grammantygel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Kalinka_89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 890
K

Kalinka_89

någon som har en åsikt om grammantygel? jag har en häst som jobbar bra med hela kroppen förutom att hon går över tygeln. hon är också hård i munnen. detta gör att hon inte går i balans och hon sticker ibland när min lillasyster rider henne i skogen. jag har fått ett tips från en mkt duktig och erfaren tränare om att jag ska testa att rida en kort tid på grammantygel. har tror inte på gummisnodd eftersom den ger samma tryck hela tiden medan man kan släppa efter och mjukna i handen med grammanen. från ett annat håll hör jag att jag inte ska rida på gramman för att det är för skarpt och hon tror sten hårt på gummisnodd. vad ska ja göra? :confused:

Sv: grammantygel?

kan du inte rida mer lektioner för den duktiga och erfarna tränaren då?
Det kan ju behövas någon från marken som säger när du ta ska och ge efter på gramanen om du inte är van vid den, och ännu bättre är det ju om du rider så pass ofta för henne/honom att du inte ens behöver gramanen...
Frågan är om hon verkligen kommer kunna hålla balansen bättre bara för att du har graman, sitter inte problemet någon annanstans?

Jag har själv ridit lektioner för tränare på gramantygel på min ponny och visst gick det bra för stunden, men jag tycker personligen inte att man får ett långsiktigt bra resultat. Jag fick en ännu starkare häst uatn egentligen lärt mig att rida den på rätt sätt så jag kan klara av den utan gramanen.

I våras träffade jag en man som har själv tävlat och utbildat hästar på hög nivå i hoppning och dressyr och är själv tränare. Han gav mig en "lektion" i varför man inte bör rida på gramantygel och efter det sätter jag inte på en på mina hästar.

Det finns lika många läror som hästmänniskor så jag tänker inte uttala mig om vad du bör göra i denna situation utan bara förmedlar mina egna erfarenheter.

starcraft skrev:
Jag har själv ridit lektioner för tränare på gramantygel på min ponny och visst gick det bra för stunden, men jag tycker personligen inte att man får ett långsiktigt bra resultat. Jag fick en ännu starkare häst uatn egentligen lärt mig att rida den på rätt sätt så jag kan klara av den utan gramanen.

Har själv ingen större erfarenhet av graman, men har du inte svaret i det inlägget egentligen?
Du tycker ju inte graman ger ett resultat som är långsiktigt, utan bara hjälper för stunden...Tror du inte själv på graman kanske inte det är rätt väg att gå? :cool:

Du ska kanske inte ta mina råd allt för allvarligt (jag har själv lagt upp en tråd ang en kompis till mig som blev rådd att rida på graman)
men jag tycker så här:

1.) Har tränaren som rådde dig att använda graman sett dig rida din nuvarande häst?
2.) Om du vill använda graman, be en duktig tränare (den du skrev om?) instruera dig de första gångerna och se ifall du känner skillnad, positivt eller negativt.
3.) Gummisnodd ska inte (enligt mej) sitta åt hela tiden, den ska ta emot när hästen INTE går i form och släppa helt när hästen bär sig på rätt sätt. man kan variera spänningen på den och därifrån få mer/mindre hjälp från själva hjälptygeln.

Personligen tycker jag inte hjälptyglar löser problemen när det handlar om att man har svårt att klara av sin häst, men i vissa fall så är det det.
Det är därför väldigt svårt att säga något exakt utan att ha sett ekipaget ett flertal gånger...

Gummisnodden tycker jag är snällare än gramanen, men gramanen kan du själv reglera och det är dina kunskaper som avgör till hur pass stor hjälp den är.
En rutinerad ryttare får ut mer av en graman än en gummisnodd, däremot tycker inte jag att den ska användas av ren lathet, för att ryttaren inte orkar rida ihop sin sin häst, fast man egentligen kan det.

Ta hjälp av en duktig tränare, som du trivs med och tillsammans med kan komma fram til den perfekt lösningen för dig och din häst.

Lycka till!

starcraft skrev:
I våras träffade jag en man som har själv tävlat och utbildat hästar på hög nivå i hoppning och dressyr och är själv tränare. Han gav mig en "lektion" i varför man inte bör rida på gramantygel och efter det sätter jag inte på en på mina hästar.

Skulle vara intressant att höra vad han sa! Har aldrig använt någon inspänningstygel själv och är lite skeptiskt men skulle gärna ta det av lite "fakta".

Jag har haft samma problem som dig.. Hade en ponyn som inte var tillräckligt stark i galoppe för att kunna bära sgi själv. Då red jag med gramantygel då och då (ibland för tränare ibland själv) för att kunna komma åt henne och då också ge henne en bra chans att bygga de muskler som hon behövde.
Det gav resultat och sen red jag bara med graman nån gång då och då, för att kunna rama in henne ordentligt (samt att ha henne såpadss kort att hon inte gick ned i 4-takts galopp) när jag red mycket samladgalopp.

Om det e din tränare som ger dig det tipset (som det var även i mitt fall) så bör du lita på honom/henne.
Vi här på buke har ju inte sett dig rida din häst och vet inte hur det ser ut eller bakrunden (varför han/hon är stark m.m)

hehe jag tror på ingen hjälptygel alls :angel:..

Man KANSKE kan använda en graman som nödstopp när man rider ut, det är ju lät att bringa en häst ur balans med en sån. Annars... nej aldrig :crazy:

Graman är ju OSLAGBART!! :p Iaf om man har en häst som reser sig! Jag är emot hjälptyglar men jag måste erkänna :cool: att när jag köpte min nuvarande hade han en period precis i början, där han reste sig i protest (antar jag). Han var fyra år och jag skulle ut ensam i bygden efter att ha haft sällis hela tiden, och så fort jag gjorde ngt han inte höll med om (typ ville göra halt, han har mkt motor ;) ) så reste han sig. Och han hade ju inte världens bästa balans heller. Just då hjälpte faktiskt gramanen mig. All utrustning var kontrollerad och utprovad och så länge han fick knalla på var det lugnt. :smirk:
Men nej, jag är inte mycket för hjälptyglar.
Försök att få fram varför hon inte går "rätt", vissa hästar kan faktiskt inte det pga att de är byggda med kroppen "emot" sig.
Och du kanske kan försöka mjuka upp munnen på henne?

Jag har ingen direkt åsikt om graman. Har själv använt det på min förra häst där det behövdes. Det löste självklart inga större problem men fick henne att arbeta bättre för stunden vilket byggde upp henne bättre än om hon gått utan.

Tycker att du skall prova att rida på gramanen. Ha den inte för hårt spänd, korta den tills det känns bra. Ett annat hjälpmedel som jag tycker är bättre är gougen [gåggen] som man sitter mellan nacken, bettet och sadelgjorden där hästen kan välja själv vilken form den vill gå i. Läs om de olika tyglarna, se om du kan låna från bekanta och prova dig fram!

Om hästen går med huvudet högt arbetar den INTE med hela kroppen. Att "tvinga" ner huvudet (för det gör man med graman, mer eller mindre brutalt) löser inte dina problem. Gå tillbaka och hitta RÄTT form. Ta hjälp av någon duktig tränare som inte låter er ta genvägar.

jag har själv ridit en kort tid på graman.Men är inte så vidare glaf för det.
hör med tränaren om du kan få mer hjälp.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 327
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
520
Senast: Elo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka