Gråa papper?

Sv: Gråa papper?

Det betyder att hästen är efter en hingst som inte är godkänd eller inte löst betäckningslicens det året avkomman blev till.

Aha, tusen tack. Finns det nåonstans där man enkelt kan se när och vilket/vilka år eventuell betäckningslicens fanns/ej fanns på en viss hingst?

/FiaLotta

Det vet jag faktiskt inte :( Men gäller det en halvblodshingst har jag över 20 årgångar hingstkalendrar och kan kolla :)

Kan man inte få det om man har betäckt ett sto med icke-godkänd härstamning med en godkänd hingst också? (Ex ett varmblodssto + godkänd hingst.) Eller är jag helt ute och cyklar?

Nejdå, du har så rätt så. Det finns 4 olika sorters grå papper. De "sämsta" är med raskod 59 = tex vbl sto och hbl-hingst eller helt okänd härstamning. Det står jättebra förklarat i tex Hingstkalendern.

........eller häst vars härstamning inte är godkänd av ASVH , min häst från Estland Hannover+trakhener+fullblodskorsning har raskod 59 men full stam i 7 led.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025