J
josse
Har börjat rida "dressyr"med hjälp av en instuktör, för att få Pållan att börja bära sig bättre och för att jag ska få hjälp med sitsen och inverkan med tyglarna. Under en period har jag haft väldigt lös tygelkontakt för att få Pållan att slappna av och komma ur sin passaktighet (som visade sig i både tölt och skritt). Nu känns det dock som att tiden är mogen för mer samlande övningar i skritt. De instruktioner som jag får är att jag ska ha kortare tyglar (för mej som är ovan känns det som väldigt kort)för att lättare kunna ge efter med mindre rörelser, och för att inte händerna ska hamna i magen. Det jag också har fått lära mej är att ha en stadig ytterhand. Detta verkar fungera väldigt bra jag känner hur hela Pållan liksom blir rund över ryggen. Sedan är det ju drivning och halvhalter med sätet för att få henne att börja använda baken mer. Tidigare har jag försökt rida på en volt med lösare tyglar och bara köra med vikthjälper, men då faller hon ut ur volten och skjuter ut bogen eller bakdelen, utan att böja sig i insidan. Det känns som om hon verkligen behöver det där stödet på ytter.
Nu till frågan, hur använder ni tyglarna vid samling, eller använder ni inte tyglarna alls? Har ju hört så mkt om att man inte kan samla hästen genom tyglarna, utan rida bakifrån och fram, men när man rider bakifrån och fram, så vafd tudsan gör man därframme? Ingenting alls eller? Kan ngn förklara
Nu till frågan, hur använder ni tyglarna vid samling, eller använder ni inte tyglarna alls? Har ju hört så mkt om att man inte kan samla hästen genom tyglarna, utan rida bakifrån och fram, men när man rider bakifrån och fram, så vafd tudsan gör man därframme? Ingenting alls eller? Kan ngn förklara