Gps på barn?

kamomillo

Trådstartare
Dagisbarn kan få Gps.

Försvunna barn på dagis ska räddas med gps-teknik.

Kronprinsens förskola AB i Malmö ska på prov utrusta barnen med sändare, som ska göra det lättare för personalen att hitta barn som glömts kvar eller gått vilse under en utflykt, skriver Sydsvenskan.

Gps-sändaren rapporterar till en mobiltelefon. Om ett barn kommer utanför en bestämd radie larmar telefonen om att ett barn saknas, och var det befinner sig.
Allt vanligare

Gps-sändare eller andra typer av radiosändare blir ett allt vanligare inslag i förskolorna runt om i landet. På den mobila förskolan Humlan i Borlänge är barnens reflexvästar utrustade med en sändare som larmar om barnet kommer utanför zonen.

– Sändaren är en extra säkerhet. Men vi står ändå och räknar barnen hela tiden, säger Pernilla Rundqvist som är barnskötare på förskolan.

Under de två år som västarna har använts har det aldrig hänt att ett barn kommit för långt ifrån gruppen. Däremot händer det att sökaren larmar när barnen rört sig i utkanten av zonen.
TT Aftonbladet

Vad tycker ni?

* Jenny *

Sv: Gps på barn?

Att ha ögonen på barnen är ju nummer 1 - risken är ju större att de skadar sig än att de försvinner. Så länge tekniken inte används som en ursäkt till att minska uppsikten eller personaltätheten så är det väl jättebra tycker jag. Hängslen och livrem, liksom. Fast lite konstigt är det att första fokus är på springa-bort-problemet, känns inte som det största problemet i förskolan.

Kanske inte det största problemet med tillräckligt stort när det sker ..

Det som jag reagerade på var hur nyheterna raporterade om fenomenet." Så att det blir lätt att hitta bortglömda barn i skogen". Herregud, det lät som dom tappade eller glömde bort barn regelbundet.

Jag tror att det mest riskerar att skapa en falsk trygghet hos personalen. Av allt som kan gå fel när man har med barn att göra, är nog risken att barnen kommer bort ganska liten. Samma resurser hade nog kunnat ge mer, om man satsat dem på något annat.

Dessutom tycker jag att det är integritetskränkande mot barnen.

Nästan värre är väl företaget Lociloci som vänder sig till föräldrar där de skall kunna se på en karta var deras barn befinner sig, utan GPS, bara mobil behövs, snacka om kränkande.

Men här patar vi väl förskolebarn? De är instängda med staket och grindar och har ju alltid någon som följer efter dem och har koll, är det så mycket mer kränkande med en gps?

Rör det äldre barn som man skall ha millimeterkoll på håller jag med om att det är rätt hemskt.

Jag håller med om att resurserna kunnat satsas smartare.

Men här patar vi väl förskolebarn? De är instängda med staket och grindar och har ju alltid någon som följer efter dem och har koll, är det så mycket mer kränkande med en gps?

Om man renodlat betraktar barnomsorg som att barnen ska vaktas och övervakas, så är nog inte skillnaden så stor. Men de flesta man träffar på verkar inte se exakt så på barnomsorg utan vill tillskriva det fler, och intressantare värden, och just barnomsorgspersonal brukar bli direkt upprörd och kränkt om man antyder att de "vaktar barn" hela dagarna.

Om barnomsorgen däremot innebär någon form av relation, vilket jag ser som det önskvärda, så tycker jag att skillnaden mellan det och gps-övervakning är rätt stor.

Håller dock med Vallhund om att det där Lociloci-systemet är än värre.

Jag kan faktisk inte förstå hur man kan prata om integritet och förskolebarn. De har ingen integritet i avseende vart de befinner sig. Någon skall alltid veta vart de är. Våra föräldrar blir ju helt upprörda om man inte för inne kan säga i exakt vilket rum barnet befinner sig i. Tänk om man då är i skogen och inte vet vart barnen är... Mystikst men alltså bra dyr barnens integritet eller hur tänker du?

Däremot är jag ingenjör och kan den bakomliggande tekniska förklaringen till gps, rt90, koder, satelliter osv. Så det är helt fantastiskt att allt nu tagit sig ned till vara mobiltelefoner. När jag började var allt kodat och noggranheten i bästa fall 50 meter.

