Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som dressyrmupp, sedan ridskoletiden 1973 och tävlingshopphästskötare under flera år inom elit och Division I, som ALDRIG i hela mitt liv använt mig av graman, kan jag bara säga att jag tycker att det är ÄN MER SPECIELLT VANLIGT med graman bland elitryttare i hoppning. Borde inte DE veta bättre???
Jag håller med alla som anser att en graman är en TILLFÄLLIG hjälp som bara ska användas av någon som har ett klart syfte och har koll på läget. Jag fick för första gången plocka fram gramanen i höstas då min STORA dressyrpålle fick för sig att slamsa bort bytena. Han körde upp huvudet, pep och skuttade som en känguru. Han är egentligen välutbildad och rids på vanligt tränsbett eller kandar i de klasser som kräver det, jag rider aldrig med spö. Jag och min tränare provade allt plus att jag lät en massör, veterinär, hästtandläkare och sadelutprovare gå igenom hästen. Ingen hittade nåt fel och då bestämde jag mig för att nu får det vara nog! Jag red med graman under ett träningspass och behövde bara korrigera tre gånger, sen var det bara att släppa gramanen och efter det har vi inte behövt den. Eftersom att hästarna alltid kommer att vara större och starkare än oss, tycker jag det är snällare att "ta i" ordentligt en gång och kanske använda graman, än att ständigt sitta och småbråka med till exempel spöet eller slita hästen i munnen. I princip all utrustning kan förvandlas till tortyrredskap i fel händer.
Men, om nån vill kalla mig inkompetent ryttare, go ahead! Låt den mest perfekta kasta första stenen .
Var rädda om varandra och era pållar...
Kram
hejsan!
Jag har en fundering och det är hur ni ställer er till hjälptygeln graman. Allmänt berätta gärna vad ni tycker om den och vad ni har för erfarenheter!
det är en tortyrmetod jag aldrig skulle använda.
den är till för att gömma ryttarens inkompetens.