Sv: grammantygel?
starcraft skrev:
Jag har själv ridit lektioner för tränare på gramantygel på min ponny och visst gick det bra för stunden, men jag tycker personligen inte att man får ett långsiktigt bra resultat. Jag fick en ännu starkare häst uatn egentligen lärt mig att rida den på rätt sätt så jag kan klara av den utan gramanen.
Har själv ingen större erfarenhet av graman, men har du inte svaret i det inlägget egentligen?
Du tycker ju inte graman ger ett resultat som är långsiktigt, utan bara hjälper för stunden...Tror du inte själv på graman kanske inte det är rätt väg att gå?
Du ska kanske inte ta mina råd allt för allvarligt (jag har själv lagt upp en tråd ang en kompis till mig som blev rådd att rida på graman)
men jag tycker så här:
1.) Har tränaren som rådde dig att använda graman sett dig rida din nuvarande häst?
2.) Om du vill använda graman, be en duktig tränare (den du skrev om?) instruera dig de första gångerna och se ifall du känner skillnad, positivt eller negativt.
3.) Gummisnodd ska inte (enligt mej) sitta åt hela tiden, den ska ta emot när hästen INTE går i form och släppa helt när hästen bär sig på rätt sätt. man kan variera spänningen på den och därifrån få mer/mindre hjälp från själva hjälptygeln.
Personligen tycker jag inte hjälptyglar löser problemen när det handlar om att man har svårt att klara av sin häst, men i vissa fall så är det det.
Det är därför väldigt svårt att säga något exakt utan att ha sett ekipaget ett flertal gånger...
Gummisnodden tycker jag är snällare än gramanen, men gramanen kan du själv reglera och det är dina kunskaper som avgör till hur pass stor hjälp den är.
En rutinerad ryttare får ut mer av en graman än en gummisnodd, däremot tycker inte jag att den ska användas av ren lathet, för att ryttaren inte orkar rida ihop sin sin häst, fast man egentligen kan det.
Ta hjälp av en duktig tränare, som du trivs med och tillsammans med kan komma fram til den perfekt lösningen för dig och din häst.
Lycka till!