Men varför? Om ingen vet vart ett fem år gammalt barn befinner sig är det väl märkligt. Eller anser du att det är femåringens rätt att befinna sig borta från vuxna? Är man fem år ska man ha kontakt med en vuxen. Eller går dina femåringar hem själva och så kommer du hem någon gång efter jobbet och lagar mat till dem?

Men varför? Om ingen vet vart ett fem år gammalt barn befinner sig är det väl märkligt. Eller anser du att det är femåringens rätt att befinna sig borta från vuxna? Är man fem år ska man ha kontakt med en vuxen. Eller går dina femåringar hem själva och så kommer du hem någon gång efter jobbet och lagar mat till dem?

Din slutledningsförmåga tyder inte på att du har klarat av en högskoleutbildning.

O din syn på barns integritet är skrämmande.

Om man renodlat betraktar barnomsorg som att barnen ska vaktas och övervakas, så är nog inte skillnaden så stor. Men de flesta man träffar på verkar inte se exakt så på barnomsorg utan vill tillskriva det fler, och intressantare värden, och just barnomsorgspersonal brukar bli direkt upprörd och kränkt om man antyder att de "vaktar barn" hela dagarna.

Om barnomsorgen däremot innebär någon form av relation, vilket jag ser som det önskvärda, så tycker jag att skillnaden mellan det och gps-övervakning är rätt stor.

Håller dock med Vallhund om att det där Lociloci-systemet är än värre.

Jag ser självklart inte förskolan som enbart att vakta barn :confused:. Jag vet att de gör ett jättejobb och har stor respekt för den pedagogiska verksamheten. Men jag hoppas och antar att de har koll på barnen hela tiden, och i den här diskussionen pratade vi väl om uteverksamheten, och där vet ju personalen var barnet är och har någon slags övervakande funktion. Därför ser jag inte varför en gps skulle vara kränkande - de HAR ju koll på barnens position hela tiden redan.

Hemma gör vi massa andra saker än 'vaktar barn' också, men det betyder inte att jag inte hela tiden vet var dottern ÄR någonstans. Det ena utesluter inte det andra.

Senast ändrad:

Din slutledningsförmåga tyder inte på att du har klarat av en högskoleutbildning.

Jag är också högutbildad och tror att jag undrar lite samma sak som Brandgul :o. Alltså, integritetsfrågan. Som litet barn är man ju redan övervakad, så vad gör en gps för skillnad? Den lär ju heller inte användas om man inte de facto kommer ifrån gruppen. Äldre barn förstår jag absolut, och tycker också att det är galet med en sådan kontrollfunktion, men på förskolan ser jag inte att det är mer kränkande är stängslet runt gården.

Pratade faktiskt med en mamma idag där en flicka på dagiset hade rymt och skulle gå hem till sin pappa, mitt i smällkalla vintern utan ordentliga kläder. Som tur var plockades hon upp av en bilist som kände igen henne (också förälder på dagiset) och hon var blåfrusen. Då hade nog en gps varit bra...

Jo du skrev att det fanns staket och grindar, och det gör det ju inte jämt.

Det här är rätt roligt för jag blev ju fotad för "Vi fem" i Aftonbladet och fick denna fråga samma dag som vi träffades! Jag var med i tidningen sen också ;)

Jag var självklart den enda som sa ja till GPS. De andra tyckte att barnen skulle ringa hem själva. Ja du vet ju själv hur små våra barn var då, de skulle sällan klarat av att ringa hem själva och skulle de befinna sig där ingen av oss visste vart våra barn befann sig skulle det självklart vara katastrof...

Min slutledning säger mig att du inte har något argument alls att komma med och därför skriver du så där och inte något konkret.

Förklara du barnen integritet för mig som är lätt korkad. Så det måste bli på ett enkelt och pedagogiskt sätt.

Då tar jag det en gång igen:

Mitt argument är att barn har integritet o att det är fel att kränka den. Vad är ditt argument förutom att försöka göra dig lustig på min bekostnad?

Då tar jag det en gång igen:

Mitt argument är att barn har integritet o att det är fel att kränka den. Vad är ditt argument förutom att försöka göra dig lustig på min bekostnad?

Kan du förklara varför du tycker att det är skillnad med och utan gps? Varför är det mindre kränkande med staket eller att ha en vuxen i närheten som tittar på allt du gör? Det är det jag inte riktigt får ihop, jag tycker man har den kontrollen redan (alltså var barnet är hela tiden) så gpsen gör varken till eller från.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka