Sv: gps

Jag fick tips av Gizoba tidigare om en modell, Garmin 201. Om man vill ha en pulsintegrerad variant heter den Garmin 301 (trodde hon..):)

är det en gps som man kan ha på armen som en klocka?
jag har redan en gps men den måste man hålla i hela tiden, den är praktisk när man har ridit vilse, men man kan ju inte sitta och hålla i den hela tiden när man rider.

Vad kostar den modellen?

Jag har oxå en Garmin 201. Den sitter på armen och är som en ordinär mobiltelefon i storlek, den kostade ungefär 1800:-
Det fins ingen karta i den men hemma hittar jag och på tävlingarna är det markerat så jag tyckte inte det behövdes.

/Linnea

vart kan man köpa den?
jag har kollat på teknikmagasinet, där har de ingen sån iaf....

det står att den inte klarar svensk natur, det tappar sändningen liksom...
de rekomenderar inte produkten...

Okej? Tycker inte att jag har haft några problem med att den tappat sändningen. Fast jag har inget att jämföra med.

En fördel är iaf att den tål regn utan problem.

/Linnea

Jag har endast varit med om att den tappat säningen ett fåtal ggr och så fort du kommer i kontakt igen så uppdaterar den sej ju.
Min prylgalne make har en gps till bilen som är avacerad och han har kört med mej när jag ridit en sträcka och de bägge gpserna stämmer bra över ens när vi jämförde efteråt.
Det beror ju lite på vad man ska ha gpsen till men för mej som endast vill ha ett hjälpmedel i hur fort jag rider i de olika gångarterna,medel hastighet,höjdskillnader samt längd på sträckan jag rider är den helt okej.
Vill man ha massor av kartprogram och grejer så får man nog ha en sådan man håller i handen.

Min Forerunner 201 har tappat kontakten under några sekunder kanske max tre gånger och jag har ridit rätt mycket med den på både träning och tävling. Om all din träning är förlagd under trädkronorna i tomteskogen kanske den inte funkar, men med "normal" vegetation är det inga problem.

Jag har endast varit med om att den tappat säningen ett fåtal ggr och så fort du kommer i kontakt igen så uppdaterar den sej ju.
Min prylgalne make har en gps till bilen som är avacerad och han har kört med mej när jag ridit en sträcka och de bägge gpserna stämmer bra över ens när vi jämförde efteråt.
Det beror ju lite på vad man ska ha gpsen till men för mej som endast vill ha ett hjälpmedel i hur fort jag rider i de olika gångarterna,medel hastighet,höjdskillnader samt längd på sträckan jag rider är den helt okej.
Vill man ha massor av kartprogram och grejer så får man nog ha en sådan man håller i handen.

Hej!:)
Köpte mig en för ett tag sen och tycker att den fyller sin funktion för mig som har ungefär samma önskemål som du.
Men jag har inte hittat vart man kan se höjdskillnaderna?
Är det någon som kan hjälpa mig med det?
/Camilla

Höjdkurvor etc ser du när du laddar upp din senaste träningsrunda på datorn.

En fråga angående 301:an med pulsfunktion. Fungerar den på häst också? Jag fick intrycket att pulselektroderna endast gick att använda på människa.

Höjdkurvor etc ser du när du laddar upp din senaste träningsrunda på datorn.

En fråga angående 301:an med pulsfunktion. Fungerar den på häst också? Jag fick intrycket att pulselektroderna endast gick att använda på människa.

Okej! Tusen tack för svaret!:bow:
Man kan alltså inte se höjdskillnader under tiden som man rider utan bara efteråt?
Jag misstänkte att det var så för jag hittar inget i GPSen.
/Camilla

Nu är det jag igen!;)

Hur ansluter jag GPS till datorn? Jag har laddat ner programmet, men när jag ska öppna det så vill den att jag ska ansluta (logiskt) GPS och jag får det inte att fungera?

/Camilla :confused:

Nu är det jag igen!;)

Hur ansluter jag GPS till datorn? Jag har laddat ner programmet, men när jag ska öppna det så vill den att jag ska ansluta (logiskt) GPS och jag får det inte att fungera?

/Camilla :confused:

Kom det inte med nån sladd som går att koppla från GPS:en till datorn?
Jag hade lite problem med själva sladden första gången jag skulle ladda ner träningsrundan till datorn och jag har hört nån annan som hade samma problem. Då gällde det att trycka in kontakten rejält hårt i GPS:en, den såg ut som om den var ordentligt ikopplad men sedan visade det sig att det gick att trycka in kontakten ytterligare när man tog i...

(Sladden går förresten inte direkt in i GPS:en utan i den där lite klumpiga grunkan som man laddar GPS:en med).

Kom det inte med nån sladd som går att koppla från GPS:en till datorn?
Jag hade lite problem med själva sladden första gången jag skulle ladda ner träningsrundan till datorn och jag har hört nån annan som hade samma problem. Då gällde det att trycka in kontakten rejält hårt i GPS:en, den såg ut som om den var ordentligt ikopplad men sedan visade det sig att det gick att trycka in kontakten ytterligare när man tog i...

(Sladden går förresten inte direkt in i GPS:en utan i den där lite klumpiga grunkan som man laddar GPS:en med).

Tack än en gång!:bow:
Det var så jag gjorde, men det hände inget utan programmet sa att jag skulle ansluta GPSen! Så till slut ringde jag suporten och fick hjälp så nu fungerar det!:banana:
Jag använde mig av en genväg som dök upp vid instalationen, men det funkade inte att använda den utan man måste tydligen gå genom startmenyn?
Nu gäller det bara att lära sig att förstå programmet!;)
/Camilla

Men jag har inte hittat vart man kan se höjdskillnaderna?
Är det någon som kan hjälpa mig med det?
/Camilla

På GPS:en finns det 3 "sidor" som Du växlar mha pil-knapparna. Den tredje sidan är konfigurerbar så som Du själv vill ha den.
Detta gör Du under mode\settings\set custom page.
Välj vilket fält Du vill ändra på med pil-knapparna. Tryck ENTER. Nu får Du upp en lista med alla tillgängliga funktioner. Välj "Elevation".
Nu ser Du hela tiden aktuell höjd över havet.

Kanske är det denna funktion som Du söker.

PS. På våran GPS har vi funktionerna TIME OF DAY, MAX SPEED och AVG SPEED (medelhastighet) på vår 3:e sida.

På GPS:en finns det 3 "sidor" som Du växlar mha pil-knapparna. Den tredje sidan är konfigurerbar så som Du själv vill ha den.
Detta gör Du under mode\settings\set custom page.
Välj vilket fält Du vill ändra på med pil-knapparna. Tryck ENTER. Nu får Du upp en lista med alla tillgängliga funktioner. Välj "Elevation".
Nu ser Du hela tiden aktuell höjd över havet.

Kanske är det denna funktion som Du söker.

PS. På våran GPS har vi funktionerna TIME OF DAY, MAX SPEED och AVG SPEED (medelhastighet) på vår 3:e sida.

Tack för hjälpen, tyvärr så hittade jag inte det du försöker att hjälpa mig med?;)
Jag har en Garmin 201, vad har du?
/Camilla

Det är en Garmin Forerunner 201.
Garmin201.jpg

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Vi funderar på att skaffa ett GPS-halsband till vår utekatt och undrar vilka erfarenheter ni har av sådana. Vilket är mest prisvärt...
2
Svar
33
· Visningar
1 583
Senast: Emmmmma
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 404
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej! Jag gör en undersökning av efterfrågan till att utveckla en grimma med GPS och aktivitetsspårning för att ha koll på sin häst när...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Mills
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 075
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V