer än vanlig vardagslydnad, promenader och allmäna familjeäventyr:laugh:

Ni får hemskt gärna skicka pma om ni har förslag på bra uppfödare som bryr sig om var deras valpar hamnar!
Bästa vore om det finns någon uppfödare i Mellansverige (de bor på gränsen mellan Västmanland/Dalarna). Eller kanske någon känner någon som bor därikring med grandis som gärna får påhälsning av en familj som vill lära sig mer om rasen?

De har små barn, men jag räknar med att det är något de tänkt på när de ändå bestämt sig för en så stor hund:D
Har inte hört talas om aggressivitet i rasen tidigare, har bara träffat på trevliga grandisar själv.
Personligen gillar jag dem även om jag ser dem mer som en kalv än en hund;):D
Skulle inte vilja ha en själv då de för det första är alldeles för stora för min smak och har alldeles för liten hjärna jämfört med kroppsyta:cool:
Hoppas ni inte halshugger mig nu:eek:
Dock tror jag att en grandis skulle passa mina vänner alldeles utmärkt då de letar efter en trevlig familjemedlem, size jumbo, som inte kräver alltför mycket mer än vanlig vardagslydnad, promenader och allmäna familjeäventyr:laugh:

Ni får hemskt gärna skicka pma om ni har förslag på bra uppfödare som bryr sig om var deras valpar hamnar!
Bästa vore om det finns någon uppfödare i Mellansverige (de bor på gränsen mellan Västmanland/Dalarna). Eller kanske någon känner någon som bor därikring med grandis som gärna får påhälsning av en familj som vill lära sig mer om rasen?

Min GD kräver betydligt mer än bara promenader:D, tror de flesta har ett enormt behov av att få springa runt i skog och mark och göra sig av med massor av energi!

Jag vet varifrån man absolut inte ska köpa sin GD i från, tror uppfödaren är struken ur ssk så kolla noga upp om uppfödaren är seriös och med i SKK!

Haha min kräver lika mycket..han får fullkomligt spel om han hinner lagara upp lite extra energi:p

*kl*
kanske ska förtydliga mig lite mer;)
Hunden kommer garanterat få den aktivering den behöver i form av promenader, där den kommer ha möjlighet till att få springa lös (vid rätt årstid givetvis), den kommer förmodligen få mycket stimulans genom lek speciellt genom äldste sonen som tränat på hundlivet med mina hundar:D
Från att ha varit nästan hundrädd har den ungen lärt sig mycket hur man bör handskas med hundar och är villig att lära och göra rätt. Han är visserligen i minsta laget för en grandis (8år) men står ju under mammans vakande öga:D

Men överlag, hur är en grandis som första hund?
Han tror jag haft hund under uppväxten, vet i alla fall att hans mamma har hundar nu.
Hon har inte haft hund tidigare.
Efter att ha umgåtts med mig och mina hundar en hel del så har jag mer eller mindre tjatat in en hel del om hund i hennes huvud så har hon något sånär hum om vad det innebär att ha hund och vilket ansvar det medför:laugh:

Jag tror man behöver kunna en hel del innan man skaffar en GD, de har ingen som helst aning om sin storlek och kurs ett är: HOPPA INTE!!!!!!

Har man väl lärt sin GD detta samt att inte dra utan gå ordentligt i koppel så har man kommit på rätt väg!

Det är dock inte lek en hund behöver så mycket utan mental stimulans, fördelen med barn och stor hund är att när hunden tröttnar så kan den bara skaka av sig barnet och gå sin väg, det kan ju inte en liten vovve som tyvärr kan fara rätt illa bland barn! Vi har en Kina-puff som avskyr barn efter att ha levt sina två första år i en barn-familj!

Nu vet jag inte var familjen bor men de kan få komma hit å träffa min tik och prova på hur det är med stooor hund och barn! Hon älskar barn och vill gärna sitta i knä och krypa in under kläderna!

Liknande trådar

Däggdjur Hej! Jag har nyligen fått tagit över en kanin på två år som i sitt förra hem hetat Leo, problemet är att en av mina småbröder också...
Svar
11
· Visningar
1 803
Senast: kökshäxan
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 061
Senast: skuggan_
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 672
Senast: Fille
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 251
Senast: annathegreatest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka